صنعت، معدن، تجارت

پایان رهاسازی آب از سدهای گلستان و بوستان

در پایان رها سازی آب از سدهای گلستان و بوستان ، حجم آب ذخیره شده در سد وشمگیر به ۱۵ میلیون مترمکعب رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو ایرج حیدریان گفت: با توجه به بارش‌های خوب سال‌جاری و ذخیره مناسب آب در سدهای گلستان و بوستان، ۱۳ میلیون مترمکعب آب از سدهای مذکور برای مدیریت نیاز آبی اراضی پایاب سد وشمگیر رهاسازی شد. 
مدیرعامل شرکت آب منطفه‌ای گلستان با اشاره به مصوبات کارگروه برنامه‌ریزی و توزیع آب سدهای استان مبنی بر رهاسازی ۱۳ میلیون مترمکعب آب از سدهای گلستان و بوستان برای ذخیره در سد وشمگیر گفت: اول اسفند سال جاری، رهاسازی آب سدهای گلستان و بوستان آغاز و پس از خروج حجم آب مورد نظر، در پنجم اسفند دریچه‌های خروجی سد گلستان و در ۱۴ اسفند دریچه های سدبوستان بسته شد.
وی همچنین ادامه داد: با توجه به بررسی‌های قبلی وضعیت جوی استان، رهاسازی آب بلافاصله پس از پایان بارندگی آغاز شد. از سویی با توجه به هماهنگی‌ها و تمهیدات لازم بادستگاه‌های مرتبط در شهرستان‌های کلاله، گنبد و آق‌قلا و مقامات استان و پایش مسیر رودخانه، به گونه‌ای اقدام شد تا بیشترین حجم آب به سد وشمگیر برسد و امید است در فصل کشت تقاضای کشاورزان را  برآورده کند.
حیدریان اضافه کرد:  تا نیمه اسفند در  ۱۴ سد مخزنی ۵۶ میلیون مترمکعب آب معادل ۲۳ درصد آب ذخیره‌سازی شده است که هم بتوانیم منابع و مصارف را مدیریت کنیم، هم کنترل سیلاب داشته باشیم.
وی بیان کرد: بارش‌های خوب سال آبی جاری در شرق استان و ذخیره مناسب در سدهای گلستان و بوستان موجب ذخیره‌سازی در سدهای مذکور شد و با برنامه‌ریزی و نظارت مستمر بر رهاسازی آب سدهای بالادست، سد وشمگیر  پس از چهار سال خشکسالی متوالی دارای ذخیره آب مطلوب شده است.
مدیر عامل آب منطقه‌ای گلستان گفت: سد وشمگیر اکنون ۱۵.۱  میلیون متر مکعب آب دارد در حالی که اسفند پارسال ۳۰۰ هزار متر مکعب آب داشت.
وی افزود: سد وشمگیر چهار سال قبل در خشکسالی به سر می‌برد و اکنون پر آب شدن آن سبب شادی کشاورزان این منطقه شده است.
حیدریان گفت: تسریع در احداث ایستگاه پمپاژ خواسته ساکنان اطراف سد است که بزودی انجام خواهد شد.
​وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۹۰۰ کیلومتر مربع در ارتفاعات برف داشتیم، اما امسال ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع از مساحت استان پوشیده از برف است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا