انرژی

سهم اوپک از واردات نفت هند افزایش پیدا می‌کند

دبیرکل اوپک اعلام کرد اوپک به دلیل مزیت نزدیکی، سهم بزرگتری از واردات نفت هند را در دهه‌های آینده، تصاحب خواهد کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، پس از آن که دهلی نو پس از جنگ اوکراین و تحریم‌های گسترده غربی، به بزرگترین خریدار نفت روسیه از راه دریا تبدیل شد، سهم اوپک از واردات نفت هند، از حدود ۶۵ درصد در سال ۲۰۲۲، به ۵۰ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت.

همچنین بخوانید

هیثم الغیس، دبیرکل اوپک به رویترز گفت: اعضای اوپک و سایر تولیدکنندگان به دلیل تغییر جریان تجارت نفت از اوایل سال ۲۰۲۲، باید خود را با عوامل تغییریافته بازار، وفق دهند.

دبیرکل اوپک گفت: تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای اوپک، به دلیل نزدیکی به هند، تامین کنندگان ایده آلی برای بازار این کشور مانده‌اند. این یک تناسب عالی تامین کننده – مصرف کننده و مقرون به صرفه برای همه طرفین است. وی افزود: نقش بزرگتری برای اعضای اوپک در توسعه هند فراتر از نفت می‌بیند.

طبق اظهارات منابع صنعتی، اوپک، ۵۴ درصد از نفت وارداتی هند در ژانویه را تامین کرد.

الغیس اظهار کرد: انتظار داریم این سطوح در دهه‌های آینده، رشد بیشتری پیدا کند زیرا توسعه اقتصادی هند، ادامه پیدا می‌کند. بسیاری از شرکت‌های ملی نفت اعضای اوپک قصد دارند در بخش پالایش هند، سرمایه‌گذاری کنند.

هند قصد دارد ظرفیت پالایش را از ۵.۰۲ میلیون بشکه در روز فعلی، به ۹ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرد هند که سومین مصرف کننده و واردکننده بزرگ نفت در جهان است، تا پایان سال ۲۰۳۰، بزرگترین پیشران رشد تقاضای جهانی برای نفت خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک انتظار دارد تقاضای هند برای نفت تا سال ۲۰۴۵، بیش از دو برابر شده و به ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز رشد کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا