بورسبورس اوراق

پیش‌بینی پذیر شدن اقتصاد لازمه جهش تولید همراه با مشارکت مردمی/مزیت قانون اعلام دستورالعمل‌ها

هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصاد کلان اظهار داشت: یکی از الزامات تحقق شعار سال ۱۴۰۳، اجرای قانون «اعلام دستورالعمل‌ها، حداقل یک ماه پیش از اجرا و ثبت آن‌ها در سامانه ملی قوانین و مقررات در زمان مقتضی» است.

هادی حق‌شناس

هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)،  در رابطه با مزیت قانون اعلام دستورالعمل‌ها، حداقل یک ماه پیش از اجرا و ثبت آن‌ها در سامانه ملی قوانین و مقررات در زمان مقتضی، اظهار کرد: یکی از چالش‌های مهم اقتصاد ایران، رفتار دولتمردان و سیاستگذاران است چرا که عملکرد آن‌ها بر اساس سوابق گذشته قابل پیش‌بینی نیست.

وی افزود: دولت‌ها، گاها بی‌آن که تعاملی با بخش خصوصی یا تولیدکنندگان داشته باشند، تصمیماتی را به طور ناگهانی اخذ می‌کنند که به زیان تولیدکنندگان، اقتصاد کشور و آحاد جامعه تمام می‌شود.

آسیب بنگاه‌ها با دستورالعمل‌های خلق‌الساعه

این کارشناس اقتصاد کلان تاکید کرد: طیف وسیعی از بنگاه‌های تولیدی در ابتدای سال بر اساس بخش‌نامه‌های قابل دسترس برنامه‌ریزی‌هایی را برای مدت یک سال انجام می‌دهند و منابع مالی خود را بر اساس آن‌ها بودجه بندی می‌کنند در همین راستا اقدامات و تصمیمات خلق‌الساعه مانع از تحقق برنامه‌ها و موجب زیان آن‌ها می‌شود.

حق‌شناس در ادامه به سنا،گفت: لازمه تحقق شعار«جهش تولید همراه با مشارکت مردم» اجرای دستورالعمل سال ۱۴۰۲ مبنی‌بر اعلام دستورالعمل‌ها حداقل یک ماه پیش از اجرا و ثبت آن‌ها در سامانه ملی قوانین و مقررات در زمان مقتضی است.

وی افزود: قانون مذبور موجب می‌شود تا تولیدکنندگان، سهامداران، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران به یک دید کلی در خصوص تصمیمات آینده‌نگرانه دست یابند و اقدامات خود را بر اساس آن‌ها تنطیم کنند.

توسعه بخش تولید با پیش‌بینی پذیر شدن اقتصاد

این کارشناس اقتصاد کلان در ادامه تصریح کرد: پیش‌بینی پذیر شدن اقتصاد، زنجیره به‌هم پیوسته‌ای از عوامل و مؤلفه‌های متعدد است که از طریق آن بازارها می‌توانند افزون بر رسیدن به ثبات بیشتر، توسعه یابند و بازیگران این بازارها نیز با داشتن چشم‌انداز روشن، با آسودگی وارد بازار شوند و به اهداف سرمایه‌گذاری خود دست یابند.

حق‌شناس با بیان این که سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان حافظ منافع سهامداران به همراه وزارت اقتصاد نقش قابل توجهی را در تصویب قانون اعلام دستورالعمل‌ها حداقل یک ماه پیش از اجرا و ثبت آن‌ها در سامانه ملی قوانین و مقررات در زمان مقتضی داشته است، به سنا گفت: انتظار می‌رود تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در روند تحقق شعار سال نقش چشمگیری را در اجرای امر مذکور داشته باشند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا