امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

جنگل‌کاری ۲۰ درصد رطوبت را افزایش می‌دهد

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره اهمیت درختکاری گفت: جنگل و جنگل‌کاری تا ۲۰ درصد رطوبت را افزایش می دهد و حدود ۳ درجه سانتی گراد درجه حرارت را پایین می آورد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره روند کاشت درخت گفت: کاشت نهال حداکثر تا اواسط اردیبهشت ماه سال آینده در مناطق و استان‌های سردسیر ادامه خواهد داشت.

وی افزود: از ۲۳۷ میلیون اصله نهال تولید شده در حوزه منابع طبیعی در بخش دولتی و بخش خصوصی طی امسال حدود ۱۶۰ میلیون اصله نهال کشت می‌شود و بخش دیگر برای رسیدن به استاندارد انتقال، در نهالستان‌ها باقی خواهند ماند و در مدت یک تا سه سال آینده به محل‌های کشت منتقل می‌شوند.

نوبخت ادامه داد: حدود ۱۲۱ میلیون اصله نهال از ۲۳۷ میلیون اصله نهال، توسط بخش خصوصی تولید شده است.

وی با اشاره به مشارکت بخش‌های مختلف به ویژه تشکل‌ها و نیروهای مسلح در اجرای طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت، تصریح کرد: نیروهای مسلح تاکنون ۲۱ میلیون اصله نهال کاشته‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره اهمیت درختکاری گفت: جنگل و جنگل‌کاری تا ۲۰ درصد رطوبت را افزایش می‌دهد و حدود ۳ درجه سانتی گراد درجه حرارت را پایین می‌آورد.

وی با اشاره به قدمت تاریخ و تمدن ایران ابراز کرد: ایران نخستین کشوری است که پارک‌ها، پردیس‌ها و باغ‌ها را ایجاد کرده است و به مردم اطمینان می‌دهم ایران سال‌های سال، قابلیت زندگی خواهد داشت.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از تولید ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال حرا در دولت سیزدهم توسط مردم در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت خبر داد و گفت: از این میزان تولید نهال حرا تا کنون بیش از دو میلیون اصله کاشت شده است.

وی بر مشارکت نهادهای مختلف در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تاکید و تصریح کرد: سازمان شیلات ایران نیز به این طرح ورود پیدا کرده و تاکنون توانسته‌ایم با ۷۰ دستگاه مشارکت و بیش از ۱۱۶۰ تفاهم نامه با بخش‌ها، شهرستان‌ها و استان‌ها امضا کنیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: سال گذشته جوانان هلال احمر ۱۰۰ هزار و ۴ اصله نهال را در مدت ۱۹ دقیقه و ۴۷ ثانیه کشت کنند.

وی ادامه داد: هلال احمر امسال نیز ۵ میلیون اصله نهال را در دستور کار خود دارند.

وی درباره مزیت درختکاری و جنگل‌ها اظهار کرد: هر هکتار جنگل زاگرس می‌تواند یک هزار متر مکعب آب را در خود ذخیره و به تدریج آن را آزاد کند.

نوبخت افزود: جنگل زاگرس با سطح ۶ میلیون هکتار می‌تواند ۶ میلیارد متر مکعب آب را به کشور هدیه کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا