اقتصاد کلان

قدرت اقتصادی چین به شک افتاد

آمارهای رسمی نشان داد سود صنعتی چین در ماه مارس کاهش یافته و رشدش را در ۳ ماهه نسبت به ۲ ماه اول کاهش داد که این موضوع شک و تردیدها را درباره قدرت بهبود دومین اقتصاد بزرگ جهان افزایش داده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، داده های اداره ملی آمار چین نشان داد که سود شرکت‌های صنعتی چین در سه ماهه اول نسبت به سال قبل ۴.۳ درصد افزایش یافته است و به ۱.۵ تریلیون یوان (۲۰۷ میلیارد دلار) رسیده است که کندتر از رشد ۱۰.۲ درصدی در دو ماه اول است.

همچنین بخوانید

سود در ماه مارس نسبت به سال قبل ۳.۵ درصد کاهش یافت. اداره ملی آمار چین اعداد ماهانه ژانویه تا فوریه را بررسی نکرد، اما در آن زمان گفته بود که اعداد ماهانه از آگوست ۲۰۲۳ افزایش یافته است. این قرائت مکمل تعدادی از شاخص‌های اقتصادی برای ماه مارس مانند خرده‌فروشی و تولید صنعتی بود که به‌رغم رشد قوی تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول به تقاضای داخلی ضعیف اشاره می‌کردند.

نتایج نشان داد که نشانه‌های رشد اقتصاد در ماه‌های آغازین به تدریج جای خود را به نگرانی‌ها در مورد تقاضای ضعیف در داخل داده است. هفته گذشته، مقامات ارشد بانک مرکزی چین نسبت به افزایش اعتبار هشدار دادند زیرا تقاضای واقعی اعتبار ضعیف شده است.

اوایل ماه آوریل، شرکت باتری‌سازی خودروهای برقی چینی CATL شاهد بازگشت سود خود به رشد در سه ماهه اول بود، اما درآمد آن برای دومین سه ماهه متوالی به دلیل کاهش تقاضا و تشدید رقابت کاهش یافت. فیچ چشم انداز خود را در مورد رتبه اعتباری چین به منفی کاهش داده است زیرا اقتصاد با عدم اطمینان فزاینده در تغییر مدل‌های رشد جدید مواجه است.

طبق گزارش رویترز، اداره ملی آمار چین در بیانیه ای اعلام کرد که صنعت تولید با فناوری پیشرفته با افزایش ۲۹.۱ درصدی سود در سه ماهه اول رشد را رهبری کرد و افزود که بازیابی سود شرکت ها نابرابر بود. سود در صنعت خودروسازی در ژانویه تا مارس ۳۲ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا