بانکبانک و بیمه

چرا شهرت بانک مرکزی مهم است؟

شهرت بانک مرکزی به علت انتظارات و تاثیرگذاری آن بر سیاست‌ها دارای اهمیت است.

به گزارش ایبنا؛ مهراب کیارسی؛ استادیار دانشگاه اتاوا کانادا اظهار کرد: در ادبیات موجود اقتصاد کلان وقتی در مورد نرخ تورم صحبت می‌شود یعنی تغییرات قیمتی هزینه زاست و نرخ بهینه تورم باید صفر باشد.

 

وی افزود: وقتی در اقتصاد شما سیاست مالی مسلط و سیاست پولی صرفا دنبال کننده باشد، بانک مرکزی توان کنترل تورم را نخواهد داشت؛ اما چرا شهرت بانک مرکزی مهم است؟ دلیل تئوریک مهم آن همان انتظارات است و ما این را از ادبیات اقتصادی دهه ۷۰ یاد گرفته‌ایم؛ سیاست بر انتظارات تاثیر می‌گذارد و انتظارت بر سیاست‌های فعلی و آینده اثر گذار است.

 

کیارسی تاکید کرد: سیاست‌ها در پاسخ به شرایط جاری اقتصاد اعمال می‌شوند و شرایط جاری اقتصاد نیز تابعی از تصمیمات فعالان اقتصادی است و رفتار آن‌ها نیز تابعی از سیاست‌های آینده است و خود این سیاست‌ها نیز تابعی از تصمیمات کنونی فعالان است.

 

انتظارات نقش اساسی در کارآمدی سیاست‌های پولی و مالی دارد

 

استادیار دانشگاه اتاوا کانادا بیان کرد: اعتبار بانک مرکزی به خاطر تاثیر و نحوه مدیریت آن بر انتظارات کلیدی می‌شود و انتظارات نقش اساسی در کارآمدی سیاست‌های پولی و مالی دارد.

 

وی افزود: بانک مرکزی در صورتی اعتبار دارد که به مواردی که برای آن برنامه ریزی و هدف گذاری کرده، دست پیدا کند. اعتبار چیزی است که به آرامی و در طول زمان به دست می‌آید و  به راحتی هم از دست می‌رود.

استادیار دانشگاه اتاوا گفت: در دهه ۸۰ نیز بانک‌های مرکزی آمریکا و کانادا و … اعتباری نداشتند؛ اما در طول زمان توانسته‌اند به آن دست پیدا کنند، این شهرت و اعتبار بانک مرکزی که در بلند مدت به دست می‌آید به این دلیل است که این نهاد توانسته انتظارات فعالان اقتصادی را مدیریت کند و باید این نکته را بدانیم که تورم پدیده‌ای پولی و مالی است.

 

کیارسی بیان کرد: نرخ ارز در بلند مدت توسط سیاست‌های پولی و مالی تعیین می‌شود و شما اگر سیاست مالی‌ داشته باشید که در طول زمان کسری ایجاد کند، افزایش‌های نرخ ارز غیرقابل اجتناب است.ریشه جهش‌های بزرگ نرخ ارز همواره از سیاست‌های مالی است، در ایران نیز تا وقتی که سیاست مالی اصلاح نشود، ابزار نرخ بهره به هیچ وجه نمی‌تواند مسئله ارز و تورم را حل کند.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا