انرژی

چراغ‌های عمومی در کوبا خاموش شدند

کوبا برای رویارویی با کمبود انرژی رو به رشد، سه چهارم چراغ‌های عمومی را در ساعات اوج مصرف، خاموش کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این خاموشی ها که زندگی روزانه و اقتصاد را مختل کرده اند، سال‌های متمادی است که گریبانگیر این کشور شده اما در ماه‌های اخیر به دلیل فقدان سوخت و نیاز به حفظ زیرساخت فرسوده، بدتر شده است.

همچنین بخوانید

ویسنت دو لا او لِوی، وزیر نیرو و معادن کوبا، در نشست شورای وزیران اعلام کرد این اقدام، یکی از اقدامات بسیاری است که شامل تعطیل کردن هزاران خدمات دولتی و تغییر تولید، برای کاستن از خاموشی‌هایی است که گریبانگیر کشور شده است.

این کشور متکی به واردات، در بحران اقتصادی عمیقی فرورفته که باعث کاهش ۱۰ درصدی تولید ناخالص داخلی از سال ۲۰۱۹ شده است.

دولت کوبا تا حد زیادی، تحریم‌های آمریکا در دوران ترامپ که به بخشهای ارزآور اقتصاد شامل گردشگری، خدمات پزشکی و ارسال پول از خارج آسیب زد، را عامل این وضعیت می‌داند که با شیوع پاندمی، تشدید شد و هزینه‌های حمل را بالا برد و تلاش‌ها برای بازسازی اقتصاد را تضعیف کرد.

آمار رسمی نشان داد کمبود ارز خارجی برای واردات غذا، دارو، سوخت و سایر اقلام ضروری از ابتدای امسال تاکنون، وخامت بیشتری پیدا کرده است.

وزیر نیروی کوبا گفت: این کشور در ماه گذشته، تنها ۴۶ درصد از واردات سوخت برنامه‌ریزی شده را دریافت کرد که باعث خاموشی‌های طولانی در این جزیره به استثنای پایتخت آن هاوانا شد.

بر اساس گزارش رویترز، طبق بررسی تلفنی از پنج استان از ۱۴ استان کوبا، ساکنان، روزانه با خاموشی ۶ تا ۱۲ ساعته روبرو هستند که در دو نوبت صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا