صنعتکسب و کار

بهترین روش برش میلگرد چیست؟ + معرفی انواع روش‌ها

میلگرد یکی از پرکاربردترین انواع محصولات ساختمانی است که در سازه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگردها در اندازه‌های استانداردی ساخته می‌شوند، ولی گاهی اوقات به یک سایز متفاوت نیاز داریم؛ بنابراین باید از دستگاه برش میلگرد استفاد کنیم و آن‌ها را اندازه مورد نظرمان برش دهیم. در نتیجه، شناسایی بهترین روش برش میلگرد و ویژگی‌های آنها به شما کمک می‌کند تا هر روش را در مکان مناسب خود به کار ببرید.

بنابراین ما در این مطلب قصد داریم انواع روش‌های برش میلگرد را شرح دهیم؛ همچنین درباره نحوه استعلام قیمت روز برندهای معتبر میلگرد، از جمله قیمت میلگرد اصفهان اطلاعاتی ارائه می‌دهیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

برش سرد میلگرد چیست؟

برخی از انواع روش‌های برش میلگرد، در این گروه قرار می‌گیرند و در آن‌ها از حرارت استفاده نمی‌شود. این امر ساختار و خواص میلگرد را ثابت نگه می‌دارد و ویژگی‌های محصول در طول برش تغییری نمی‌کند. در نتیجه، کیفیت میلگرد بهتر خواهد شد. استفاده از ابزار برش سرد مزایای زیادی دارند.

از مهم‌ترین این مزایا می‌توان به کیفیت سطح میلگرد برش خورده، قابلیت تبدیل شاخه‌های میلگرد به قطعات یکنواخت دلخواه، جلوگیری از تولید گازهای خطرناک و کاهش ضایعات در هنگام برش میلگرد اشاره کرد. البته، گران بودن و هزینه نگهداری بالای ابزار را می‌توان از معایب این روش دانست.

بنابراین اگر به دنبال استعلام قیمت میلگرد امروز هستید و باید میلگردهای خود را هم برش دهید، بهتر است که قیمت این روش را هم بررسی کنید. زیرا با وجود گران بودن حتما باید مطمئن شوید که برای شما اقتصادی است یا خیر. اما اگر می‌خواهید از آن برای پروژه‌های عمده استفاده کنید، این روش همچنان مقرون به‌صرفه است. در ضمن، روش برش سرد به نیروی متخصص نیاز دارد.

انواع روش های برش سرد میلگرد

برخی از مهم‌ترین انواع برش میلگرد که به روش سرد انجام می‌شوند، عبارت‌اند از:

۱. برش دستی میلگرد

این مورد جزو اولین گزینه‌هایی محسوب می‌شود که جهت برش میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که از نام آن مشخص است، برای برش میلگرد باید از نیروی دست استفاده شود. به احتمال زیاد، شما حداقل یکبار از اره آهن‌بر دستی استفاده کرده‌اید یا آن را دیده‌اید. برای برش میلگرد با ضخامت کم‌تر، از اره دندانه‌ریز استفاده می‌شود و برای ضخامت بیشتر، اره دندانه درشت‌تر به کار می‌رود. این روش معمولا برای کاربردهای جزئی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد خیلی زیادی ندارد.

۲. برش میلگرد با سنگ فرز یا اره دیسکی

این دستگاه در مواردی به کار می‌رود که باید کارهای عمده‌ای انجام شود. ساختار اره‌های دیسکی شبیه به فرزها است، ولی معمولا قدرت بیشتر و سایز بزرگ‌تری دارند. این دستگاه را می‌توان در کارگاه‌های فروش آهن‌آلات مشاهده کرد که در آن‌ها باید به‌طور مداوم میلگرد را برش بدهند.
علاوه بر این، اره‌های دیسکی برای کارهای ساختمانی معمولی مانند ساخت خانه یا سازه‌های چند طبقه، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع اره که برای برش میلگرد استفاده می‌شود، ایمنی خوبی دارد و فرآیند برش را باکیفیت بالایی انجام می‌دهد.

۳. برش میلگرد با قیچی

این ابزار در دو نوع قیچی دستی و قیچی هیدرولیک عرضه می‌شود. قیچی دستی برای برش میلگرد با قطر کم به‌کار می‌رود. از مزایای این دستگاه می‌توان به سبک بودن، قابلیت استفاده در مکان‌های مختلف و عدم نیاز به برق اشاره کرد. ولی هم قدرت اپراتور و هم قدرت این نوع قیچی محدود است؛ در نتیجه، برای برش میلگرد با قطرهای بالاتر خیلی مناسب نیست.

قیچی هیدرولیک نمونه دیگری از ابزار برش میلگرد است که به دو صورت دستی و الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قیچی قدرت بیشتری دارد و با استفاده از آن می‌توانید میلگردهایی با قطر ۳۵ میلی‌متر را هم برش دهید. به‌طور کلی، قیچی ابزاری پرکاربرد برای برش میلگرد است.

۴. برش میلگرد با گیوتین

این دستگاه تقریبا نیمه اتوماتیک است و برای استفاده از آن حتما باید یک اپراتور ماهر داشته باشید. این ابزار معمولا برای میلگردهای با قطر بالا مثل ۴۰ میلی‌متر، به‌کار می‌رود. با این حال، دستگاه گیوتین خیلی دقیق عمل نمی‌کند. بنابراین برای برش اصولی میلگرد، فرد باید ابتدا محل برش میلگرد را علامت زده و سپس در همان نقطه برش را انجام دهد.

۵. برش میلگرد با اره نواری

این ابزار را می‌توان مهم‌ترین و بهترین ابزار برای برش سرد میلگرد در نظر گرفت. در واقع، اره نواری یک دستگاه کاملا جدید است که عملیات برش را با دقت بالایی انجام می‌دهد. به علاوه، امکان برش میلگرد با ضخامت بالا با این ابزار نیز وجود دارد.
اره نواری در واقع یک ابزار کاملا خودکار است که می‌توانید برنامه‌های لازم برای برش میلگرد را به آن بدهید تا بتواند این کار را به خوبی و با دقت بالا برای شما انجام دهد. به عبارت دیگر، این دستگاه برای برش میلگرد نیازی به اپراتور ندارد و به‌طور اتوماتیک می‌تواند این کار را انجام دهد. همچنین، با دستگاه اره نواری می‌توانید میلگرد را به صورت زاویه‌دار برش دهید.

۶. برش میلگرد واتر جت

در این روش مواد سخت توسط موتور آب پرفشار برش داده می‌شود. این روش بیشتر برای برش سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی با این حال می‌تواند برای برش برخی از فلزات مثل میلگرد هم به کار رود. در ضمن، دستگاه واتر جت سرعت و دقت بالایی در برش دارد.

۷. برش میلگرد با دستگاه خم و برش

این ابزار زمانی استفاده می‌شود که بخواهید تمام عملیات برش را به صورت دستی انجام دهید. در واقع، این ابزار می‌تواند ایمنی اپراتور را تضمین کند و با کمک به او، باعث می‌شود تا فرد فشار کمتری را تحمل کند. صفحات برش میلگرد معمولا ۸۰ سانتی‌متر طول و ۱۰۰ سانتی‌متر عرض دارند. اما در برخی موارد، طول آن‌ها به ۲ یا ۴ متر می‌رسد. از میز برش بیشتر برای برش انواع سیم، آرماتورهای بسته، شبکه‌های مشبک و … استفاده می‌شود.

برش سرد میلگرد

برش گرم میلگرد چیست؟

تا به اینجای متن، انواع راه‌های برش میلگرد به روش سرد را توضیح دادیم. ولی روش گرم هم به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. به‌طور کلی، در این روش از حرارت برای برش میلگرد استفاده می‌شود. اگرچه این روش کیفیتِ روش سرد را ندارد، اما به‌دلیل سرعت بالای کار همچنان در برخی موارد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مزایای این روش می‌توان به تولید تراشه کمتر نیز اشاره کرد. البته، کار با چنین تجهیزاتی در بسیاری از موارد می‌تواند خطرناک‌تر از ابزارهای روش سرد باشد. بنابراین لازم است به خوبی با نحوه کار آن‌ها آشنا باشید. به‌علاوه، روش سرد معمولا در ظاهر لبه‌های میلگرد تغییراتی را ایجاد می‌کند و دقت آن نیز کم است.

انواع روش های برش گرم میلگرد

با اینکه این روش معایبی هم دارد، ولی همچنان به دلایل مزایای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از مهم‌ترین روش‌های برش میلگرد به‌صورت گرم، شامل موارد زیر می‌شوند.

۱. برش میلگرد با هوا برش

همانطور که از نام این روش مشخص است، برای برش میلگرد از هوای فشرده استفاده می‌کنند. در واقع در این روش، مشعل‌های مخصوص به‌کار می‌روند که گاز مخصوص و فشرده را با سرعت بسیار زیاد به سمت میلگرد پرتاب می‌کنند. این موضوع باعث به‌وجود آمدن دمای بسیار در این نقطه و ذوب میلگرد می‌شود.

۲. برش میلگرد با اره دیسک آتشین

این روش تقریبا مشابه برش میلگرد با اره دیسکی است که در روش سرد استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت که این دقیقا همان مدل است، زیرا اره دیسکی با سرعت بسیار بالایی می‌چرخد و انواع میلگردها را برش می‌دهد. اما در این روش از حرارت بسیار بالا نیز استفاده می‌شود.

این روش نسبت به هوا برش از سرعت و دقت بالاتری برخودار است. البته برای کار با اره آتشین به یک اپراتور نیاز است. به‌علاوه، در بسیاری از موارد شاید تیغه دچار شکستگی شود و به اپراتور آسیب جدی برساند. به‌همین دلیل در حال حاضر به ندرت از این روش استفاده می‌شود.

۳. برش میلگرد با لیزر

دستگاه لیزر با استفاده از اشعه، میلگرد را برش می‌دهد. در واقع اشعه لیزر ناحیه برش را ذوب و تصعید می‌کند. در حال حاضر فقط از لیزرهای گازی و جامد برای برش فلزات استفاده می‌شود. برش میلگرد با این دستگاه کمترین آسیب را نسبت به سایر روش‌های برش گرم دارد.

بهترین روش برش میلگرد کدام است؟

هر یک از این روش‌ها و ابزارهای برش میلگرد، کاربردهای خودشان را دارند و با توجه به نیاز شما مورد استفاده قرار می‌گیرند. همانطور که گفتیم، برخی از این ابزارها به صورت دستی، خودکار یا نیمه خودکار به کار می‌روند. به‌طور کلی زمانی که قصد انجام کارهای کمتر و کوچک‌تری را دارید، بهتر است از تجهیزاتی استفاده کنید که عملکرد دستی یا نیمه اتوماتیک دارند.

اما برای پروژه‌های بسیار بزرگ که باید تعداد زیادی میلگرد را برش دهید، از ابزارهای تمام اتوماتیک استفاده می‌شود. زیرا اپراتورها قادر به انجام این میزان از کار نیستند و در صورت استفاده از روش های دستی، باید از افراد بیشتری کمک بگیرید. در نهایت، دستگاه‌های اتوماتیک نیز سرعت بیشتری دارند.

بنابراین تجهیزات مورد نظر برای برش میلگرد باید باتوجه به نوع کار و پروژه انتخاب شوند. نکته دیگری که در انتخاب ابزار برش میلگرد باید به آن توجه کرد، اندازه میلگرد است. برخی از ابزارها می‌توانند میلگردهای نازک‌تر را برش دهند و در صورت استفاده برای برش میلگرد با قطر بزرگ‌تر، ممکن است دچار آسیب شوند. در مقابل، برخی از این ابزارها قدرت بیشتری دارند و به راحتی میلگردهای با قطر بزرگ‌تر را برش می‌دهند. بنابراین هنگام انتخاب حتما باید به قدرت آن‌ها نیز دقت کنید.

برش گرم میلگرد

خرید انواع میلگرد از شرکت آیرومارت

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت، یکی از پیشگامان عرضه انواع آهن‌آلات است و با بیشتر از سه دهه تجربه، جایگاه خاصی را برای خود ایجاد کرده است. این شرکت با استفاده از دانش کارشناسان مجرب، به شما کمک می‌کند که محصول مورد نظرتان را خریداری کنید. در ضمن، آیرومارت انباری به مساحت ده هزار متر در شورآباد تهران دارد و در سریع‌ترین زمان، سفارش‌های شما را به سراسر کشور ارسال می‌کند.

شما می‌توانید وارد سایت آیرومارت شوید و بعد از بررسی قیمت میلگرد و انواع آن، محصول مورد نیاز خود را تهیه کنید. در ضمن، جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان، کافی است با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان این مجموعه راهنمایی شوید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا