امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

افزایش کیفیت محصولات کشاورزی؛ ره‌آورد احداث سد قیزقلعه‌‎سی

نماینده مجری طرح سد قیز قلعه سی گفت: بهره‌برداری از سد قیز قلعه سی علاوه بر تأمین آب شبکه پایین‌دست استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل، موجب بالا رفتن کیفیت محصولات کشاورزی می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمیدرضا گلگون نماینده مجری طرح سد قیزقلعه‌سی گفت: پروژه سد قیزقلعه‌سی در فاصله ۱۲ کیلومتری پایین دست سد خدا آفرین واقع شده و از نوع خاکی با هسته رسی با بدنه‌ای به حجم ۵.۱ میلیون مترمکعب است که در شمالی‌ترین مرزهای ایران به‌طور مشترک با کشور جمهوری آذربایجان بر روی رودخانه مرزی ارس در ۱۹۶ کیلومتری پایین دست سد این رودخانه و ۲۲۰ کیلومتری شهر تبریز به دست مهندسان ایرانی باز طراحی و اجرا شده و بزرگترین طرح آبی مرزی شمال‌غرب کشور است.

وی ادامه داد: طول تاج سد ۸۵۰ متر و ارتفاع آن ۳۷ متر است. دو واحد نیروگاهی ۴۰ مگاواتی با ظرفیت تولید ۲۷۰ گیگاوات ساعت انرژی قابل استحصال سالانه در دو طرف سد طراحی شده است؛ همچنین حجم مخزن سد قیز قلعه سی ۶۲ میلیون مترمکعب است و سالانه ۲ میلیارد مترمکعب آب را برای طرفین تنظیم می‌کند.

نماینده مجری طرح سد قیزقلعه‌سی در مورد پیچیدگی این سد توضیح داد: پیچیدگی‌های فنی فراوان پروژه ناشی از حجم بالای آب رود ارس، تعدد و تنوع تجهیزات هیدرومکانیکال خاص، بتن‌ریزی بالغ بر ۵۰۰ هزار مترمکعب، ۶ میلیون مترمکعب خاکبرداری و سنگبرداری، بیش از ۲ میلیون مترمکعب خاک‌ریزی و ۴۲ کیلومتر حفاری تزریق، اجرای دایک و انحراف دو مرحله‌ای مسیر رودخانه به منظور قرارگیری سازه‌های بتنی در بدنه خاکی سد، ویژگی‌های منحصر به فردی به این طرح بخشیده که اجرای آن تماماً توسط مهندسان و متخصصان ایرانی و به‌صورت جهادی و شبانه روزی انجام گرفته است.

گلگون اظهار کرد: با آبگیری سد قیزقلعه سی و مستغرق شدن بخشی از جاده مواصلاتی موجود اصلاندوز به جلفا، راه اصلی جایگزین با مشخصات فنی از نوع درجه یک در محدوده قیزقلعه سی به‌طول ۷.۴ کیلومتر احداث شده که در حال حاضر بهره‌برداری از آن صورت می‌گیرد.

وی استفاده بهینه از منابع آب و خاک و حقآبه‌‎های مرزی، تبدیل شیوه‌های سنتی کشاورزی به شیوه‌های مدرن و صنعتی و ساماندهی عشایر با افزایش درآمد خانوارها و جلوگیری از مهاجرت و توسعه فعالیت صنایع جانبی و تبدیلی را از دیگر دستاورهای مهم اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: این پروژه، می‌تواند الگوی خوبی برای اجرای طرح‌ها و تعاملات آبی آتی با کشورهای همجوار باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا