انرژی

وضیعت سدها و سازه‌های آبخیزداری هرمزگان پس از بارندگی‌های اخیر

استان هرمزگان تا پیش از وقوع بارش‌های اخیر با چالش تامین آب در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و شرب روبرو بود که بارندگی‌های اخیر وضعیت منابع سطحی و زیرزمینی و سازه‌های آبخیزداری و همچنین اقتصاد محلی را بهبود بخشیده است.

استان هرمزگان طی روزهای گذشته پذیرای سامانه‌های بارشی متعددی بود و مردم این استان از نعمات و برکات آن بهره‌مند شدند. هرمزگان طی مدت اخیر شرایط دشواری را از نظر منابع آبی سپری می‌کرد و متولیان این امر بارها اعلام کرده بودند تامین آب مورد نیاز برای مصارف شرب و کشاورزی با چالش روبرو خواهد شد.

همچنین بخوانید

ورود این سامانه‌های بارشی به استان هرمزگان بخش اعظمی از نیاز آبی استان هرمزگان که استانی خشک و کم باران محسوب می‌شود را تامین کرد و باعث پر شدن برخی از سدهای استان و تغذیه آبخوان‌های زیر زمینی شده است. با توجه به این نکته که بخش عمده‌ای از نیاز آبی بخش کشاورزی استان هرمزگان از طریق چاه‌ها تامین می‌شود تغذیه آبخوان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرستان بستک با ۳۰ میلی‌متر بارندگی بود

سعید رنجبر، مدیرکل هواشناسی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به بارندگی‌های اردیبهشت ماه استان هرمزگان، اظهار کرد: بیشترین میزان بارندگی اردیبهشت ماه مربوط به شهرستان بستک با ۳۰ میلی‌متر بود.

وی بیان کرد: جزیره لاوان با ۲۹.۸ دهم میلی‌متر، پارسیان با ۲۵.۲ دهم میلی‌متر، جزیره کیش با ۱۸.۲ دهم میلی‌متر و حاجی‌آباد ۱۸ میلی‌متر بعد از شهرستان بستک بیشترین بارندگی را داشته‌اند.

مدیرکل هواشناسی استان هرمزگان، با ذکر این نکته که بیشتر بارش‌های سامانه جدید در مناطق غربی، جزایر خلیج‌فارس، محدوده تنگه هرمز، سواحل و نقاطی از شرق هرمزگان بود، تشریح کرد: در بندرخمیر ۱۶.۵ دهم میلی‌متر، جزیره قشم ۱۶.۳ دهم میلی‌متر، جزیره سیری ۹.۵ دهم میلی‌متر، شهر جدید علوی ۵.۷ میلی‌متر، بندرعباس نیز سه میلی‌متر باران باریده است.

۱۶۲ سازه آبخیزداری هرمزگان در بارندگی‌های اخیر به میزان ۳۰ میلیون متر مکعب آبگیری شدند

سیدمحمد نورموسوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به تاثیرات بارندگی‌های اخیر استان هرمزگان بر آبخیزداری، اظهار کرد: در اثر بارش‌های اخیر ۱۶۲ سازه آبخیزداری به میزان ۳۰ میلیون مترمکعب آبگیری شدند.

وی با بیان این نکته که اغلب این آبگیری در سازه‌های آبخیزداری شهرستان‌های بستک، بندرلنگه و پارسیان ذخیره شده است، عنوان کرد: آبگیری سازه‌های آبخیزداری علاوه بر حفظ پوشش گیاهی باعث افزایش آب سفره‌های زیرزمینی، رونق کشاورزی در پایین دست سازه‌ها، ایجاد اشتغال در جوامع محلی و افزایش رسوب و جلوگیری از فرسایش خاک خواهد شد.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان، با اشاره به ظرفیت‌های آبخیزداری استان هرمزگان، خاطرنشان کرد: استان هرمزگان دارای بیش از ۸۵۰۰ سازه آبخیزداری است.

موسوی با اشاره به بارندگی‌های فروردین ماه سال‌ جاری در استان هرمزگان، گفت: در بارندگی‌های اواخر فروردین ماه سال‌ جاری بیش از ۳۷۰ سازه آبخیزداری هرمزگان به میزان ۱۱۰ میلیون مترمکعب آبگیری شدند که بسیار قابل ارزشمند است و می‌تواند تاثیرات مهمی روی رونق اقتصادی اراضی کشاورزی پایین دست این سازه‌ها داشته باشد.

وی تشریح کرد: بیشترین آبگیری سازه‌های آبخیزداری در بارندگی‌های فروردین ماه، مربوط به شهرستان بشاگرد بود که ۳۵ میلیون مترمکعب آب در ۱۳۲ سازه این شهرستان ذخیره شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان، بیان کرد: آبگیری سازه‌های آبخیزداری تاثیر زیادی بر افزایش پوشش گیاهی، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، بهبود کشاورزی و تامین بخشی از آب آشامیدنی مردم مناطق مختلف استان دارد.

اصلاح الگوی کشت و اجرا شبکه‌های نوین آبیاری باعث ارتقاء بهره‌وری در مصرف منابع آبی خواهد شد

جمشید عیدانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان در گفت‌گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به ظرفیت سدهای استان هرمزگان پس از بارندگی، اظهار کرد: سد جگین با حجم ۲۱۴ میلیون متر مکعب در پی بارندگی‌های اردیبهشت ماه ۱۰۰ در صد آبگیری شد.

وی، با اشاره به آبگیری سد شمیل و نیان، تصریح کرد: ظرفیت سد شمیل و نیان پس از بارندگی‌های اخیر به ۳۶ میلیون متر مکعب رسید و این میزان برابر با ۳۶ درصد از حجم کل سد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان، با بیان این نکته که سد استقلال میناب به نسبت سایر سدها بهره کمتری را از بارندگی برد، تصریح کرد: ظرفیت سد استقلال میناب پس از بارندگی به ۶۳ میلیون متر مکعب رسید و این میزان معادل ۲۶ درصد از کل ظرفیت آن است.

عیدانی با اشاره به این نکته که سد استقلال میناب به نسبت مدت مشابه ۵۱ درصد کمتر آب دارد، خاطرنشان کرد: ظرفیت سد سرنی بعد از بارندگی‌ها به ۱۷ میلیون متر مکعب رسید که فقط ۲۸ درصد ظرفیت آن محسوب می‌شود. این سد نسبت به سال گذشته در همین ایام ۱۶ درصد آب کمتری داشت.

وی با اشاره به راهبردهای مجموعه آب منطقه‌ای هرمزگان برای استفاده بهینه از منابع آبی موجود، تصریح کرد: اجرای قوانین مرتبط با اصلاح الگوی کشت یکی از راهکارهایی است که می‌تواند باعث ارتقاء بهره‌وری در منابع آبی شود یعنی بدین صورت که محصولاتی متناسب با ظرفیت‌های آبی موجود منطقه کشت شوند تا در طول کشت دچار چالش در تامین منابع آبی نشویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان، با اشاره به مصرف بیش از ۹۰ درصد از منابع آبی در بخش کشاورزی، اظهار کرد: اجرای شبکه‌های آبیاری نوین قطره‌ای به خصوص در باغات استان هرمزگان یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش بهره‌وری محسوب می‌شود که مجموعه آب منطقه‌ای به صورت جدی این مهم را در دستور کار خود قرار داده است.

عیدانی با اشاره به فعالیت گسترده کشاورزان در پایین دست سدهای استان هرمزگان به خصوص سد جگین و سد استقلال میناب، تصریح کرد: قطعا افزایش ظرفیت سدهای استان هرمزگان به تقویت اقتصاد محلی و روستایی استان هرمزگان کمک فراوانی می‌کند و همین امر باعث جلوگیری از مهاجرت از روستا به شهرها خواهد. به همین جهت است که منابع آبی از اهمیت ویژه‌ای برای کشور برخوردار هستند و مردم شریف استان هرمزگان نیز مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، خانگی و صنعتی را در دستور کار خود قرار دهند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا