انرژی

افزایش ۴۳ درصدی تولید در شرکت نفت و گاز اروندان

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان از افزایش ۴۳ درصدی تولید در این شرکت در دولت سیزدهم خبر داد.

عبدالله عذاری اهوازی امروز ( ۱۶ اسفند) در نشست خبری که در محل شرکت نفت و گاز اروندان برگزار شد، اظهار کرد: شرکت نفت و گاز اروندان زیرنظر شرکت ملی نفت ایران فعالیت می‌کند؛ حوزه جغرافیایی شرکت نفت و گاز اروندان، تقریبا در غرب کارون است و حوزه شهری آن از بستان تا هویزه، سوسنگرد، دارخوین، اسماعیلیه، خرمشهر، مینوشهر و اروندکنار است.

وی ادامه داد: ۸۶ درصد میادین مشترک در ایران در این منطقه (جفیر) قرار دارند و بزرگترین میدان مشترک نفتی ایران، میدان آزادگان در غرب کارون است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان عنوان کرد: در این شرکت، در دولت سیزدهم حدود ۴۳ درصد افزایش تولید داشتیم که به دلیل اکتشاف چاه‌های جدید، تعمیر دیگر چاه‌ها و… است.

عذاری اهوازی عنوان کرد: تلاش‌های مستمر در حال انجام است؛ در میادین غرب کارون، ظرفیت تولید بیش از ۴۵۰ هزار بشکه نفت در روز است که تولید نسبت به دولت قبل، ۱۴ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به میادین مشترک نفتی عنوان کرد: میادین مشترک شامل یاران، یادآوران، آزادگان و سهراب هستند. همچنین میادین سپهر و جفیر مستقل هستند. در این میادین طبق برنامه‌ ۲۰ ساله، برنامه‌ریزی شده ۵۴۰ میلیون بشکه نفت به ارزش ۲.۷ میلیارد دلار استخراج شود. پیمانکار میادین نفتی سپهر و جفیر، هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: کارخانه نمک‌زدایی غرب کارون، تماما توسط شرکت نفت و گاز اروندان ساخته شده است و از سال ۹۴ تا ۹۶ فازهای یک تا سه این کارخانه به بهره‌برداری رسیده است. در این مدت زمان، حدود ۲۲۰ میلیون بشکه نفت، به صورت تجمعی فراورش شده است. آب جدا شده از نفت شوری بالایی دارد و به این دلیل همزمان پساب‌ها به چاه‌ها تزریق می‌شود. در هر ساعت بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر مکعب آب برای حفظ محیط زیست به این چاه‌ها تزریق می‌شود. در این کارخانه، تاکنون بیش از ۲۲۰ میلیون بشکه نفت فراورش شده است.

عذاری اهوازی درباره حذف گازهای مشعل، عنوان کرد: در این راستا، فاز یک ان جی ال ۱۲۰۰ راه‌اندازی شده است و در این زمینه گازهای مشعل به میزان حدود ۱۰۰ میلیون فوت از میادین آزادگان شمالی و یادآوران جمع‌آوری می‌شود. همچنین در قالب یک قرارداد همه گازهای مشعل دارخوین به میزان بیش از ۱۰۰ میلیون فوت مکعب، تا اواسط ۱۴۰۴ جمع آوری می‌شود و این پروژه به صورت جدی در حال پیگیری است. جمع آوری گازهای مشعل بسیار ضروری است و پیگیر آن هستیم. اگر این پروژه اجرا شود تقریبا دیگر تا ۱۴۰۴ مشعلی نخواهیم داشت.  

وی ادامه داد: در تولید بار اول، وزارت نفت، میان تمام وزارتخانه‌ها رتبه اول را کسب کرد؛ به این منظور، ۶ قرارداد تولید بار اول منعقد شد که از این تعداد ۴ قرارداد در شرکت نفت و گاز اروندان است اما به لحاظ مبلغی دو قرارداد دیگر که مربوط به شرکت مناطق نفتخیز است، رقم بیشتری دارند. مجموعا ۶۰۰ میلیارد تومان قرارداد بار اول داشتیم. همچنین در پروژه‌های میدان محور، تریسر برای اولین بار در کشور در مخزن تزریق شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا