امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

قوانین خرید تضمینی با رویکرد «بهره‌وری» اصلاح شود

عضو انجمن علوم خاک ایران گفت: در قوانین باید به کشاورزانی که بهره‌ور هستند مشوق‌هایی در نظر گرفته شود؛ در مقابل برای کسانی که غیربهره‌ور فعالیت می‌کنند محدودیت‌هایی وجود داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کامبیز بازرگان، عضو انجمن علوم خاک ایران درباره کشت پایدار و حفظ منابع به مهر گفت: زمانی موجودی آب در کشور مناسب بود و قانون توزیع عادلانه آب تصویب شده بود. در حال حاضر که کشور به لحاظ منابع آبی محدودیت شدید دارد نیاز است این قوانین بازنگری و نهادینه شوند.

وی افزود: در قوانین باید به کشاورزانی که بهره‌ور هستند مشوق‌هایی در نظر گرفته شود؛ در مقابل برای کسانی که غیر بهره‌ور فعالیت می‌کنند محدودیت‌هایی وجود داشته باشد.

بازرگان با اشاره به الگوی کشت ادامه داد: در قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی تاکید شده است الگوی کشت اجرا شود.

وی گفت: گاهی برنامه‌ها تا بخش‌هایی جلو می‌رود اما در اجرا به ابهاماتی برخورد می‌کند که الزامات و اقداماتی فراتر از بخش کشاورزی را می‌طلبد. به عنوان مثال، در مقطع زمانی پیاز در جیرفت بیش از آنچه برنامه‌ریزی کشاورزی تعیین کرده بود، کشت و برداشت شد. هنگامی که کشت محصولی در سالی درآمد خوبی برای کشاورزان داشته سال بعد اکثر کشاورزان به سمت کشت آن می‌روند.

این کارشناس حوزه خاک اضافه کرد: مدیریت کشت و جلوگیری از تولید مازاد بازار داخل و صادرات، نیاز به مشوق‌هایی دارد تا کشاورزان خود درخواست اجرای الگوی کشت داشته باشند. در دادن مشوق باید دست مجری باز باشد و مدیریت‌های کشوری مانند استانداری‌ها، وزارت کشور، وزارت نیرو به کمک بیایند.

وی تاکید کرد: مشوق‌ها باید به گونه‌ای باشد که برنامه‌ریزی کشت به سمت صرفه‌جویی آب جهت پیدا کند یا حتی مشوق‌های خرید نیز به الگوی کشت هدایت شوند؛ بنابراین با قانون اجرای الگوی کشت می‌خواهیم که دست مجریان را به لحاظ قوانینی و محدوده اختیار آنها را روشن کند و شرایط خوبی برای اجرا این موضوع فراهم کند که کمک بسزایی در کشت پایدار دارد.

بازرگان با اشاره به خرید تضمینی کالاهای اساسی گفت: معتقدم خرید تضمینی باید با مشوق‌های بهره‌وری باشد؛ فقط اینکه گندم را به طور یکسان از همه کیلویی فلان قدر خریداری شود بدون در نظر گرفتن رویکرد پایداری در تولید، آسیب‌های جدی به منابع آب و خاک کشور وارد می‌شود. در مقابل خرید همراه با جایزه همان گندم از بهره بردارانی که نسبت به فاکتورهای تعیین شده عملکرد بهتری داشتند نقش بسیاری در اجرای برنامه‌ها خواهد داشت.

وی تاکید کرد: مدیران کشور فقط به دنبال خرید ۴ یا ۸ تن گندم نباشند بلکه هدف این باشد که کشاورز در زمینی که به امانت در اختیار او است و آب ارزان قیمتی که دارد به جای ۷ تن ۱۴ تن کشت داشته باشد.

عضو انجمن علوم خاک ایران افزود: این گونه نباشد که منابع به هدر رود و پیگیر موضوع نباشیم. اما با در نظر گرفتن مشوق، انگیزه ایجاد می‌شود تا کشاورز به دنبال دانش برود. در بین کشاورزان باید کشش برای دانش ایجاد کرد.

بازرگان گفت: ضروری است در مجلس دوازدهم برخی قوانین در حوزه قیمت گذاری و خرید تضمینی اصلاح شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا