امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

افزایش ۷ درصدی صادرات خرما در سال گذشته

صادرات خرما سال گذشته ۳۹۰ هزار تن به ارزش ۳۴۵ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۷ درصد و از نظر ارزش ۱۰ درصد افزایش داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهمن سال گذشته اعلام شد عوارض صادرات خرما از صفر به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود که از این آمار ۷۰ درصد مصرف داخلی برای مصارف مردم و صنایع تبدیلی است و ۳۰ درصد صادر می‌شود. همچنین به گفته رئیس انجمن ملی خرما ایران ۴۰ تا ۵۰ درصد مصرف داخلی و خارجی خرما معمولاً در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود. سال گذشته برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان و جلوگیری از افزایش قیمت این محصول گرمسیری مقرر شد تا خرداد ماه عوارض صادرات خرما ۵۰ درصد باشد.

در این راستا زهرا جلیلی مقدم، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی از افزایش صادرات میوه‌های گرمسیری در سال ۱۴۰۲ خبر داد و تصریح کرد: میزان صادرات خرما در سال گذشته ۳۹۰ هزار تن به ارزش ۳۴۵ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۷ درصد و از نظر ارزش ۱۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در مقایسه تولید خرما در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ گفت: تولید خرما در سال ۱۴۰۲ با ۴ درصد کاهش از یک میلیون و ۵۹۶ هزار و ۷۹۰ تن به یک میلیون و ۶۵۸ هزار و ۵۶۰ تن رسید.

وی در ادامه با برشمردن برنامه‌های کیفی‌سازی نخیلات در دو سال اخیر، گفت: ساماندهی تولید نهال به عنوان اصلی‌ترین نهاده زیر بخش باغبانی، احداث خزانه پاجوش، باغ مادری و باغات الگویی مدرن و مکانیزه در استان‌های خرماخیز از برنامه‌های زیربنایی این وزارتخانه است.

جلیلی مقدم شناسنامه دار کردن، ایجاد مجتمع کشت بافت خرما، اصلاح باغات، حذف باغات قدیمی و فرسوده جایگزینی ارقام تجاری را از اقدامات مرتبط با تکمیل زنجیره ارزش خرما عنوان کرد و افزود: علاوه بر این موارد، بررسی سازگاری ژنوتیپ‌های امیدبخش خرما با همکاری بخش تحقیقات در استان‌های خرماخیز، احداث پایانه‌های صادرات خرما با همکاری معاونت بازرگانی و رونمایی از بالابر خرما در افزایش ضریب مکانیزاسیون نخلستان‌ها در حال اقدام است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا