اقتصاد کلان

ایجاد سیستم پرداخت مبتنی بر بلاک چین بریکس

دستیار ارشد سیاست خارجی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اظهار کرد که گروه بریکس قصد دارد سیستم پرداخت مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، یوری اوشاکوف گفت: این سیستم خارج از سیاست خواهد بود و به برنامه‌های ملی یا ارزهای ثابت کشورهای سراسر جهان بستگی ندارد.

همچنین بخوانید

وی افزود: «ما معتقدیم که هدف مهم آینده، ایجاد سیستم پرداخت تسویه حساب مستقل در چارچوب بریکس است که مبتنی بر مدرن‌ترین فناوری‌ها مانند ارزهای دیجیتال و بلاک چین باشد. این سیستم برای هر کشور، شخص و تجارتی راحت خواهد بود و نیازی به هزینه‌های قابل توجهی ندارد». البته وی جزئیات یا چارچوب زمانی برای توسعه سیستم جدید را مشخص نکرد.

او همچنین خاطرنشان کرد که بریکس قصد دارد در سال ۲۰۲۴ بر افزایش نقش خود در سیستم‌های پولی و مالی بین‌المللی تمرکز کند.

روسیه در حال حاضر ریاست دوره‌ای این گروه را بر عهده دارد و مسکو بارها تاکید کرده که اولویت آن افزایش پرداخت‌ها به ارزهای ملی در داخل بلوک است.

وی بیان کرد: ما به کار بر روی توسعه قرارداد ذخیره احتمالی (CRA)، در درجه اول از نظر استفاده از ارزهای جایگزین دلار آمریکا ادامه خواهیم داد. ذخیره احتمالی بریکس به‌طور اساسی، ذخیره رایج ارز است که در صورت بروز بحران نقدینگی در اختیار اعضا قرار می‌گیرد و به منظور فراهم کردن ابزاری برای تجارت راحت حتی تحت فشارهای شدید مانند تحریم‌های بین‌المللی طراحی شده است.

بریکس که قبلا شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود در ژانویه سال جاری، با پیوستن عربستان سعودی، ایران، اتیوپی، مصر و امارات متحده عربی شاهد گسترش عمده‌ای شد.

طی سال گذشته، کشورهای بریکس به سرعت از پرداخت‌ها با دلار و یورو در تسویه حساب‌های درون این بلوک دور شده‌اند و استفاده از ارزهای ملی را تقویت کرده‌اند، به‌ویژه که تحریم‌های غرب مرتبط با اوکراین، انجام معاملات برون مرزی را برای روسیه با استفاده از پول و سیستم‌های پرداخت غربی مانند سوئیفت تقریبا غیرممکن کرده است.

سهم ارزهای ملی در تسویه حساب‌های روسیه با کشورهای بریکس در پایان سال ۲۰۲۳ به ۸۵ درصد افزایش یافت، در حالی که ۲ سال پیش تنها ۲۶ درصد بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا