امور زیربناییتعاون و اشتغال

مشکل بازار، گرانی است نه گرانفروشی/ ۲ عامل اصلی گرانی کالاها

مدیرکل دفتر خدمات عمومی وزارت صمت با بیان اینکه بیشتر گرانی کالا در بازار حاصل گران شدن است نه گرانفروشی، گفت: تورم، نوسانات ارز و مشکلات بخش تولید و عرضه از عوامل گرانی کالاهاست.

محمدحسین قمری مدیرکل دفتر خدمات عمومی وزارت صمت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در مورد وضعیت گران فروشی اظهار کرد: اصناف مسؤول گران شدن در بازار نیستند؛ گران شدن در بازار حاصل تورم است و البته کالاهایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به نرخ دلار هستند نیز نوسانات بازار ارز روی آنها اثر می‌گذارد.

وی افزود: عامل دوم گران شدن کالا نیز مربوط به وضعیت بخش عرضه و تولید می‌شود؛ به عنوان نمونه علت گرانی لاستیک این بود که نیاز بازار تأمین نشد و در نهایت وزارت صمت تصمیم گرفت با واردات نیاز بازار را پاسخ دهد و عرضه را متناسب کند.

قمری ادامه داد: حال اگر در نظام توزیع یعنی بخش اصناف هر تخلف یا گران فروشی مشاهده شود اتاق اصناف موضوع را بررسی می‌کند؛ برای شب عید هم با همکاری سازمان حمایت نظارت‌ها تشدید شده است تا در این ایام مردم دچار مشکل نشوند.

مدیرکل دفتر خدمات عمومی وزارت صمت تصریح کرد: بیشتر گران شدن کالاها در بازار حاصل گران شدن کالاست نه گران فروشی؛ بعضاً اصناف به دلیل این موضوع ضرر هم می‌کنند زیرا وقتی کالایی را می‌فروشند و می‌خواهند مجدد با همان قیمت بخرند، نمی‌توانند.

وی تاکید کرد: به هر حال اصناف موظف به رعایت قیمت مصوب هستند و اگر کالایی به دلیل کمبود یا گران شدن حاصل از تورم، می‌خواهد گران شود باید از ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مجوز بگیرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا