اقتصاد کلان

روپیه هند در مسیر محبوبیت جهانی است؟

نخست‌وزیر هند اظهار کرد: بانک مرکزی باید رشد را در اولویت قرار دهد و از جذابیت جهانی روپیه اطمینان حاصل کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند گفت: بانک مرکزی هند باید رشد اقتصادی کشور را در اولویت قرار دهد همچنین اطمینان حاصل کند که روپیه در سطح جهانی قابل دسترس‌تر و قابل قبول‌تر است.

همچنین بخوانید

مودی طی سخنرانی خود در مراسمی به مناسبت ۹۰ سالگی تاسیس بانک مرکزی این کشور آسیای جنوبی بیان کرد: بانک مرکزی هند باید اولویت اصلی را به رشد بدهد، اما در عین حال بر اعتماد و ثبات تمرکز کند.

بانک مرکزی هند باید به‌طور مداوم گام‌هایی را در جهت رشد سریع، فراگیر و پایدار هند بردارد.

اقتصاد هند طی سه ماه پایانی سال ۲۰۲۳ با رقم ۸.۴ درصد سریع‌تر از حد انتظار رشد کرد که سریع‌ترین رشد آن در یک سال و نیم گذشته است. موسسه رتبه‌بندی مودیز انتظار دارد هند در افق پیش‌بینی خود، سریع‌ترین رشد را در میان اقتصادهای گروه ۲۰ حفظ کند.

مودی می‌گوید: هند با سهم ۱۵ درصدی در اقتصاد جهانی در حال تبدیل شدن به موتور رشد جهانی است بنابراین، این کشور باید اطمینان حاصل کند که روپیه در سطح جهانی قابل دسترس و قابل قبول است.

هند قرار است رای‌گیری برای پارلمان جدید را از ۱۹ آوریل آغاز کند و انتظار می‌رود حزب ملی‌گرای هندو بهاراتیا جاناتا به رهبری مودی برای سومین دوره متوالی پیروز شود.

بانک مرکزی و دولت طی ۲ سال گذشته اقدامات مختلفی را برای تقویت تسویه تجارت بین‌المللی به روپیه از جمله ایجاد مکانیزمی برای تسویه حساب‌ها و ترویج آن از طریق سیاست جدید تجارت خارجی انجام داده‌اند.

گروه کاری بانک مرکزی هند طی گزارشی در سال گذشته اعلام کرد که استفاده روزافزون از روپیه در صورتحساب و تسویه تجارت بین‌المللی همچنین در معاملات حساب سرمایه باعث پذیرش بین‌المللی این ارز خواهد شد.

وزیر دارایی هند، نیرمالا سیتارامان در سخنرانی جداگانه بر نقش بانک مرکزی در مدیریت تورم و رشد تاکید و اعتبار نهادی بانک مرکزی هند را بیان کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا