انرژی

اعلام استان‌های پرتقاضا برای سفر و چند چالش مهم

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر براساس رصد انجام‌شده تا کنون، استان‌ها و مسیرهای پرتقاضا برای سفر در نوروز را اعلام کرد و با پیشنهاد تعدادی مقصد جایگزین، از کمبودهایی که احتمالا در برخی بخش‌ها با توجه به حجم سفرها در نوروز رخ دهد، سخن گفت.

مصطفی فاطمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره پیش‌بینی سفرهای نوروزی و مقاصد پیشنهادی و جایگزین، اظهار کرد: بر اساس ضریب اشغال‌شدۀ تخت‌های اقامتگاه‌ها و جست‌وجوهایی که در اینترنت انجام شده است، پیش‌بینی می‌شود استان‌های هرمزگان و مازندران مانند سال گذشته پُرمسافر و پرازدحام باشند. البته برخی استان‌ها با مسافر کمتری مواجه هستند و تقاضای سفر به برخی دیگر از استان‌ها، از جمله لرستان مشابه سال گذشته خواهد بود.

همچنین بخوانید

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی با این پیش‌بینی که جنوب کشور همانند تعطیلات نوروز سال‌ گذشته با ازدحام مسافر مواجه خواهد شد، گفت: سال گذشته حجم مسافر در نوار جنوبی ایران خیلی زیاد بود، فقط در جزیره قشم دو میلیون نفر اقامت در تعطیلات نوروز سال گذشته ثبت شده است.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر اضافه کرد: با احتمال تکرار این حجم تقاضا در تعطیلات پیش‌ رو، سعی می‌کنیم در مدیریت سفر بهتر عمل کنیم. هرچند رصدهایی که در تعطیلات اخیر صورت گرفته نشان می‌دهد احتمالاً در «بندر پل» در استان هرمزگان که برای تردد به جزیره قشم استفاده می‌شود، با مشکلاتی مواجه شویم؛ چرا که به خاطر لایروبی نشدن این اسکله، تعداد لندینگ‌کرافت‌های کمتری در این بندر مستقر هستند و احتمال ترافیک سنگین در تعطیلات نوروز در بندر پل وجود دارد. البته پیش‌بینی‌هایی برای استفاده از اسکله موقت شده است. همچنین سازمان بنادر قول داده است تعداد لندینگ‌کرافت‌ها را برای نوروز افزایش دهد.

فاطمی افزود: بر اساس این پیش‌بینی و رصدهایی که انجام می‌شود نیازها و محدودیت‌هایی در استان‌ها اعلام خواهد شد تا در ستاد سفر و در هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه تأمین شود.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر درباره اعلام نیاز برخی استان‌ها برای تأمین بیشتر آرد، نان، مرغ و سوخت برای تعطیلات نوروز با درنظر گرفتن تجربه سال‌های گذشته، اظهار کرد: در برخی استان‌ها برای تأمین اقلام ضروری پیش‌بینی‌هایی شده و در ستاد سفر با وزارت جهاد کشاورزی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز تعاملاتی صورت گرفته و بخشی از آن مسائل حل شده است. البته با توجه به حجم سفرها، به هر حال ممکن است برخی مناطق با کمبودهایی در تأمین اقلام خوراکی مواجه شوند، که باید پیش‌بینی و تدابیر لازم صورت گیرد، که البته درحال انجام است.

فاطمی افزود: در منطقه چابهار (سیستان و بلوچستان) با توجه به محدودیت استفاده از کارت سوخت، این احتمال وجود دارد که مسافران با مشکلاتی مواجه شوند، که البته برای این مورد پیش‌بینی‌هایی شده است، اما این مسأله جدی است و باید به آن توجه کرد. شناورها نیز همچنان با مشکل تأمین سوخت یارانه‌ای مواجهند.

او اضافه کرد: بعضی نقاط نیز برای تأمین آب شیرین با مشکلاتی مواجه هستند که پیش‌بینی شده است تعداد تانکرهای آب افزایش یابد.

مدیرکل توسعه گردشگری در ادامه گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد نقاط مرزی با حجم ترافیک بالایی در نوروز مواجه شوند، به ویژه آنکه با اعمال قانون جدید برای تردد بدون پرداخت عوارض مرزنشینان، پیش‌بینی می‌شود حجم ترددهای نوروزی از مرزهای زمینی بیشتر شود؛ لذا لازم است در این باره تدابیری اتخاذ شود.

فاطمی ادامه داد: برخی نقاط کشور با کمبود آمبولانس مواجه بودند که سعی شده است با استفاده از موتورلانس این کمبود جبران شود. همچنین بحث انتقال هوایی مصدومان مطرح است که در چند نقطه از کشور، هواپیماهایی برای انجام ماموریت‌های اضطراری پیش‌بینی شده است.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، محدودیت ناوگان حمل و نقل را از مشکلات موجود در سفرها دانست و اظهار کرد: تلاش شده است از تمام ظرفیت‌های موجود ناوگان حمل و نقل عمومی کشور استفاده شود، ولی کمبود جدی است و در بخشی مثل حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی با کمبودهایی مواجهیم که مردم ناچار می‌شوند بیشتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند.

او در ادامه به مسافران توصیه کرد دقت کنند از وب‌سایت‌های معتبر که دارای نشان «ای‌نماد» هستند خرید کنند و حتما قرارداد و مدارک رزرو را دریافت کنند. در این ایام معمولا وب‌سایت‌های بدون مجوز زیادی فعال می‌شوند که پس از مدتی غیرفعال شده و از دسترس خارج خواهند شد که پیگیری‌ قانونی را دشوار می‌کند.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی همچنین توصیه کرد مقاصدی برای سفر در نوروز انتخاب شود که کمتر مورد توجه مسافران است و در ادامه برای پیشنهاد مقصد سفر، گفت: محورهای شمال شرق و مسیر سمنان به نیشابور از جمله محورهایی است که ظرفیت اقامتی خوبی دارد و معمولاً شلوغ نیست. استان‌های غربی و شمال غربی که معمولاً در نوروز با برف و کولاک مواجهند، اما در جنوب و یا شمال این استان‌ها می‌توان نقاط مطلوبی برای سفر پیدا کرد.

شمال استان خوزستان و جنوب استان ایلام نیز از دیگر مناطقی هستند، که مدیرکل توسعه گردشگری برای سفر در نوروز پیشنهاد کرد و افزود: این مناطق در عین جذابیت، اما چندان پرمسافر نیستند. محور یزد، بافق، زرند، کرمان، جیرفت، کهنوج و میناب نیز مسیر پیشنهاد دیگری برای سفرهای نوروزی است، درحالی‌که محور جنوب سیستان و بلوچستان با اینکه هر سال با رشد سفر مواجه است، اما هنوز برای مسافران نوروزی ظرفیت دارد. محور طبس و بیرجند نیز با توجه به آثار تاریخی و فرهنگی که دارد برای سفر در نوروز می‌تواند جذاب باشد.

فاطمی به ساکنان استان‌های فارس و اصفهان نیز انتخاب مقاصدی در کهگیلویه و بویراحمد و شمال استان خوزستان، جنوب و شرق استان‌های فارس و اصفهان را پیشنهاد کرد.

محور قزوین، زنجان و استان مرکزی که به سمت محلات نیز می‌رود، از دیگر پیشنهادهای دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر برای انتخاب مقصد سفر پر نوروز بود، که به گفته او، معمولا کمتر مورد توجه مسافران قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا