انرژی

تغییرات لحظه آخری در نشست وزیران اوپک پلاس

نشست ماه آینده اوپک پلاس برای مذاکره درباره سیاست تولید نفت، یک روز دیرتر از برنامه ریزی اولیه و به صورت آنلاین، برگزار خواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، اوپک در بیانیه ای در وب سایت خود اعلام کرد عربستان سعودی و شرکایش، روز دوم ژوئن (۱۳ خرداد) – یک روز دیرتر از برنامه اولیه- برای تعیین سیاست تولید خود در نیمه دوم سال، گردهم خواهند آمد. انتظار می رود این تولیدکنندگان برای مهار مازاد عرضه و تقویت قیمت نفت، اجرای محدودیت عرضه فعلی خود را تمدید کنند.

هیچ دلیل دقیقی برای این تغییر که به گفته نمایندگان اوپک پلاس، به مدت چندین هفته، از سوی اوپک و متحدانش، سبک و سنگین شده است، وجود ندارد. برخی اظهار کرده اند که مشکلات سلامت پادشاه عربستان سعودی و شهادت رئیس جمهور ایران، ابراهیم رئیسی، ممکن است در این تصمیم، نقش داشته باشد.

این تصمیم، یک گام دیگر برای فاصله گرفتن از دیدارهای حضوری اوپک پلاس است که در دوران کرونا، به صورت آنلاین برگزار شد. از سال ۲۰۲۰، تنها دو گردهمایی رو در رو در مقر اوپک در وین وجود داشته است.

اوپک در نوامبر که بر سر سهمیه تولید، با اعتراض اعضای آفریقایی خود روبرو شد هم تغییر لحظه آخری مشابهی داشت. اما این بار، نمایندگان اوپک، هیچ اشاره ای به وجود اختلاف نداشته اند. به احتمال زیاد، گروه اوپک پلاس که متشکل از ۲۲ تولیدکننده به ریاست مشترک عربستان سعودی و روسیه است، محدودیت عرضه خود به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز را تمدید خواهد کرد تا عرضه رو به رشد آمریکا به بازار و دورنمای اقتصادی شکننده چین و مصرف کنندگان دیگر، جبران شود.

ویکتور کاتونا، مدیر تحلیل نفت شرکت اطلاعات بازار کپلر به بلومبرگ گفت: برگزاری این دیدار به صورت آنلاین، واضحترین نشانه از تمدید سهمیه‌های تولید فعلی است.

دوره های قبلی تمدید محدودیت تولید که تنها توسط هشت عضو اوپک پلاس اجرا شد، به جای این که توسط اوپک پلاس، اعلام شود، در بیانیه های جداگانه از سوی خود کشورها اعلام شد. سهمیه‌های تولید برای اعضای دیگر، تا پایان سال ۲۰۲۴ تعیین شده است.

مداخله اوپک پلاس، درجاتی از موفقیت را داشته و قیمت جهانی نفت را در بالای ۸۰ دلار در هر بشکه در بازار لندن، حفظ کرده است. اما ارزیابی صندوق بین المللی پول نشان می دهد که ریاض، برای پوشش هزینه های خود، به قیمت ۱۰۰ دلار نیاز دارد.

اوپک پلاس علاوه بر تصمیم گیری درباره تمدید محدودیت عرضه، ظرفیت تولید کشورهای عضو را هم بازبینی می کند. این نتایج احتمالا روی اهداف جداگانه برای سال ۲۰۲۵، تاثیر خواهد گذاشت.

به گفته منابع آگاه، این پروسه تاکنون شامل مذاکرات دشوار با مشاوران خارج از گروه بوده که برای ارزیابی این موضوع، منصوب شده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، امارات عربی متحده در مواضع خود، کاملا صریح بوده است. غول دولتی شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک)، ظرفیت تولید ۴.۸۵ میلیون بشکه در روز را اعلام کرده که به میزان قابل ملاحظه ای، بالاتر از برآورد اخیر اوپک است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا