بورسبورس اوراق

 ۳ مولفه مهم برای مشارکت مردم در بخش تولید/ ثبات در تصمیمات کلان، عامل جذب مردم در پیشرفت اقتصادی

معاون سابق کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با اشاره به ظرفیت‌های بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار داشت: اگر مردم اراده لازم را برای مشارکت در اقتصاد ملی داشته باشند، با ورود به بازار سرمایه و خرید سهام شرکت‌ها یا پروژه‌ها و یا خرید اوراق بدهی می‌توانند اراده خود را مبنی بر تکمیل پروژه‌های اقتصادی تحمیل کنند و باعث جهش تولید و پیشرفت اقتصاد کشور شوند.

توکلی کاشی

علیرضا توکلی کاشی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، درباره ظرفیت‌های بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار داشت: بازار سرمایه یکی از بخش‌هایی است که می‌تواند مشارکت مردم را به همراه داشته باشد زیرا در این بازار، به راحتی می‌توان اراده مردم مبنی بر مشارکت در جهش تولید و همراهی با شعار سال را مشاهده کرد.

وی تاکید کرد: چنانچه اطمینان مردم به رشد و توسعه اقتصادی جلب شود، سرمایه‌های آنها از طریق بازار سرمایه به سوی بخش‌های مختلف اقتصادی حرکت خواهد کرد. مشارکت مردم در طیف بزرگی از صنایع از فولاد و پتروشیمی گرفته تا دارو، سیمان، خودرو و حتی صنایع دانش‌بنیان همچون فناوری اطلاعات و فناوری نانو و سلول‌های بنیادی از طریق سرمایه‌گذاری در انواع طرح‌ها در قالب خرید سهام یا خرید اوراق بدهی شرکت‌ها، شکل می‌گیرد.

وی، با اشاره به نقش بازار سرمایه در توسعه کشور و احداث کارخانه‌های تازه تاسیس در صورت مشارکت مردم توضیح داد: اگر مردم اراده لازم را برای مشارکت در اقتصاد ملی داشته باشند، با ورود به بازار سرمایه و خرید سهام شرکت‌ها یا پروژه‌ها و یا خرید اوراق بدهی می‌توانند اراده خود را مبنی بر تکمیل پروژه‌های اقتصادی تحمیل کنند و باعث جهش تولید و پیشرفت اقتصاد کشور باشند.

توکلی کاشی، مشارکت مردم در اقتصاد را برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» ضروری دانست و افزود: بازار سرمایه ابزار و مسیر بسیار خوبی برای تحقق شعار امسال است.

وی متذکر شد: البته نکته مهم برای مشارکت مردم در اقتصاد و ورود به بازار سرمایه، نحوه جذب اعتماد مردم از سوی حاکمیت است.

معاون سابق کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد، ثبات قوانین، عدم تغییر قوانین بلندمدتی که در گذشته تصویب شده است را از جمله مولفه‌های مورد نظر برای جلب اعتماد مردم از سوی حاکمیت ذکر کرد و به سنا گفت: سرمایه‌گذاران بر اساس تصویری که از آینده و در سایه ایفای تعهدات دولت‌ها ایجاد می‌شود تصمیم‌گیری و اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی تاکید کرد: در صورت نمایش این قابلیت‌ها، مردم با علاقه‌مندی و اراده قوی‌تری به بازار سرمایه و بخش تولید کشور ورود و به اقتصاد ملی کمک خواهند کرد.

نقش نهادها و ابزارهای مالی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳

توکلی کاشی دربخش دیگری از صحبت‌هایش، با اشاره به نقش نهادها و ابزارهای مالی برای تحقق اهداف مورد نظر به سنا گفت: تمامی ابزارهای موجود در بازار سرمایه اعم از سهام، اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» نقش‌آفرینی کنند.

وی این نکته را هم یادآوری کرد: برای مشارکت طیف گسترده‌ای از مردم در اقتصاد و رونق تولید، باید بسترهای لازم فراهم شود. به عنوان مثال؛ حاکمیت باید با کاهش ریسک‌های موجود در کشور و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد نسبت به افزایش اعتماد مردم گام بردارد تا شاهد پیشرفت و توسعه کشور باشیم.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ابزاری مهم برای مشارکت مردمی

وی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری را یکی از ابزارهای مهم برای مشارکت مردم دانست و در پاسخ به چرایی این موضوع توضیح داد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری با جمع‌آوری نقدینگی و با مدیریت حرفه‌ای، می‌توانند ضمن شناسایی پروژه‌های مورد نیاز برای اقتصاد کشور، آن دسته از پروژه‌هایی را که به منابع مالی نیاز دارند و برای اقتصاد ملی منفعت بالاتر و سودآوری بیشتری دارند را به مردم معرفی کنند تا مردم از خطر ریسک‌های موجود در امان بمانند.

توکلی کاشی با تاکید بر این که بازار سرمایه شامل ابزارهای متنوعی است، به «سنا» گفت: بازار سرمایه دروازه‌ای است که سلایق مختلف را پوشش می‌دهد و محدود به هیچ صنعت خاصی نیست. برای توسعه کشور، فقط کافی است حاکمیت تصمیمات بلندمدت اتخاذ کرده و اطمینان لازم را به مردم بدهد که بر سر تصمیمات خود ثابت قدم خواهد بود در این صورت مردم در راه پیشرفت اقتصاد کشور با حاکمیت همراه خواهند شد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا