اقتصاد کلان

شتاب چین برای سرمایه‌گذاری در خارج از کشور

شرکت‌های چینی با سریع‌ترین سرعت در هشت سال گذشته در خارج از کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، سرمایه‌گذاری در خارج از کشور چین به سمت بالاترین سطح هشت ساله خود می‌رود زیرا شرکت‌های مرتبط با آن کارخانه‌های بیشتری در خارج از کشور می‌سازند و این تغییری است که می‌تواند انتقادها را نسبت به صادرات پکن کاهش دهد.

همچنین بخوانید

بر اساس داده‌های منتشر شده، شرکت‌های چینی از ژانویه تا مارس ۲۴۳ میلیارد یوان (۳۳.۵ میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی داشته‌اند. این بالاترین رقم در سه ماهه اول از سال ۲۰۱۶ بود و حدود ۱۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. شرکت‌هایی که در صنایعی مانند خودروهای برقی و انرژی خورشیدی از رقبای خود جلوتر هستند، شرکت‌هایی پیشرو هستند. این سرمایه‌گذاری‌ها ممکن است به کاهش تنش‌های تجاری با ایجاد شغل و رشد اقتصادی در بازارهای خارج از کشور کمک کند.

آلیسیا گارسیا هررو، اقتصاددان ارشد آسیا و اقیانوسیه در Natixis اظهار کرد که چین می‌خواهد در خارج از کشور تولید کند تا مازاد تجاری کاهش یابد و مهمتر از همه، ظرفیت مازاد کاهش یابد. رقابت ژئوپلیتیکی به ویژه با ایالات‌متحده و اروپا به این معنی است که سرمایه‌گذاری چین ممکن است همیشه مورد استقبال قرار نگیرد.

ژاپن در دهه ۱۹۸۰ توانست از سرمایه‌گذاری خارج از کشور توسط خودروسازان پیشرو در جهان برای هموارسازی روابط دیپلماتیک استفاده کند اما این کشور رقیب راهبردی ایالات‌متحده به شکل امروزی چین نبود. برت هافمن، استاد دانشگاه سنگاپور و مدیر سابق بانک جهانی در چین اظهار کرد این بدان معناست که پکن ممکن است نتواند از این روش پیروی کند.

در سال ۲۰۲۲، حدود سه چهارم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین در آسیا بود. گزارش جداگانه‌ای که این هفته منتشر شد، افزایش سرمایه‌گذاری چینی در بلوک آسیای جنوب شرقی آسیا را نشان داد که در سال گذشته تقریباً چهار برابر شد که با ۲۶ میلیارد دلار، تقریباً دو برابر مجموع کل شرکت‌های آمریکایی، کره جنوبی و ژاپنی بود.

چری این هفته اعلام کرد که قصد دارد به جدیدترین خودروساز چینی تبدیل شود که یک کارخانه در تایلند راه اندازی می‌کند و هدف آن آغاز تولید خودروهای برقی در سال آینده است.

بی‌وای‌دی، بزرگترین سازنده خودروهای برقی جهان، ماه گذشته کار خود را بر روی کارخانه‌ای در برزیل؛ اولین کارخانه خارج از آسیا  آغاز کرد و قصد دارد تا اوایل سال ۲۰۲۵ تولید خود را آغاز کند. همچنین یک پروژه بزرگ در مجارستان دارد که به مرکز فعالیت تجاری چین در اروپا تبدیل شده است.

طبق گزارش بلومبرگ، تولیدکنندگان چینی در صنعت خورشیدی که بر تولید جهانی تسلط دارند، به دنبال سرمایه‌گذاری بیشتر در خارج از کشور هستند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا