امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

رهاسازی ۴۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی در سال

در راستای حفاظت از ذخایر ژنتیکی، سالانه ۴۰۰ میلیون قطعه بچه‌ماهی در رودخانه‌های کشور رهاسازی می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، ناصر کرمی‌راد، مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان درباره اثرات بازسازی ذخایر در حفظ ذخایر ژنتیکی آبزیان در رادیو گفت: بازسازی ذخایر راهی برای جبران نقص‌هایی است که در تکثیر طبیعی گونه‌های آبزیان در شرایط آب و هوایی و اقلیمی فعلی به وجود می‌آید.

وی افزود: برای افزایش جمعیت گونه‌های آبزیان، از نیم قرن پیش بازسازی ذخایر در کشور آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

وی با بیان این که هر ساله در حاشیه دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به این دریا از ۱۵ اسفند ماه اکیپ‌هایی در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر شیل‌گذاری کرده، به صورت مصنوعی عملیات تکثیر را انجام داده و تخم‌های ماهیان لقاح یافته را به مراکز بازسازی ذخایر استان‌های گیلان، مازندران و گلستان منتقل می‌کنند، ادامه داد: تخم‌ها را پس از تبدیل شدن به لارو در استخرها پرورش می‌دهند و پس از آن که به وزن مناسب رسیدند، در مصب رودخانه رهاسازی می‌کنند و بدین ترتیب ماهیان به دریا برمی‌گردند.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات خاطرنشان کرد: پنج گونه ماهیان خاویاری در معرض خطر انقراض، کاندید این روش هستند، زیرا تعداد برخی مولدین خاویاری طی سال‌های اخیر به صفر رسیده و برخی مولدین از جمله قره‌برون به ۱۵۰ قطعه مولد نر و ماده رسیده و در این بخش مطابق آمار، سه میلیون رهاسازی انجام شده است.

وی با بیان این که در دریای خزر حدود ۲۵۰ میلیون قطعه ماهی سفید رهاسازی می‌کنیم و علاوه بر آن گونه‌های دیگری چون صوف، کپور دریایی، سیم، کپور تالابی، ماهی آزاد، اردک ماهی و غیره نیز در این دریا تکثیر و رهاسازی می‌شود، افزود: در خوزستان نیز گونه‌هایی چون بنی، گتان از گونه‌های با ارزش آب‌های داخلی هستند که سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون قطعه رهاسازی می‌شود.

کرمی‌راد با اشاره به این که سالانه ۴۰۰ میلیون قطعه رهاسازی انجام می‌شود، افزود: در استان گیلان ۴ مرکز بازسازی ذخایر دولتی، در مازندران ۲ مرکز، در گلستان ۳ مرکز، در خوزستان ۲ مرکز بازسازی، در سیستان و بلوچستان (زابل) یک مرکز و در آذربایجان غربی در حاشیه سد ارس یک مرکز بازسازی ذخایر فعال داریم.

وی با بیان این که در دولت سیزدهم ایجاد سه مرکز بازسازی ذخایر در استان‌های هرمزگان مصوب شد و این مراکز برای بازسازی از ذخایر خلیج فارس و دریای عمان ایجاد خواهد شد و میگو و ماهیان بومی وارد چرخه خواهند شد، خاطرنشان کرد: در سفر ریاست جمهوری به استان هرمزگان نیز سه مرکز مصوب شد که در بندر لنگه و قشم در حال انجام است، که با توجه به رویکرد ویژه دولت، امیدواریم در تمامی استان‌های آبی کشور صاحب مرکز بازسازی ذخایر باشیم.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران تاکید کرد: ۹۰ درصد صید ماهی سفید مدیون بازسازی ذخایر است زیرا وجود آن در سبد صید، نشان از موفقیت‌آمیز بودن بازسازی ذخایر است.

وی با اشاره به ذخایر ماهی آزاد ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌های سالانه مرکز تحقیقات علوم شیلاتی کشور، اثرات رهاسازی در مطالعات دیده شده است.

کرمی‌راد، یکی دیگر از فعالیت‌های انجام شده بجز تکثیر و رهاسازی؛ احیای مسیرهای مهاجرت آبزیان عنوان کرد که با قرق برخی رودخانه‌ها، تکثیر ماهیان رو به افزایش خواهد بود، تصریح کرد: نزدیک به ۴۴ میلیون قطعه رهاسازی ماهی سفید را از این محل، داشته‌ایم.

وی به ظرفیت استخرهای خاکی اشاره کرد و افزود: از ظرفیت بخش خصوصی نیز می‌توانیم در این زمینه استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت به ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران درباره ممانعت از ورود پساب‌های صنعتی به رودخانه‌ها و اثرات آن در چرخه زندگی آبزیان اشاره کرد و گفت: سازمان شیلات ایران در حفظ ذخایر ژنتیکی بسیار خوب عمل کرده و امیدواریم سازمان حفاظت محیط زیست نیز در کنترل پساب‌ها کمک کند و علاوه بر آن استانداری‌ها، شورای شهر و سایر دستگاه‌های ذیربط در این زمینه کمک کنند.

وی فرهنگ‌سازی بین مردم، مدارس و دانشگاهیان را متذکر شد و افزود: برای حفظ ذخایر لازم است مردم نیز مشارکت و همراهی فعال داشته باشند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا