بورسبورس اوراق

بازار سرمایه، شفاف‌ترین ساختار برای اجرای طرح مولدسازی/ اعتمادسازی برای سرمایه‌گذاران باید تقویت شود

علیرضا قدرتی، عضو هیات مدیره سبدگردان هیوا گفت: یکی از مهم‌ترین‌ ابزارهای اجرای طرح مولدسازی، ساختارهای شفاف و قانونمند بازار سرمایه است.‌

همچنین بخوانید
علیرضا قدرتی

علیرضا قدرتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، در خصوص مزایای تامین مالی دولت با اجرای طرح مولدسازی دارایی‌ها بیان کرد: مولدسازی دارایی‌های دولت یکی از راهکارهای مهم و اساسی و شاید بهترین راهکار تامین مالی مناسب برای کشور ایران است. به هر حال حجم بسیاری زیادی طرح‌های توسعه‌ای نیمه‌تمام در کشور ما وجود دارد و به دلیل شرایط اقتصادی خاص چند سال اخیر، درآمدهای دولت کفاف پوشش و تامین مالی این طرح‌های توسعه‌ای را نداده است. روند تشکیل سرمایه در کشور تقریبا به سمت منفی میل کرده و میزان سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به هزینه استهلاک دارایی‌های دولت بسیار کمتر بوده است.

تامین مالی اجرای طرح‌های توسعه‌ای

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: دولت در چند سال گذشته به منظور تامین مالی از روش‌های مختلفی بهره برده که مهم‌ترین این روش‌ها انتشار اوراق بوده و از آنجا که درآمد حاصل از انتشار اوراق در طرح‌های عمدتاً بلندمدت و کم‌بازده که اتفاقاً در مدت زمان مناسب هم به بهره‌برداری نرسیده، سرمایه‌گذاری شده، دولت در پرداخت بدهی‌های گذشته خود ناتوان مانده و برای بازپرداخت اصل و فرع اوراق قدیمی‌ ناچار به انتشار مجدد اوراق شده است. به همین دلیل دولت‌ها با گذشت زمان با افزایش حجم بدهی‌های انباشته مواجه هستند. به گونه‌ای که در سال جاری نیز، دولت باید حجم قابل توجهی اوراق منتشر کند تا اصل و فرع بدهی اوراق قبلی را تسویه کند و اصل موضوع، یعنی تامین مالی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای به فراموشی سپرده شده است.

قدرتی، افزایش نرخ مالیات را روش دیگر تامین مالی دولت برشمرد و گفت:هر چند افزایش مالیات‌ها، رکود در پی خواهد داشت اما معمولا دولت‌ها برای ایجاد رشد اقتصادی از معافیت‌ها و مزیت‌های مالیاتی بهره می‌برند تا سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری‌های جدید ترغیب شوند. از این رو، افزایش مالیات هم راهکار مناسبی برای کمک به تامین مالی دولت و اجرای طرح‌های توسعه‌ای نخواهد بود. اگرچه سیستم‌های اخذ مالیات در کشور ما بسیار ابتدایی است؛ اما در مجموع نمی‌توان انتظار داشت با افزایش مالیات، تامین مالی قابل توجهی صورت بگیرد.

تبدیل دارایی‌های غیرمولد به مولد

وی تصریح کرد: مولدسازی و تبدیل دارایی‌های غیرمولد به مولد، راهکاری ساده و اثرگذار است و اگر بتوان این مسیر را ادامه داد و مولدسازی را به سمت و سوی صحیح هدایت کرد و منابع حاصل از اجرای طرح مولدسازی را برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای استفاده کرد، رشد سرمایه‌گذاری در کشور اتفاق خواهد افتاد. حجم قابل توجهی دارایی غیرمولد که سال‌ها خاک خورده و استفاده موثری از آن نشده، در کشور ما وجود دارد و بعضاً در بانک‌های اطلاعاتی دولت، این دارایی‌ها که حجم قابل توجهی هم دارند، مغفول مانده‌اند. بنابراین، می‌توان از این دارایی‌ها در راستای تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای کشور استفاده کرد.

مزایای استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه

عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان هیوا در ادامه با اشاره به مزایای استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای اجرای طرح مولدسازی دارایی‌های دولت گفت: با توجه به حاشیه‌های زیادی که پیرامون این طرح مطرح شده، یکی از مهم‌ترین‌ ابزارهای اجرای طرح مولدسازی، ساختارهای شفاف و قانونمند بازار سرمایه است.‌ مترقی‌ترین و شفاف‌ترین ساختار در کشور ما بازار سرمایه است که کلیه سرمایه‌گذاران می‌توانند به اطلاعات دارایی‌ها دست پیدا کنند و با کمک این بازار می‌توان رقابتی منصفانه و حتی ارزان و در دسترس برای تمامی سرمایه‌گذاران ایجاد کرد.

قدرتی گفت: هر مسیری که منجر به عدم شفافیت و دسترسی برای همگان شود، قطعاً منجر به بی‌اعتمادی‌ نسبت به این طرح خواهد شد. از نگاه مردم این دارایی‌ها متعلق به آحاد جامعه بوده و باید به شفاف‌ترین شکل ممکن عرضه شود. اگر تامین و تجهیز این سرمایه‌ها از مسیر بازار سرمایه به شکلی شفاف اتفاق بیفتد تا برای مردم هم قابل رصد باشد، قطعاً اعتماد عمومی نسبت به طرح‌ها و برنامه‌های دولت افزایش خواهد داشت.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا