کسب و کار

چرا جاروبرقی خاک می‌دهد؟ (۹ علت و راه حل)

جاروبرقی یکی از ابزارهای ضروری در نظافت منزل است که با استفاده از مکش قوی، ذرات گرد و غبار و زباله‌های کوچک را از سطوح مختلف جمع‌آوری می‌کند. اما گاهی اوقات ممکن است جاروبرقی‌ها به جای جذب خاک، خودشان آن را پخش کنند. این مشکل می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد و هر کدام از این دلایل نیاز به راه‌حل‌های خاصی دارد. در این مقاله، به بررسی تمام دلایل خاک دادن جاروبرقی و راه‌حل‌های مربوط به آن‌ها می‌پردازیم.

چرا جاروبرقی خاک میده

۱. پر بودن کیسه یا مخزن جاروبرقی

یکی از شایع‌ترین دلایل خاک دادن جاروبرقی، پر بودن کیسه یا مخزن آن است. هنگامی که کیسه یا مخزن جاروبرقی پر باشد، فضای کافی برای جذب گرد و غبار جدید وجود ندارد و در نتیجه ذرات خاک به بیرون رانده می‌شوند. اگر جاروبرقی شما از کیسه استفاده می‌کند، مطمئن شوید که کیسه آن به موقع تعویض می‌شود. کیسه‌ها معمولاً پس از پر شدن حدود ۷۰-۸۰ درصد کارایی خود را از دست می‌دهند.

همچنین بخوانید

اگر جاروبرقی مخزن دار است، مخزن را به طور منظم تخلیه و از تمیز بودن فیلترها اطمینان حاصل کنید. با انجام این اقدامات ساده می توانید تا حد زیادی از فشار وارد شدن به موتور جلوگیری کنید.

۲. گرفتگی یا کثیف بودن فیلترها

فیلترهای جاروبرقی نقش مهمی در جلوگیری از پخش شدن گرد و غبار به بیرون دارند. فیلترها ممکن است به مرور زمان با ذرات ریز گرد و غبار مسدود شوند و عملکرد جاروبرقی را مختل کنند. جالب است بدانید که اغلب افرادی که برای تعمیر جاروبرقی سطلی با تعمیرکار تماس می گیرند، اطلاع ندارند که فقط باید فیلتر را تمیز کنند.

اگر جاروبرقی خاک می دهد، بررسی کنید که ایا فیلترها تمیز هستند یا خیر؟ اگر امکان تمیز کردن فیلتر وجود دارد این کار را انجام دهید. در غیر این صورت این قطعه را تعویض کنید. نکته بسیار مهم اینکه، حتما فیلتر مناسب با مدل و برند دستگاه را خریداری کنید. چون برخی از جاروبرقی ها دارای فیلتر هپا heap هستند و نقش مهمی در جلوگیری از انتشار خاک دارند.

علت خاک دادن جاروبرقی

۳. وجود نشتی در بدنه جاروبرقی

نشتی در قسمت‌های مختلف جاروبرقی مانند لوله‌ها، اتصالات یا بدنه می‌تواند باعث کاهش قدرت مکش و در نتیجه پخش شدن خاک شود. بدنه جاروبرقی در اثر ضربه ممکن است دچار ترک و شکستگی شود و گرد و غبار از آن به بیرون انتشار پیدا می کند. علاوه براین، به قسمت اتصال لوله خرطومی به بدنه نیز توجه داشته باشید. چون از این بخش گرد و غبار به بیرون منتشر شده و قدرت مکش را نیز کم می کند.

بدنه جاروبرقی را به دقت بررسی کنید و هر گونه ترک یا شکستگی را رفع کنید. می‌توانید از نوار چسب مقاوم برای پوشاندن ترک‌ها استفاده کنید.

گرفتگی لوله جاروبرقی

در حالت استاندارد گرد و غبار باید از طریق لوله به داخل کیسه جاروبرقی انتقال پیدا کند. با مسدود شدن مسیر عبور گرد و خاک در لوله های جاروبرقی خاک به کیسه هدایت نشده و به بیرون منتشر می شود. اگر همزمان با خاک دادن جاروبرقی، مکش آن نیز کم شده است، بهترین کار بررسی لوله های دستگاه و بیرون آوردن گرفتگی های داخل آن است.

۵. استفاده نادرست از جاروبرقی

دقت داشته باشید که جاروبرقی با توجه به مدل آن برای سطوح خاصی کاربرد دارد. به عنوان مثال، مدل های خانگی برای جمع آوری مقدار زیاد خاک طراحی نشده و زباله های بزرگ را نیز نباید با آن جمع آوری کرد. رعایت نکردن این نکته باعث خرابی های متعدد شده و به همین دلیل افراد با مراکز تعمیر جاروبرقی پاناسونیک و سایر برندها تماس می گیرند.

۶. تنظیمات نادرست

تنظیمات نادرست جاروبرقی مانند انتخاب سطح مکش غیر مناسب می‌تواند باعث کاهش کارایی و پخش شدن خاک شود. این امکان در برخی از مدل های جدید جاروبرقی وجود دارد تا قدرت مکش را بر اساس جنس سطح تنظیم کرد. اگر جاروبرقی خاک می دهد، بهتر است دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید و تنظیمات را بدرستی انجام دهید.

۷. خرابی برس جاروبرقی

برس جاروبرقی از قطعات بسیار مهم در نحوه عملکرد دستگاه است که بر قدرت مکش، جلوگیری از پخش شدن گرد و غبار و تمیز شدن سطح تاثیر می گذارد. در بسیاری از مواقع شانه های برس جاروبرقی دچار شکستگی و ریزش شده و به همین دلیل گرد و خاک به بیرون پراکنده می شود. علاوه براین، احتمال مسدود شدن مسیر عبور گرد و خاک در برس وجود دارد.

در این شرایط بهترین کار بررسی کامل برس، رفع گرفتگی ها و تمیز کردن آن است. اگر برس نیاز به تعویض دارد فنی می توانید از خدمات مرکز تعمیر لوازم خانگی در منزل استفاده کنید.

۸. نصب اشتباه کیسه جاروبرقی

کیسه جاروبرقی بعد از قرار گرفتن داخل دستگاه باید کاملا در محل مناسب خود فیکس شود. در غیر این صورت گرد و غبار و زباله ها به آن هدایت نشده و به اطراف پراکنده می شوند. علاوه بر توجه نکردن به نحوه نصب کیسه، سایز و نوع و مدل آن نیز باید با دقت انتخاب شود. استفاده از کیسه های بزرگ یا کوچکتر از سایز اصلی به شدت بر عملکرد دستگاه تاثیر منفی دارد.

۹. خرابی تسمه جاروبرقی

خرابی تسمه جاروبرقی می‌تواند یکی از دلایل خاک دادن جاروبرقی باشد. تسمه معمولاً به برس چرخشی متصل است و وظیفه دارد که برس را به حرکت درآورد تا ذرات گرد و غبار و زباله‌های کوچک را از سطوح مختلف جمع‌آوری کند. در صورتی که تسمه خراب یا شل شود، برس چرخشی نمی‌تواند به درستی کار کند و در نتیجه، جاروبرقی قادر به جمع‌آوری کامل ذرات گرد و غبار نخواهد بود. این موضوع می‌تواند باعث شود که گرد و غبار به جای جمع‌آوری شدن، به اطراف پخش شود.

خاک دادن جاروبرقی

راه های جلوگیری از خاک دادن جاروبرقی

  • کیسه جاروبرقی را مرتب تعویض یا تخلیه کنید
  • گرد و غبار روی آن را فیلتر را تمیز کنید. در صورت نیاز باید فیلتر تعویض شود.
  • از جمع آوری تکه های بزرگ پلاستیکی، پارچه و غیره با جاروبرقی خودداری کنید.
  • جاروبرقی های خانگی برای جمع آوری خاک طراحی نشده اند. خاک زیاد را با سایر وسایل باید جمع آوری کنید.

سخن آخر

پخش شدن خاک توسط جاروبرقی می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، اما با بررسی منظم و نگهداری مناسب از جاروبرقی، می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. تعویض به موقع کیسه یا تخلیه مخزن، تمیز کردن و تعویض فیلترها، بررسی اتصالات و بدنه، تعمیر موتور و رعایت دستورالعمل‌های تولیدکننده همگی از عواملی هستند که می‌توانند به بهبود عملکرد جاروبرقی و جلوگیری از پخش شدن خاک کمک کنند.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا