اقتصاد کلان

جلالی: دولت سیزدهم می‌تواند تلخی‌های اقتصادی کشور را به شیرینی تبدیل کند

نماینده رفسنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلخی‌ها و شیرینی‌های اقتصاد کشور گفت: این تلخی‌ها دلیل بر این نیست که بگوییم علت آنها کم کاری دولت یا ضعف دولت است بلکه دولت بصورت شبانه‌روزی کار و تلاش می‌کند. معتقدم که از عهده دولت سیزدهم بر می‌آید که ان‌شاءالله در فرصت باقی مانده بتواند این موانع را برطرف و تلخی‌ها را به شیرینی تبدیل کند.

حجت الاسلام حسین جلالی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام و اشاره ایشان به شیرینی‌ها و تلخی‌های اقتصاد کشور اظهار کرد: چندین سالی است مقام معظم رهبری شعار سال را مبتنی بر مسائل اقتصادی نظیر تولید ملی، مشارکت مردم و کاهش تورم قرار می‌دهند و یکی از دغدغه‌های ایشان و مشکلات کشور در حوزه اقتصاد است.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه «در حوزه اقتصاد عمده مباحث به زیرساخت‌های پیش‌روی ما برمی‌گردد»، عنوان کرد: در زمینه مسائل زیر ساختی اقدامات و تلاش‌هایی جهت توقف رشد نقدینگی، کاهش تورم، جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی و به تبع آن توقف گرانی و ممانعت از کوچک شدن سفره مردم و کاهش نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی صورت گرفته است اما نتایج این اقدامات بعضا سر سفره مردم دیده نمی‌شود.

این نماینده مجلس افزود: اینکه می‌توانیم رشد نقدینگی را کنترل و مهار کنیم و تا ۲۴ درصد کاهش دهیم یا اینکه می‌توانیم رشد اقتصادی کشور را که منفی بوده است به ۶ درصد برسانیم و در برنامه هفتم دستیابی رشد به ۸ درصد پیش‌بینی شده، از شیرینی‌های اقتصادی کشور است. از دیگر شیرینی‌های اقتصادی می‌توان به توسعه دانش بنیان‌ها اشاره کرد.

جلالی در ادامه به تلخی‌های اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: از تلخی‌های اقتصاد کشور این است که هنوز  شرایط برای استفاده از همه ظرفیت‌ها فراهم نشده است. متاسفانه در کشور ما به جز حوزویان و طلاب سه و نیم میلیون دانشجو و ۱۰۰ هزار عضو هیات علمی فعالیت می‌کنند اما هنوز رابطه دانشگاه و صنعت و هم‌چنین مهارت‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها تعریف نشده است. همچنین هنوز نتوانستیم استفاده از منابع انسانی را به  بیش از ۵۰ درصد برسانیم. گرچه نرخ بیکاری را کاهش دادیم و در برخی جاها نیز تقریباً به صفر نزدیک شده است اما هنوز در برخی از جاها نرخ بیکاری ما ممکن است هفت الی  هشت درصد باشد.

وی افزود: این‌ها تلخی‌هایی است که وجود دارد اما این تلخی‌ها دلیل بر این نیست که بگوییم علت آنها کم کاری دولت یا ضعف دولت است بلکه دولت بصورت شبانه‌روزی کار و تلاش می‌کند. معتقدم که از عهده دولت سیزدهم بر می‌آید که ان‌شاءالله در فرصت باقی مانده بتواند این موانع را برطرف و تلخی‌ها را به شیرینی تبدیل کند؛ این کار مهمی است به شرطی که همه همکاری و همراهی کنند و سیاسی بازی درنیاورند؛ نباید عده‌ای بگویند که چون دولت از ما نیست باید کارهای خوب آن را بد نشان دهیم و نادیده بگیریم؛ این رفتار اینها به نفع کشور و نظام نیست و تلخی‌ها و بداخلاقی‌هایی است که نه به دولت بلکه به کشور آسیب می‌زند.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس با اشاره با تقدیر رهبری از اقدامات دولت گفت: در دولت سیزدهم خدمات ارزنده‌ای انجام شده است و دولت بصورت شبانه روزی تلاش می‌کند اما مشکلات زیاد و انباشته شده است؛ برای غلبه بر این تلخی‌ها باید اقدامات لازم بصورت مستمر انجام شود. امیدوارم دولت سیزدهم تا پایان دوره خود به وعده‌هایی که داده است، عمل کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا