امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

بازدید رییس جمهور از طرح توسعه آبیاری زیرسطحی در خوزستان

اهواز- رییس جمهور از طرح توسعه آبیاری زیرسطحی در کشت و صنعت‌های نیشکر خوزستان بازدید کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، صبح جمعه رئیس جمهور در هشتمین سفر خود به خوزستان از طرح توسعه آبیاری زیرسطحی در کشت و صنعت‌های خوزستان بازدید کرد.

این طرح در حوزه بهره وری مصرف آب کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است که با توسعه آن علاوه بر حفظ منابع آبی، شاهد عملکرد تولید محصول در استان خواهیم بود.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اجرای سامانه آبیاری زیرسطحی از شرکت‌های پیشرو در مدیریت مصرف آب کشاورزی در سطح کشور است.

در سال گذشته، برنامه هوشمندسازی سامانه‌های نوین آبیاری با مشارکت ۱۱ استان اجرایی شده و در سال جاری نیز این طرح در استان خوزستان به همراه ۱۰ استان دیگر در حال اجراست.

یکی از رویکردهای اصلی در بحث سامانه‌های نوین آبیاری ارتقای کمی و کیفی آبیاری اراضی کشاورزی است که برنامه‌های مختلفی به همین منظور در سال‌های اخیر اجرایی شده است.

سهم خوزستان در این طرح ملی ۱۵۰ هکتار است که در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب و ارتقای راندمان آبیاری، کشت و صنعت نیشکری از ۲ سال پیش، اقداماتی را انجام داده‌اند، به همین دلیل، پایلوت‌های هوشمندسازی سامانه‌های آبیاری در این واحدها اجرایی می‌شود.

صرفه جویی در مصرف آب، افزایش راندمان آبیاری و بررسی عملکرد محصول و در نهایت افزایش بهره‌وری از اهداف این طرح است که کشت و صنعت نیشکر حکیم فارابی به دلیل اینکه اولین واحد نیشکری است که سامانه آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در آن اجرایی شده، به‌عنوان یکی از واحدهای نیشکری برای اجرای پایلوت آبیاری هوشمند در سطح ۵۰ هکتار در نظر گرفته شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا