بانکبانک و بیمه

دلار خریدار ندارد/ نقش دیپلماسی و گشایش‌های ارزی در آرامش بازار

کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به فروکش کردن تنش‌ها و نزولی شدن نرخ‌ها در بازار ارز، رغبتی در بین مردم برای خرید احساس نمی‌شود.

محمد علی رزاقی، پژوهشگر مالی و عضو انجمن مهندسی مالی ایران در گفتگو با خبرنگار ایبنا درباره وضعیت بازار ارز گفت: در نمایش اقتدار نظامی ایران در وعده صادق شاهد جوسازی رسانه‌ای به خصوص در شبکه‌های تلگرامی بودیم، این شبکه‌ها تبلیغ می‌کردند که نرخ ارز تا ۱۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد، اما نرخ ارز ابتدا تا کانال ۶۰ هزار تومانی عقب نشینی کرد و هم اکنون در دامنه ۵۰ هزار تومان در حال معامله است.

وی عنوان کرد: از آنجایی که پشتوانه و اقتدار نظامی موجب ثبات اقتصادی کشور محسوب می‌شود، می‌توان گفت کشوری که در حوزه‌هایی از جمله نظامی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی اقتدار داشته باشد، ثبات اقتصادی نیز خواهد داشت؛ لذا وعده صادق نیز نمونه‌ای از پشوانه ثبات اقتصادی کشور به شمار می‌رود.

عضو انجمن مهندسی مالی ایران افزود:  فضا و جوسازی‌های رسانه‌ای و شبکه‌های تلگرامی در جهت برهم زدن ثبات اقتصادی و در کنار آن دامن زدن به افزایش نرخ دلار بود و نرخ‌های اعلامی نیز غیرواقعی و قیمت‌سازی بودند، چون دلالان با تبلیغات منفی و جوسازی در پی تشدید درگیری‌های منطقه‌ای ایران با رژیم صهیونیستی بودند.

 عقب‌نشینی خریداران

رزاقی اضافه کرد: لذا افزایش نرخ ارز مبتنی بر دلایل بنیادی نبود و هیچ تناسبی با واقعیت‌های بازار نداشت. بدین ترتیب بعد از اقدامات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی، جو بازار به کلی تغییر کرد و بر خلاف پیش بینی‌ها نه تنها بازار ارز واکنش منفی نشان نداد، بلکه قیمت‌ها به عقب برگشت و دیگر خبری از نرخ‌های هیجانی و غیر منطقی نبود و تقاضا برای خرید به شدت افت کرد، به طوری که حتی دلار در نرخ‌های پایین‌تر هم خریداری نداشت و نرخ ارز در مدار کاهش قیمت قرار گرفت.

این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد: با توجه به فروکش کردن تنش‌ها و کاهش التهابات و هیجانات افزایش نرخ دلار و نزولی شدن نرخ‌ها، مشتری در بازار ارز کمتر شده و رغبتی در بین مردم و مشتریان برای خرید احساس نمی‌شود. این وضعیت موجب شده انتظارات قیمتی به سمت نرخ‌های پایین‌تر حرکت کند.

 

دیپلماسی ارزی بانک مرکزی

 

رزاقی گفت: از طرفی روابط سیاسی منطقه‌ای ایران با کشور‌های منطقه به ویژه عربستان همچنین آزادسازی باقیمانده پول‌های بلوکه شده ایران در عراق که در شرف آزادسازی است، می‌تواند به عقب نشینی نرخ ارز دامن زده و این کاهش ادامه‌دار باشد.

وی اضافه کرد: بنابراین آزاد سازی پول‌های بلوکه شده، اخبار مثبت سیاسی و اخبار مثبت پیرامون درآمد‌های نفتی و سیگنال‌های ارزی حاشیه اجلاس عربستان و سفر رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد به این کشور به عنوان عوامل مؤثر در ادامه روند کاهشی بازار ارز به شمار می‌روند. بر این اساس می‌توان اذعان داشت که نرخ ارز به عقب نشینی خود ادامه دهد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا