ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

غول‌های فناوری در برابر قانون‌ اروپا به چه تغییراتی تن دادند؟

با اتمام مهلت شرکت‌ها بزرگ فناوری برای عمل به قانون بازارهای دیجیتال، این شرکت‌ها برای اجتناب از تخلف و متحمل شدن جریمه سنگین، در خدمات و محصولات خود تغییراتی صورت داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اروپایی‌هایی که هفته جاری، تلفن‌ها و رایانه‌های خود را پیمایش می‌کنند، گزینه‌های جدیدی برای مرورگرها و موتورهای جستجوی پیش‌فرض، محل دانلود برنامه‌های آیفون و نحوه استفاده از داده‌های آنلاین شخصی خود خواهند داشت.

همچنین بخوانید

اینها بخشی از تغییرات الزامی شده بر اساس قانون بازارهای دیجیتال هستند. این قانون، شامل مجموعه‌ای از مقررات اتحادیه اروپاست که شش شرکت فناوری شامل آمازون، اپل، آلفابت (شرکت مادر گوگل)، متا، مایکروسافت و بایت دنس (مالک تیک تاک) به عنوان دروازه بان اینترنت، باید از نیمه شب چهارشنبه، از آن پیروی کنند.

قانون بازارهای دیجیتال، جدیدترین نمونه از مجموعه مقرراتی است که اروپا به عنوان یک پیشتاز جهانی در مهار سلطه شرکت‌های بزرگ فناوری، تصویب کرده است. غول‌های فناوری با تغییر برخی از روش‌های قدیمی تجارت خود واکنش نشان داده‌اند. به عنوان مثال، اپل به کاربران اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌های تلفن هوشمند را خارج از فروشگاه اپ استور نصب کنند.

قوانین جدید اهدافی گسترده اما مبهم برای ایجاد بازارهای دیجیتال «منصفانه‌تر» و «رقابتی‌تر» دارند. آسوشیتدپرس در گزارشی، به نحوه عملکرد قانون بازارهای دیجیتال را مورد بررسی قرار داده است.

چه شرکت‌هایی باید از قوانین پیروی کنند؟

حدود ۲۲ سرویس، از سیستم‌های عامل‌ گرفته تا اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و پلتفرم‌های شبکه اجتماعی، در تیررس قانون بازارهای دیجیتال قرار خواهند گرفت.

این خدمات شامل سرویس‌های گوگل مانند نقشه، یوتیوب، مرورگر کروم و سیستم‌ عامل اندروید، بعلاوه بازار آمازون و مرورگر سافاری اپل و iOS هستند. فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ متا و همچنین ویندوز و لینکدین مایکروسافت، مشمول این قوانین قرار می‌گیرند.

این شرکت‌ها با خطر جریمه‌های سنگین به ارزش ۲۰ درصد از درآمد جهانی سالانه خود روبرو هستند که در صورت تخلفات مکرر، می‌تواند به میلیاردها دلار برسد  یا حتی انحلال کسب و کارشان به دلیل نقض‌های مکرر را به دنبال داشته باشد.

این قوانین در سطح جهانی چه تاثیری خواهند داشت؟

قانون بازارهای دیجیتال، نقطه عطف جدیدی برای اتحادیه اروپا در نقش دیرینه خود به عنوان یک جریان ساز در سراسر جهان در مهار و کنترل صنعت فناوری است. این بلوک قبلا گوگل را در موارد ضد انحصارطلبی، هدف جریمه‌های هنگفت قرار داده، قوانین سختگیرانه‌ای را برای پاکسازی شبکه‌های اجتماعی وضع کرده و اولین مقررات هوش مصنوعی را در جهان تدوین کرده است.

اکنون، کشورهایی مانند ژاپن، انگلیس، مکزیک، کره جنوبی، استرالیا، برزیل و هند، نسخه‌های مشابه قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا را با هدف جلوگیری از تسلط شرکت‌های فناوری بر بازارهای دیجیتال تهیه می‌کنند.

بیل اچیکسون، کارشناس ارشد مرکز تحلیل سیاست اروپا که یک اندیشکده مستقر در واشنگتن است، می‌گوید: ما در حال حاضر شاهد کپی برداری از قانون بازارهای دیجیتال در سراسر جهان هستیم. قانون بازارهای دیجیتال به استاندارد واقعی برای مقررات دیجیتال در جهان دموکراتیک تبدیل خواهد شد.

زک مایرز، دستیار مدیر مرکز اصلاحات اروپایی که یک اتاق فکر مستقر در لندن است، در این باره گفت: مقامات برای راهنمایی به بروکسل نگاه خواهند کرد. اگر این قوانین موثر واقع شود، بسیاری از کشورهای غربی احتمالا سعی خواهند کرد از قانون بازارهای دیجیتال دنباله روی کنند تا از از ریسک فروپاشی و شکست یک رویکرد متفاوت، اجتناب کنند.

دانلود اپلیکیشن‌ها چه تغییری می‌کند؟

در یکی از بزرگ‌ترین تغییرات، اپل اعلام کرده است به کاربران اروپایی آیفون اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های خارج از اپ استور خود را که روی دستگاه‌های تلفن همراهشان نصب می‌شود، دانلود کنند. این شرکت مدت‌هاست که در برابر چنین حرکتی مقاومت می‌کرد، زیرا بخش بزرگی از درآمدش، از هزینه ۳۰ درصدی است که برای پرداخت‌ها مانند اشتراک دیسنی پلاس دریافت می‌کند یا از طریق برنامه‌های iOS به دست می‌آید.

اپل هشدار داده است که اپلیکیشن‌های دانلود شده از منابع دیگر، با خطرات امنیتی بیشتری همراه خواهند بود. اکنون، اپل هزینه‌های دریافتی از طراحان اپلیکیشن در اروپا که ترجیح می‌دهند در سیستم پرداخت این شرکت باقی بمانند را کاهش داده است. اما به ازای هر برنامه iOS که از طریق فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث نصب می‌شود، هزینه‌ ۵۰ سنت یورو اضافه می‌کند که به گفته منتقدان، مانع عرضه بسیاری از اپلیکیشن‌های رایگان موجود می‌شود که طراحان آنها در حال حاضر هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

بروکسل به دقت بررسی خواهد کرد که آیا شرکت‌های فناوری از این قوانین پیروی می کنند یا خیر.

مارگرت وستاگر، کمیسر رقابت اتحادیه اروپا، هفته جاری گفت که پس از ۱۰ سال کار، من تعداد زیادی پرونده ضد انحصارطلبی و خلاقیت بسیار زیادی را دیده ام که چگونه در اطراف قوانینی که داریم، کار کنیم.

چگونه کاربران گزینه‌های بیشتری را به صورت آنلاین دریافت خواهند کرد؟

مصرف کنندگان مجبور به انتخاب‌های پیش فرض برای خدمات کلیدی نخواهند شد. کاربران اندروید می‌توانند موتور جستجوی مورد نظر خود را به طور پیش فرض انتخاب کنند، در حالی که کاربران آیفون می‌توانند انتخاب کنند که کدام مرورگر، به عنوان مرورگر پیش فرض آنها استفاده شود. اروپایی‌ها، صفحه نمایش‌های انتخاب را در دستگاه‌های خود خواهند دید. در این بین، مایکروسافت از اجبار مردم به استفاده از مرورگر ایج خودداری خواهد کرد.

 هدف این است که وادار کردن کاربران به استفاده از مرورگر سافاری اپل یا موتور جستجوی گوگل متوقف شود. اما بازیگران کوچکتر همچنان نگران هستند که ممکن است وضعیت آنها بدتر از قبل شود. کریستین کرول، مدیر عامل موتور جستجوی «اکوزیا» در برلین، می‌گوید: کاربران ممکن است فقط از آنچه می‌شناسند استفاده کنند زیرا چیزی درباره گزینه‌های دیگر نمی‌دانند.

«اکوزیا» خواستار آن است که اپل و گوگل، اطلاعات بیشتری درباره خدمات رقیب در صفحه نمایش‌های انتخابی خود برای کاربران قرار دهند.

جستجوهای اینترنتی چه تغییری خواهند کرد؟

برخی از نتایج جستجوی گوگل متفاوت نشان داده می شوند، زیرا قانون بازارهای دیجیتال، شرکت‌ها را از اولویت دادن به خدمات خود منع می‌کند. بنابراین، برای مثال، جستجوی هتل‌ها اکنون یک چرخ فلک اضافی از سایت‌های رزرو مانند اکسپدیا را نشان می‌دهد. در همین حال، دکمه «گوگل فلایتس» در صفحه نمایش نتایج جستجو حذف می‌شود و این سایت در بین پیوندهای آبی در صفحات نتایج جستجو فهرست می‌شود.

کاربران همچنین گزینه‌هایی خواهند داشت تا هدف تبلیغات هدفمند بر اساس فعالیت آنلاین خود قرار نگیرند.

کاربران گوگل این انتخاب را دارند تا از اشتراک‌گذاری داده‌ها در سرویس‌های این شرکت که برای کمک به هدف‌گیری بهتر آنها با تبلیغات است، جلوگیری کنند.

شرکت متا به کاربران این امکان را می‌دهد تا حساب‌های فیس بوک و اینستاگرام خود را جدا کنند تا اطلاعات شخصی آنها برای تبلیغات هدفمند، یکی نشود.

قانون بازارهای دیجیتال همچنین سیستم‌های پیام رسان را ملزم می‌کند با یکدیگر کار کنند. انتظار می‌رود متا که دو اپلیکیشن پیام‌رسان دارد، پیشنهادی درباره نحوه تبادل پیام‌های متنی، ویدیوها و تصاویر کاربران فیس‌بوک مسنجر و واتس‌اپ ارائه دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا