بین الملل

نرخ بهره در ترکیه به ۵۰ درصد رسید

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که به دلیل تورم بالاتر از حد انتظار در ماه فوریه، نرخ سیاستی را از ۴۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش داده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، بانک مرکزی ترکیه به‌طور غیرمنتظره‌ای نرخ بهره کلیدی خود را افزایش داده است؛ زیرا این کشور همچنان در تلاش است تا تورم فزاینده را مهار کند. بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد که به دلیل تورم بالاتر از حد انتظار در ماه فوریه، نرخ سیاستی را از ۴۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش داده است.

همچنین بخوانید

این بانک در بیانیه‌ای اعلام کرد درحالی‌که واردات کالاهای مصرفی و طلا کاهش‌یافته و به بهبود تراز حساب تجاری کمک کرده است، سایر شاخص‌های اخیر حاکی از انعطاف‌پذیری تقاضای داخلی است؛ اما چسبندگی در تورم خدمات، انتظارات تورمی، ریسک‌های ژئوپلیتیکی و قیمت مواد غذایی فشارهای تورمی را زنده نگه می‌دارد.

این بانک گفت که تصمیم برای شروع دوباره افزایش نرخ بهره، پس از وقفه کوتاهی در ماه گذشته که باعث شد تحلیلگران بازار باور کنند که روند افزایش متوقف‌شده است، در پاسخ به «وخامت چشم‌انداز تورم» صورت گرفت.

تورم همچنان در ترکیه بیداد می‌کند؛ قیمت‌های مصرف‌کننده اصلی در فوریه نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۷۲٫۸۹ درصد افزایش یافت، درحالی‌که تورم سالانه آخرین بار در ماه فوریه نزدیک به ۷۰ درصد ثبت شد که بالاترین میزان طی ۱۵ ماه گذشته بوده است.

بانک مرکزی بابیان اینکه پیش‌بینی می‌کند در نیمه دوم شاهد کاهش قابل‌توجه و پایدار درروند اصلی تورم ماهانه و همگرا شدن انتظارات تورمی به محدوده پیش‌بینی‌شده باشد، موضع پولی فشرده را همچنان حفظ خواهد کرد. این تصمیم اولین افزایش نرخ بهره تحت مدیریت فاتح کاراهان، رئیس‌کل جدید بانک مرکزی است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در ماه فوریه کاراهان را به‌عنوان رئیس جدید بانک مرکزی منصوب کرد. در دوره مدیر سابق بانک مرکزی ترکیه حافظ ارکان، این بانک به‌طور قابل‌توجهی نرخ بهره را از ۸٫۵ درصد در ژوئن به ۴۵ درصد در ژانویه افزایش داد.

ترکیه به دلیل سال‌ها سیاست‌های غیرمتعارف اردوغان از تورم مزمن رنج می‌برد. بااین‌حال، کاراهان گفته است که کنترل تورم اولویت اصلی او است و قول داده است که در صورت افزایش تورم، نرخ‌ها را بیشتر افزایش دهد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا