انرژی

تعلیق قرارداد ۲ میلیاردی ادنوک و بریتیش پترولیوم با شرکت صهیونیستی

شرکت ادنوک امارات و بریتیش پترولیوم (BP)، قرارداد ۲ میلیارد دلاری برای خرید سهم عمده در شرکت نفت و گاز رژیم صهیونیستی «نیو مِد انرژی» را به دلیل تغییر سیاست سراسر منطقه تحت تاثیر جنگ در غزه، معلق کردند.

به گزارش آرمان اقتصادی، شرکت «نیو مِد انرژی» در بیانیه‌ای اعلام کرد تعلیق مذاکرات، نتیجه ابهامات به وجود آمده در فضای بیرونی بود. با وجود این توقف، شرکت بریتیش پترولیوم و شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) نسبت به معامله پیشنهادی، مجددا ابراز علاقه کردند.

همچنین بخوانید

با این حال، ارزش سهام شرکت «نیو مِد انرژی» در بازار تل آویو، حداکثر هشت درصد سقوط کرد.

این قرارداد که در مارس سال گذشته اعلام شده بود، منعکس کننده رشد روابط مالی بین امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی از زمان عادی سازی روابط دیپلماتیک بود. در آن زمان، دو طرف اعلام کرده بودند توافق سیاسی ممکن است به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری ختم شود.

اما مذاکرات میان «نیو مِد انرژی»، بریتیش پترولیوم و ادنوک، پس از آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر که فضای سیاسی منطقه را زیر و رو کرد و روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی را تیره ساخت، از مسیر خود خارج شد.

عملیات‌های ارتش رژیم صهیونیستی، اکثر کشورهای جهان عرب از جمله امارات عربی متحده را به خشم آورده است. ابوظبی، مکررا از دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای ویرانی‌های به بار آمده در مناطق فلسطینی و افزایش شمار قربانیان غیرنظامی، انتقاد کرده است.

قرارداد با شرکت «نیو مِد انرژی»، حضور بریتیش پترولیوم در شرق مدیترانه را گسترش می‌داد در حالی که به منزله نخستین ورود ادنوک به این منطقه بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت «نیو مِد انرژی»، سهم ۴۵ درصدی در میدان لویاتان دارد که بزرگترین میدان گازی رژیم صهیونیستی است و همچنین ۳۰ درصد در میدان گازی فراساحلی آفرودیت در قبرس سهم دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا