بانکبانک و بیمه

 تصمیمات درست بانک مرکزی مانع از رشد نقدینگی شد

طهماسب مظاهری: ۶.۵هزار هزار میلیاردتومان نقدینگی در جامعه وجود دارد و از همین نقدینگی باید برای سرمایه گذاری در تولید استفاده شود.

به گزارش ایبنا، طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی در برنامه صدای اندیشه‌های رادیو گفتگو درباره وضعیت پولی و ارزی کشور گفت: هدفی که در شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» انتخاب شده، هدف خوب و دست یافتنی است و راه حل رسیدن به این هدف این است که دولت و مجلس به مبانی علم اقتصاد اتکا و بر این اساس حرکت کنند.

مظاهری بیان داشت: اگر امروز در شرایطی قرار داریم که تورم بالا و تولید ناخالص داخلی پایین است به این دلیل است که در تصمیمات به مبانی علم اقتصاد احترام گذاشته نشده بود.

 رئیس کل اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: دو دلیل برای نرسیدن به هدف «جهش تولید با مشارکت مردم»وجود دارد و این دو دلیل در صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری تاکید شده است، دلیل اول این است که چاپ پول ایجاد ثروت نمی‌کند و باید نقدینگی تحت کنترل قرار گیرد تا از رشد چاپ پول به عنوان ابزاری که دولت برای تامین نیاز‌های خود استفاده می‌کند، خودداری شود. این تذکری بود که سه ماه پیش رهبری به دولت دادند. البته دولت در سال گذشته تاکید زیادی بر کنترل نقدینگی داشت و دولت موفق شد تا رشد نقدینگی را کاهش دهد.

 این کارشناس ارشد اقتصادی با تاکید بر این که بانک مرکزی با تصمیمات درستی که اتخاذ کرده موفق شد تا جلو رشد نقدینگی را بگیرد، گفت: با وجود این که ۴ درصد رشد تولید داشته ایم، حدود ۲۷ درصد رشد نقدینگی و تورم ۴۰ درصدی را به جامعه تحمیل کرده ایم؛ بنابراین به نظر می‌رسد که اولین کاری که باید به صورت جدی و اساسی پی گیری شود، این است که دولت برای تامین نیاز‌های خود از چاپ پول استفاده نکند.

 وی اضافه کرد: امروز حدوداً ۶.۵ هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه وجود دارد و از همین نقدینگی باید برای سرمایه گذاری درتولید استفاده شود.

 مظاهری عنوان کرد: نکته دوم در رسیدن به اهداف شعار سال این است که از نظام چند نرخی به سمت نظام تک نرخی حرکت کنیم. البته در زمینه چند نرخی بسیار بد عمل شده است و همه اقتصاددان‌ها بر این موضوع تاکید دارند که نظام تک نرخی باید محقق شود.

 رئیس کل اسبق بانک مرکزی اظهار کرد: در حال حاضر در نرخ سود و نرخ ارز و سایر موارد نظام چند نرخی وجود دارد و یکی از کار‌هایی که دولت باید انجام دهد این است که سیستم چند نرخ را حذف و به سمت تک نرخی حرکت کند.

 وی اضافه کرد: اگر دولت به فرموده رهبری عمل کند و دست خود را در فعالیت‌های اقتصادی کوتاه کند و مردم را پای کار بیاورد، فساد و ناکارآمدی کمتر می‌شود، بنابراین یکی از اولین کار‌های که دولت باید انجام دهد، حذف تمام پارامتر‌های چند نرخی است، البته این موضوع کار سختی است و نیاز به زمان و انرژی دارد و نیاز دارد تا تصمیم گیرندگان داخل دولت ذهنیت خود را عوض کنند.

 مظاهری با اشاره به اهمیت مصرف در اقتصاد گفت: وقتی که تولید افزایش می‌یابد، اگر مصرف تقویت نشود، کالا‌ها بر دست تولید کننده می‌ماند. در برخی از مقاطع تاریخی داشته ایم که تولید افزایش یافته، اما به دلیل این که این کالا‌ها مصرف کننده نداشته، کالا‌ها بر دست تولید کننده مانده است که در نهایت موجب ایجاد رکود اقتصادی خواهد شد.

 رئیس کل اسبق بانک مرکزی بیان کرد: بنده قدردان مردم خوب کشورمان در حمایت کار‌های خوبی که انجام شده هستم، ولو این که این کار خوب در کوتاه مدت موجب اذیت مردم شود. مردم قدرت تشخیص کامل دارند که این کار خوب هرچند که در کوتاه مدت سختی‌هایی به دنبال دارد، بپذیرند و تحمل کنند و آن جایی که نیاز به حضور دارند، به شکل مناسب مانند طنز و یا شرکت در برنامه‌های تلویزیونی ایراد کار‌های دولت را عنوان می‌کنند.

 مظاهری در پایان تاکید کرد: اشخاصی که در دولت کار می‌کنند، باید گوش شنوا داشته و به تذکرات مردم گوش کنند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا