انرژی

خبر بد افزایش قیمت بنزین برای بایدن

در حالی که وظیفه جو بایدن، متقاعد کردن رای دهندگان به پیروز شدن دولتش در مبارزه در جبهه اقتصادی است، افزایش اخیر قیمت بنزین در آمریکا، تورم را بالاتر از حد انتظار افزایش داده و برنامه های تسهیل پولی فدرال رزرو را پیچیده می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جدیدترین آمار قیمت مصرف کننده در آمریکا که سه شنبه هفته جاری منتشر شد، رشد بیش از حد انتظار تورم به دلیل افزایش قیمت بنزین را نشان داد. مسلما قیمت بنزین در آمریکا اکنون اندکی کمتر از مدت مشابه سال گذشته است اما ۶۰ درصد در مقایسه با اوایل نوامبر سال ۲۰۲۰، درست قبل از پیروزی پرزیدنت بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، افزایش یافته است.

همچنین بخوانید

افزایش قیمت بنزین در این وقت از سال معمول است زیرا سوختهای تابستانی در حال عرضه هستند و از آنجا که آمریکایی ها با گرمتر شدن هوا، بیشتر رانندگی می‌کنند، تقاضا در حال افزایش است. همچنین به دلیل تعمیر و نگهداری فصلی پالایشگاه، تولید به طور کلی کمتر شده است.

اما انتظار می‌رود افزایش قیمت بنزین در آستانه و در طول تابستان، با پایان فصل رانندگی در پاییز و پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر، به یک کاهش ثابت تبدیل شود. کارشناسان پیش بینی نمی‌کنند میانگین قیمت ملی بنزین آمریکا در سال جاری، بالاتر از  چهار دلار در هر گالن باشد.

با این حال، افزایش قیمت بنزین که باعث افزایش نرخ تورم در سال انتخابات می‌شود، نمی تواند برای بایدن که تلاش می‌کند رای دهندگان احتمالی را متقاعد کند اقتصاد در وضعیت خوبی است، خوب باشد.

دولت ابزار زیادی برای کاهش قیمت بنزین و سایر انرژی‌ها ندارد، زیرا ذخایر استراتژیک نفت پایین است. بعلاوه، موجودی بنزین و سوخت تقطیری در آمریکا، کمتر از میانگین فصلی پنج ساله است و در صورت وقوع اختلال ناگهانی، قیمت‌ها در معرض صعود قرار می‌گیرند.

قیمت بنزین قبل از انتخابات، رو به کاهش می گذارد  اما تا آن زمان، ممکن است ضربه خود را بزند و نمایش عملکرد اقتصادی خوب بایدن همراه با کاهش قیمت‌های مصرف کننده را خراب کند.

قیمت بنزین طی هفته گذشته، برای دومین هفته متوالی افزایش یافت. پاتریک دی هان، رئیس تجزیه و تحلیل نفت در شرکت GasBuddy می گوید: بیشتر افزایش فصلی که در این وقت از سال اتفاق می افتد، نتیجه تعمیر و نگهداری پالایشگاه، تغییر به بنزین تابستانی و افزایش تقاضا است.

افزایش فعلی قیمت بنزین برای این زمان از سال عادی است، اما همچنان توسط مصرف کنندگان/رای دهندگان، احساس می‌شود.

طبق داده‌های روز سه شنبه وزارت کار آمریکا، تورم این کشور در ۱۲ ماه منتهی به فوریه، ۳.۲ درصد افزایش یافته است. افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده بالاتر از حد انتظار بود، در حالی که بنزین و مسکن بیش از ۶۰ درصد در رشد ماهانه این شاخص برای همه اقلام، نقش داشتند.

تورم مبنا که شامل قیمت بنزین و مواد غذایی نمی‌شود، در فوریه نسبت به ژانویه، ۰.۴ درصد بود که نشان می‌دهد تورم در آمریکا، همچنان بالاتر از نرخی است که فدرال رزرو می‌خواهد.

جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، هفته گذشته در توضیحاتی در کنگره گفت: اگر اقتصاد همانطور که انتظار می رود حرکت کند، فدرال رزرو، کاهش نرخ بهره را در مقطعی از سال جاری آغاز خواهد کرد. با این حال، پاول خاطرنشان کرد چشم انداز اقتصادی نامشخص است و پیشرفت مداوم به سمت هدف تورم دو درصدی، قطعی نیست.

انتظارات برای محدودتر شدن عرضه در بازارهای نفت خام در بهار و تابستان، توازن جهانی شکننده سوخت در بحبوحه اختلالات حمل و نقل و کندی راه‌اندازی پالایشگاه‌های جدید هم می‌تواند فشار صعودی بر قیمت دیزل وارد کند و به افزایش قیمت کالاها و خدمات منتهی شده و رشد تورم را تشدید کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، قیمت بنزین شاید نتواند به جو بایدن که وقت زیادی برای متقاعد کردن رای دهندگان درباره خوب بودن عملکرد اقتصادی خود ندارد، کمک کند. اما از اقبال خوب بایدن، انتخابات در نوامبر، با کاهش فصلی تقاضا برای بنزین و قیمت‌ها در پاییز، مصادف می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا