بانکبانک و بیمه

عملکرد مرکز مبادله ایران باعث کنترل قیمت‌ها در شوک‌های سیاسی شد/ تداوم کاهش قیمت ارز در بازار

مدیرعامل اسبق بانک صنعت و معدن گفت: اگر شوک‌های سیاسی توسط بانک مرکزی مدیریت نمی‌شد،به طور قطع در حوزه طلا و ارز وضعیت بدی داشتیم.

حسین مهری مدیرعامل اسبق بانک صنعت و معدن در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به تنش‌هایی که در منطقه رخ داد و همچنین تنش‌های دیگری مانند جنگ اوکراین که شوک‌های بزرگی در بازار‌های مالی ایجاد کرد، اظهار کرد: اگر این بحران‌ها در کشور مدیریت نمی‌شد، به طور قطع در حوزه طلا و ارز وضعیت بدی داشتیم اما خوشبختانه با ورود به موقع بانک مرکزی، قیمت‌هات تا حد زیادی کنترل شد.

 

وی ادامه داد: علاوه بر بحران‌های سیاسی منطقه شاهد رشد حدود ۴۰ درصدی قیمت جهانی طلا هم بودیم که به نوسانات نرخ‌ها در داخل کشور دامن زد. اما خوشبختانه در این مسیر، راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران به صادرکنندگان اجازه داد طلا را وارد و در این بازار عرضه کنند که تدبیر درستی بود و باعث کنترل قیمت طلا و ارز شد. همانطور که از قبل پیش‌بینی می‌شد در حال حاضر شاهد کاهش قیمت ارز هستیم.

 

مدیرعامل اسبق بانک صنعت و معدن با اشاره به کاهش قیمت ارز، افزود: امیدواریم مردم فهیم کشورمان هوشیار باشند و فریب دلال‌های بازار را نخورند. قطعا بازار به ثبات خواهد رسید و قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و امید داریم شاهد توازنی در بازار ارز، طلا و سایر بازار‌ها باشیم. درحال حاضر اراده‌ای جدی در برخورد با موسسات مالی ناترازی که اضافه برداشت دارند و منابع و مصارفشان بایکدیگر همخوانی ندارد، توسط دولت و بانک مرکزی وجود دارد.

 

انحلال ۳ موسسه اعتباری موفقیت آمیز بود

 

مهری با اشاره به نظارت و برنامه‌های بانک مرکزی در نظام بانکی کشور گفت: سال گذشته شاهد انحلال ۳ موسسه اعتباری بودیم و این روز‌ها هم زمزمه انحلال یا ادغام برخی از بانک‌ها و موسسات دیگر مطرح است. بانک‌های ناتراز دیگر هم به دنبال اصلاح خودشان هستند و این اتفاقات باعث شد تا سال گذشته افزایش سرمایه در سیستم بانکی ۴ برابر شود که حرکت بسیار خوبی بود. سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی در خصوص رشد نقدینگی و محدودیت‌های ایجاد شده برای بانک‌ها در پرداخت تسهیلات باعث می‌شود کشور در حوزه بانکی به ساماندهی و نظم مشخصی برسد.

 

وی تصریح کرد: در گذشته هم ما شاهد ادغام، انحلال و ورشکستگی برخی از این موسسات بودیم، اما به دلیل اینکه تدابیر لازم اندیشیده نشده بود، دود آن به چشم مردمی رفت که ماحصل زندگیشان را در این بانک‌ها سرمایه گذاری کرده بودند. خوشبختانه در سال گذشته با ادغام سه موسسه اعتباری ناتراز، هیچ مشکلی برای مردم به وجود نیامد و امیدوارم این روند تداوم پیدا کند.

 

مدیرعامل اسبق بانک صنعت و معدن با اشاره به اینکه بعضی اوقات مدیران این موسسات برای فرار از تخلفات خود، مردم را جلو می‌اندازند، ادامه داد: با تدبیری که در یک سال گذشته انجام شد، هیچ تنشی رخ نداد و جلوی سواستفاده سهامداران این موسسات گرفته شد. امیدوارم با تداوم این روند در سال ۱۴۰۳، شاهد کاهش ناترازی بانک‌ها باشیم.

 

تحقق هدفگذاری رشد نقدینگی 

 

مهری با اشاره به کاهش رشد نقدینگی و تحقق هدفگذاری بانک مرکزی، تاکید کرد: یک سیاست منطقی که توسط بانک مرکزی دنبال شد، سیاست کنترل رشد نقدینگی بود. بانک مرکزی سیاست‌های انقباضی و هدفمند کردن تسهیلات را پیگیری کرد و در این حوزه قوی ظاهر شد، به نحوی که هر بانکی که از قوانین مصوب شورای پول و اعتبار عدول می‌کرد، بانک مرکزی برخوردی جدی داشت.

 

به گفته وی، هدفگذاری رشد نقدینگی بیش از انتظار نیز محقق شد و در آخرین آمارها رقم ۲۴.۳ محقق شد که از هدفگذاری ۲۵ درصدی رد شد. همچنین در این مسیر باید منابع بیشتری به تولید تزریق شود؛ چرا که این کار اثر کاهش تورم بر اقتصاد را به دنبال خواهد داشت.

 

مدیرعامل اسبق بانک صنعت و معدن در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران اقدام مثبت دیگر بانک مرکزی بود، تاکید کرد: در مرکز مبادله ایران معاملات و برنامه‌ها شفاف است و کسی نمی‌تواند دلالی کند.

 

مهری ادامه داد: در مرکز مبادله قیمت‌ها تعدیل می‌شود و تاکنون نیز اثرات مثبتی را در حوزه طلا و ارز گذاشته است؛ به نحوی که بخش خصوصی هم در این حوزه فعال است و گمرک نیز برخلاف گذشته که با دستورالعمل‌های پیچیده مانع فعالیت فعالان اقتصادی می‌شد، همکاری خوبی در این زمینه‌ها دارد. بسیاری از فعالان اقتصادی از مرکز مبادله رضایت کافی دارند چرا که علاوه بر تامین نیازهای ارزی ، در کنترل قیمت‌های ارز و طلا هم نقش به سزایی داشته است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا