صنعت، معدن، تجارت

وزیر صمت از وضعیت بازار خودرو کهیر نمیزند؟

وزیر صمت در حالی اعلام کرده که از شنیدن عبارت واردات خودروهای کارکرده کهیر زده که اگر سری به بازار بزند قطعا متوجه می شود این مردم هستند که از عدم تحقق وعده های بی شمارشان کهیر زده اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عباس علی‌آبادی ۱۶ اسفندماه در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت آئین‌نامه واردات کارکرده‌ها، گفته که «از شنیدن کلمه واردات خودروی دست‌دوم کهیر می‌زنم؛ شأن مردم ما خیلی بالاتر از این حرف‌هاست. معتقدم باید آن‌قدر شرایط را باز گذاشت که مردم خود [در بازار خودرو] تصمیم بگیرند و انتخاب کنند.»

همچنین بخوانید

علی آبادی در حالی اعلام می‌کند که از شنیدن کلمه واردات خودروهای کارکرده کهیر زده که از مهر ماه سال جاری تاکنون هر بار که رسانه‌ای از تیم اقتصادی دولت و شخص خود علی آبادی جویای سرنوشت آئین نامه واردات این خودروها شده، جز عبارت “به زودی ابلاغ می‌شود” چیز دیگری نشنیده است.

وزیر صمت از شنیدن وظایف پشت‌گوش افتاده کهیر می‌زند اما سوال اینجاست که وقتی افسار قیمت‌ها در بازار خودرو رها شده و عملاً مدیریت بازار به دست دلال افتاده به شکلی که دیگر هیچ خودرویی در بازار ایران زیر ۴۰۰ میلیون تومان نیست و مردم از خرید خودروهای تولید داخلِ دست دوم هم عاجز شده‌اند، کهیر نمی‌زند؟

آیا وزیر صمت از تکرار وعده‌های بی شمار وزارتخانه تحت مدیریتش در مورد واردات خودرو اعم از نو و برقی کهیر نمی‌زند؟ اگر علی آبادی سری به آرشیو رسانه‌ها بزند با فهرستی از وعده‌های معاونان و البته شخص خودش مواجه می‌شود که در هر مصاحبه سعی کرده‌اند با خبردرمانی، بازار خودرو را مدیریت کنند.

از جمله این وعده‌ها که بارها هم تکرار شد، وعده واردات ۱۰۰ هزار خودروی برقی تا پایان سال جاری بود و حالا فقط ۱۰ روز تا اتمام ۱۴۰۲ باقی مانده و هنوز خبری از اجرای این وعده‌ها نیست.

اگرچه به نظر می‌رسد علی آبادی به واردات خودروهای بنزینی نو هم اعتقاد چندانی ندارد اما با توجه به اینکه طی ۲ سال اخیر وزارت تحت امرش وعده‌ها ی بی شماری مبنی بر واردات ۲۰۰ هزار خودرو تا پایان سال، واردات انبوه خودروی خارجی از خرداد ۱۴۰۲ به این سو، تنظیم بازار با تزریق خودروهای وارداتی و… داده است، آیا آقای وزیر از عدم تحقق این وعده‌ها کهیر نزده است؟

علی آبادی طی نیمه دوم امسال هر بار در برابر پرسشی در مورد وضعیت بازار خودرو صراحتاً تاکید کرده که “مردم برای خرید خودرو عجله نکنند و صبور باشند زیرا وضعیت بهتر می‌شود”، حال اگر وزیر صمت سری به بازار خودرو بزند و قیمت‌ها را بشنود کهیر نخواهد زد؟ همان پاییز که وزیر مردم را تشویق به صبوری می‌کرد قیمت خودرو میانگین ۵ تا ۳۰ درصد کمتر از زمان حاضر بود.

آقای وزیر از معطلی بیش از یک ساله متقاضیان خرید خودروی وارداتی که اسفند پارسال ۵۰۰ میلیون تومان مسدود کردند، کهیر نمی‌زند؟

وعده عرضه خودروهای اقتصادی چطور؟ آیا آقای وزیر از عدم تحقق این وعده که به خودی خود توانست مدتی بازار را آرام هم نگه دارد، کهیر نمی‌زند؟

علی آبادی از وضعیت زیاندهی خودروسازان داخلی کهیر نمی‌زند؟ زیانی که طی ۹ ماهه امسال به بیش از ۱۷۴ هزار میلیارد تومان رسید و عملاً شرکت‌ها را در مرز ورشکستگی قرار داده است.

وزیر صمت اگر چند روز در بازار خودرو حضور یابد و صحبت خریداران و فروشندگان را بشنود. در لا به لای این صحبت‌ها قطعاً متوجه می‌شود که به دلیل بالا بودن غیرمنطقی قیمت خودرو در بازار ایران که هیچ هم‌خوانی ای با قدرت خرید ندارد، چه میزان تقاضای انباشت شده وجود دارد.

البته قطعاً وزیر بهتر از ما می‌داند که بالغ بر ۲ میلیون تقاضای انباشت شده وجود دارد و این تقاضاها نیز به دلیل قیمت نجومی خودرو در ایران شکل گرفته است.

بنابراین اگر آقای وزیر به این مسائل واقف باشد قطعاً متوجه می‌شود آن کسی که از شنیدن وعده‌های بی سرانجام و آشفته بازار خودرو کهیر زده، مردم هستند و وزارت صمت به جای کهیر زدن باید به صورت دقیق برنامه ریزی و سیاست گذاری کند تا این آشفتگی بیشتر از این نشود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا