امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۸۵ درصد درختان اکالیپتوس در خوزستان کاشته می‌شوند

اهواز – وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای طرح زراعت چوب در خوزستان گفت: ۸۵ درصد کل درختان اکالیپتوس در استان کاشته خواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدعلی نیکبخت صبح امروز جمعه در آئین افتتاح کارخانه پاک چوب شهرستان شوش اظهار کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه کشور، مقرر شده است که ۴۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشور به زراعت چوب اختصاص یابد. در این طرح کشت درخت اکالیپتوس برای مناطق گرمسیر و کشت درخت صنوبر برای مناطق سردسیر در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در صورت اجرای این طرح در کشور، ما سالانه ۹۰ هزار هکتار زراعت چوب خواهیم داشت که ۷۵ درصد آن به کشت درخت اکالیپتوس اختصاص خواهد یافت. ۸۵ درصد کل درختان اکالیپتوس در استان خوزستان کاشته خواهد شد که امیدواریم این امر باعث اشتغال، تولید و توسعه فناوری مربوطه در کشور شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، شرکت پاک چوب با ایجاد جنگل درختان (اکالیپتوس) به مساحت ۵۵۰ هکتار در شهرستان شوش و ایجاد کارخانه «ام‌دی‌اف» خام و محصولات مرتبط برای ایجاد زنجیره کامل تأمین تولید از کاشت بذر تا نهال و کاشت درخت و پس از آن تولید ام‌دی‌اف خام و روکش توانسته گام مهمی را برای تأمین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز تولید ام‌دی‌اف بردارد و وابستگی به واردات را کم کند.

مجموعه کشت و صنعت پاک چوب با هدف تکمیل زنجیره تأمین، کاهش واردات و جلوگیری از خروج ارز از کشور اقدام به اجرای ۱۲ میلیون متر مکعب عملیات خاکبرداری و کاشت ۱۰۲ میلیون اصله نهال اکالیپتوس کرده است که این امر علاوه بر توسعه فضای سبز و بهبود شرایط زیست محیطی نیز زیر ساخت لازم را برای تأمین مواد اولیه بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین خط تولید ام‌دی‌اف منطقه با ظرفیت سالانه ۴۰۰ هزار متر مکعب ایجاد کرده است.

این مجموعه در راستای مسئولیت اجتماعی خود اقدام به آموزش و ترویج کاشت نهال اکالیپتوس و توزیع گسترده آن در میان کشاورزان منطقه و کل کشور به صورت قرارداد خرید تضمینی محصول کرده است. در زراعت چوب اکالیپتوس علاوه بر استفاده از چوب نیز برگ آن برای مصارف صنایع دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا