بانکبانک و بیمه

از کنترل نقدینگی تا کاهش تورم نقطه به نقطه/ پیش بینی دلالان محقق نشد

اقدامات بانک مرکزی در سال گذشته مانند کنترل رشد نقدینگی، پایه پولی و اصلاح بانک‌های ناتراز منجر به کاهش تورم نقطه به نقطه شده است.

یحیی آل اسحاق؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه بانک مرکزی در اقتصاد و دیپلماسی ارزی نقش اساسی دارد، به خبرنگار ایبنا گفت: بانک مرکزی با اقتدار توانست نرخ رشد نقدینگی و تورم را کنترل کند، البته در این مسیر با مشکلاتی مانند کسری بودجه و انتظارات تورمی نیز مواجه بوده است.

 

بانک مرکزی رکورد تخصیص ارز را جابه‌جا کرد

وی افزود: در یازده ماهه ۱۴۰۲ بانک مرکزی از ۷۶ میلیارد دلار ارز تخصیص یافته ۶۷ میلیارد دلار آن را پرداخت کرد که رکورد بسیار خوبی است و تاکنون نیز در اجرای سیاست تثبیت اقتصادی، کنترل نرخ رشد نقدینگی و اصلاح بانک‌های ناتراز خوب عمل کرده است البته اگر طبق پیش بینی بعضی از اقتصاددانان درآمد‌های ارزی با توجه به امکانات بهتر شود سیاست‌های اعمال شده از سوی بانک مرکزی نیز بهتر صورت می‌گیرد.

 

رئیس اتاق بازرگانی اتاق ایران و عراق با اشاره به این موضوع که اگر طبق پیش بینی بعضی از کارشناسان اقتصادی درآمد‌های ارزی در آینده افزایش پیدا نکند باز عملکرد بانک مرکزی خوب خواهد بود تاکید کرد: بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ خوب عمل کرد و توانست نرخ رشد نقدینگی را به ۲۵ درصد برساند.

 

آل اسحاق بیان کرد: بانک مرکزی در اجرای سیاست‌های خود طی سال ۱۴۰۲ موفقیت نسبی به دست‌آورده ؛ اما عده‌ای بیان می‌کردند که در سال گذشته نرخ ارز به ۸۰ هزار تومان می‌رسد این در حالی است که انتظارات منفی دلالان عملیاتی نشد و دلار به اعداد گفته شده نرسید.

 

سیاست تثبیت جواب داد

 

وی افزود تثبیت یکی از سیاست‌هایی است که رئیس کل بانک مرکزی با روی کار آمدن دنبال کرد، منظور از تثبیت نگهداری نرخ ارز در دامنه‌ای مشخص است که بانک مرکزی نیز در سال ۱۴۰۲ نوسان نرخ از را در محدوده‌ای معین نگه داشت به طوری که این نرخ در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰ درصد افزایش داشت؛ ولی نرخ ارز در سال ۱۴۰۱ افزایش ۹۰ درصدی را تجربه کرده؛ بنابراین سیاست تثبیت جواب داده است.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق تاکید کرد: تعدادی از رسانه‌های معاند داخلی و خارجی فضاسازی می‌کردند که نرخ ارز به ۸۰ هزار تومان می‌رسد؛ البته در روزهای پایانی سال گذشته به علت سوداگری دلالان و افزایش تقاضا، دلار با  کمی جهش مواجه شد؛ ولی بانک مرکزی توانست این نرخ را دوباره کنترل کند؛ بنابراین سیاست تثبیت به درستی اتخاذ شده است. 

 

آل اسحاق در پایان بیان کرد: اقدامات بانک مرکزی در سال گذشته مانند کنترل نرخ رشد نقدینگی، پایه پولی و اصلاح بانک‌های ناتراز منجر به کاهش تورم نقطه به نقطه شده است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا