بانکبانک و بیمه

احتمال کاهش بیشتر نرخ دلار در روزهای آینده وجود دارد

یک کارشناس بازارهای مالی گفت: با کاهش شوک‌های سیاسی در منطقه نرخ ارز کاهشی شد و احتمال کاهش این نرخ در روزهای آینده نیز وجود دارد.

به گزارش ایبنا؛ مصطفی صفاری، کارشناس بازار‌های مالی با بیان اینکه نرخ ارز به دلیل سیاسی و اقتصادی در مقاطع مختلفی رشد می‌کند، گفت: مواردی مانند نرخ تورم، اشتغال، تولید، صادرات، واردات، بدهی دولت، نرخ مالیات، دلالی و سوداگری از جمله دلایل اقتصادی افزایش نرخ ارز هستند.

 

وی به نوسانات اخیر بازار ارز کشور اشاره کرد و گفت: بازار ارز ما در هفته‌های اخیر به علت شوک‌های سیاسی دچار التهاب شده بود چرا که متغیر‌های اقتصادی هیچ تغییری نداشتند و حتی روند بهبود هم داشتند. 

 

این کارشناس بازار‌های مالی با اشاره به این موضوع که اثر شوک‌های سیاسی اخیر بر بازار ارز کوتاه مدت و موقتی بود، تصریح کرد: به طور کلی در هر نقطه از دنیا افزایش و کاهش نرخ دلار که ناشی از تنش‌های سیاسی ایجاد می‌شود؛ موقت و کوتاه مدت است؛ به عنوان نمونه حمله اخیر به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و پاسخ محکم ایران به رژیم صهیونیستی از جمله تنش‌های سیاسی چند وقت اخیر بود که آثاری کوتاه مدت بر بازار ارز داشت و در حال حاضر شاهد روند کاهشی نرخ ارز در بازار هستیم. 

 

صفاری با بیان اینکه شوک‌های اقتصادی اثر بلندمدت بر بازار ارز دارند، تاکید کرد: زمانی که شوکی در کشور رخ می‌دهد باید بررسی کرد که ریشه آن سیاسی یا اقتصادی است؛ چون شوک‌های سیاسی ضعیف‌تر و دارای آثاری ناپایدارند.

 

وی در پایان تاکید کرد: وضعیت بازار ارز به مسائل سیاسی گره خورده؛ اما می‌توان انتظار داشت که با کاهش شوک‌های سیاسی و اخبار منفی منطقه‌ای که در روز‌های اخیر تجربه شد، هیجانات بازار ارز نیز کاهش پیدا کند و قیمت به کانال‌های پایین‌تر نیز عقب‌نشینی کند؛ ولی برای اطمینان باید به تصمیمات اقتصادی اتخاذ شده از سوی مسئولان نیز توجه کنیم.

 

منبع: ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا