بانکبانک و بیمه

دستاورد سفر فرزین به عربستان؛ از توسعه روابط بانکی تا ارزآوری بیشتر 

یک اقتصاددان توسعه روابط بانکی با عربستان را از مهمترین دستاورد‌های رئیس کل بانک مرکزی به این کشور دانست.

مرتضی عزتی؛ اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره اهمیت رایزنی رئیس کل بانک مرکزی در راستای توسعه مناسبات ارزی و بانکی با کشور‌های منطقه و شرکت در نشست بانک توسعه اسلامی در عربستان سعودی به خبرنگار ایبنا گفت: بی تردید افزایش مراودات و توسعه روابط تجاری، بانکی و اقتصادی با کشور‌های مختلف به‌ویژه همسایگان و کشور‌های منطقه موضوع بسیار مهمی است چرا که آثار مثبتی روی اقتصاد کشور به جا می‌گذارد.

 

وی در این باره خاطر نشان کرد: افزایش مراودات سیاسی، اقتصادی، بانکی، فرهنگی و اجتماعی با سایر کشور‌ها به بهبود وضعیت اقتصادی و ثبات بخشی ارزی و مالی ایران کمک می‌کند؛ از این رو سفر‌های رئیس بانک مرکزی به کشور‌های منطقه مثبت ارزیابی می‌شود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه عربستان کشوری سرمایه دار است و توسعه روابط با چنین کشوری به نفع اقتصاد ماست،   تصریح کرد: در صورتی که بخشی از سفر‌های مسئولان به‌ویژه رئیس بانک مرکزی ناظر بر ایجاد زمینه‌های سرمایه گذاری عربستان در ایران باشد قطع به یقین شاهد تحولاتی در تجارت و اقتصاد کشور خواهیم بود.

 

این اقتصاددان در ادامه بحث افزود: با اینکه عربستان در منطقه خود را رقیب سرسخت ایران در بسیاری از حوزه‌ها اعم از اقتصاد تا سیاسی می‌داند، اما در حوزه تجارت خارجی، ایران و عربستان می‌توانند همکاری‌های قابل توجهی با هم داشته باشند.

 

عزتی در این باره یادآور شد: به عنوان مثال ایران می‌تواند بسیاری از کالا‌های مورد نیاز عربستان و کشور‌های حوزه خلیج فارس در بخش‌های کشاورزی و صنعتی را صادر کند و زمینه‌های بیشتری برای ارز آوری و رشد تجارت خارجی کشور را رقم بزند.

 

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: در پرتو توسعه روابط بانکی، تجاری و اقتصادی با کشور‌های همسایه می‌توان بخشی از نیاز‌های کشور که در تحریم‌ها قابلیت واردات ندارند را از کشور‌های یاد شده وارد کرد، بنابراین در صورت تمرکز و پافشاری بر توسعه روابط با کشور‌های همسایه از جمله عربستان می‌توان دستاورد‌های خوبی از سفر مسئولان و رئیس بانک مرکزی به این کشور‌ها حاصل کرد.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا