بورسبورس اوراق

۳ دلیل جذابیت بورس در مقایسه با بازارهای مالی

یک تحلیلگر بازار سرمایه، «شفافیت، تامین مالی راحت و تنوع ابزارهای مالی» را سه دلیل جذابیت بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای مالی دیگر اعلام کرد.

طرح

معصومه ترکمان احمدی، یکی از ویژگی‌های مهم بازار سرمایه در سطح دنیا را جذب منابع خرد و کلان و هدایت آن منابع به سمت رونق تولید دانست و به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) ، گفت: یکی از نشانه‌های توسعه یافتگی بازار سرمایه این است که قدرت بالایی در جذب منابع داشته باشد. هر چقدر بازار سرمایه غنی‌تر و توسعه یافته‌تر باشد، منبع مهمی برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و پروژه‌ها بوده و در واقع، قوی‌تر در زمینه تامین مالی عمل خواهد کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: به دلیل جذابیت‌های بازار سرمایه نسبت به بازار پول، از سال‌های اخیر تاکنون این بازار، آرام آرام توانست نسبت بازار پول جایگاه ویژه‌ای به دست آورده و در زمینه تامین مالی به خوبی عمل کند.

شفافیت در بازار

ترکمان احمدی با تاکید بر این که دلایل زیادی باعث شده تا بازار سرمایه بیش از پیش مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد و در رقابت با بازار پول موفق عمل کند، به سنا، گفت: شفافیت موجود در بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها به عنوان اولین دلیل برای خاص بودن بازار سرمایه است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، زمانی که بانک‌ها اقدام به پرداخت تسهیلات می‌کنند، هیچ‌گونه ابزار نظارت عمومی ‌برای آن وجود ندارد اما شفافیت بازار سرمایه کمک می‌کند تا یک نظارت عمومی ‌و همگانی در طرح‌های تامین مالی رخ دهد.

ترکمان احمدی با بیان این که تامین مالی از مسیر بازار سرمایه یک تامین مالی پایدار و بلندمدت است، در گفت و گو با سنا، افزود: شخصی که برای یکبار در بازار سرمایه اقدام به تامین مالی می‌کند در مراحل بعدی تامین مالی هم می‌تواند از این ابزار بهره بگیرد.

وی تصریح کرد: شرکت‌ها برای تامین مالی ملزم به ارائه تمامی اطلاعات خود از صورت‌های مالی گرفته تا سهام و هیات مدیره هستند و این موارد در انظار عموم و نهادهای مالی قرار می‌گیرد و اگر نقطه مبهمی وجود داشته باشد همان لحظه به آنها اعلام می‌شود تا نسبت به اصلاحات لازم اقدام کرده تا نسبت به رفع ایرادهای موجود اقدام کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: شفافیت موجود در بازار سرمایه و انتشار عمومی اطلاعات، باعث می‌شود که تامین مالی بر اساس اطلاعات درست صورت بگیرد.

تامین مالی از طریق بازار سرمایه

وی با اشاره به دومین دلیل مهم بودن بازار سرمایه به سنا، گفت: تامین مالی از طریق بازار سرمایه و توجه به روندها و بوروکراسی‌هایی که از ابتدا برای آن تعریف شده نسبت به سایر بازارها از جمله بازار پول بسیار آسانتر است به طوری که زمان کمتری برای افراد و یکسری پیگیری‌ها به دنبال دارد و جذابیت را برای متقاضیان بیشتر می‌کند.

ترکمان احمدی اظهار داشت: زمانی که سرمایه‌گذاران مشاهده کنند که در بازار سرمایه فرآیند تامین مالی در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود گرایش بیشتری به بازار داشته و سعی می‌کنند در شرایط تورمی کشور جایی را برای تامین مالی انتخاب کنند که مطمئن‌تر و راحت‌تر منابع را در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار دهند.

تنوع در ابزارهای مالی

وی، سومین دلیل جذابیت بازار سرمایه را وجود تنوع در ابزارهای مالی دانست و به سنا، گفت: تعداد این ابزارها نسبت به سایر بازارها بسیار قابل توجه است. فرض کنید هلدینگ‌های بزرگ در کشور می‌توانند سهام خود را وثیقه قرار داده و از طریق آنها تامین مالی انجام دهند.

به گفته ترکمان احمدی، وجود انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه باعث شده منابع جذب و صرف خرید یکسری پروژه‌ها شود که این خود باعث جذابیت بیشتر می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با سنا، خاطرنشان کرد: سه دلیل فوق یعنی «شفافیت، تامین مالی راحت و همچنین تنوع ابزارهای مالی» باعث شده بازار سرمایه نسبت به بازارهای مالی دیگر از جذابیت لازم برخوردار باشد. تامین مالی از بستر بازار سرمایه باعث می‌شود که منابع سرگردان در کشور به سمت بازارهای مولد حرکت کرده و به کاهش تورم کمک کند. جذب منابع از سوی بازار سرمایه باعث می‌شود خیال سرمایه‌گذارانی که نگران کاهش ارزش دارایی و پول خود هستند راحت‌تر شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا