انرژی

گاز ترکمنستان از طریق ترکیه به اروپا صادر می‌شود

توافق برای انتقال گاز طبیعی از ترکمنستان به ترکیه از طریق جمهوری آذربایجان و گرجستان، از سوی آلپ‌ارسلان بایراکتار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه اعلام شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد دو طرف، در خصوص انتقال گاز طبیعی ترکمنستان از طریق جمهوری آذربایجان و گرجستان به ترکیه و متعاقبا، ارسال آن به بازار اروپا، به توافق رسیده‌اند.

همچنین بخوانید

آلپ‌ارسلان بایراکتار در سخنرانی خود در مراسم امضای قرارداد در استانبول در روز سه شنبه، اظهار کرد: با توافقی که امروز امضا کردیم، روابط ما در بخش گاز طبیعی در حال وارد شدن به بعد جدیدی است. این توافق شامل مفاد متعددی است. در این چارچوب، افزایش حجم گاز از منابع جمهوری آذربایجان و دریای خزر که تا سال ۲۰۳۰ به ترکیه می‌رسد را در نظر گرفتیم و بخشی از این گاز از طریق ترکیه به اروپا منتقل می‌شود.

میکائیل جباروف، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان هم در این مراسم، حضور داشت. وی گفت: جنبه مهم و بدیع این توافق این است که توافقی در زمینه انتقال گاز طبیعی ترکمنستان به ترکیه از طریق جمهوری آذربایجان و گرجستان، حاصل شده است.

خط لوله گاز طبیعی ترکیه- نخجوان که از استان مرزی ایغدیر ترکیه تا منطقه آذربایجان امتداد دارد، یکی از جدیدترین نمونه‌های همکاری انرژی گسترده‌تر بین آنکارا و باکو است.

وزیر انرژی ترکیه گفت: در زمستان امسال، گاز طبیعی نخجوان، از طریق ترکیه ارسال خواهد شد. ما قصد داریم این خط لوله را هر چه سریع‌تر راه اندازی کنیم.

بر اساس گزارش حریت دیلی نیوز، تفاهمنامه تامین گاز طبیعی به جمهوری خودمختار نخجوان، بین فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی وقت ترکیه و پرویز شهبازوف، همتای آذربایجانی او در پایان سال ۲۰۲۰، امضا شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا