کسب و کار

پرداخت مالیات اصناف و مشاغل

در جامعه‌ای که اقتصاد بر پایه تنوع و فعالیت‌های کسب و کار استوار است، اصناف و مشاغل نقش بسیار مهمی در تأمین مالی و درآمدهای مالیاتی دارند. این بخش از اقتصاد، علاوه بر ایفای نقش اشتغال زا، به توسعه و رشد اقتصادی کشور نیز کمک می‌کند. اصناف و مشاغل آزاد یکی از منابع حیاتی تأمین مالی و درآمدهای مالیاتی در کشور محسوب می‌شوند. با توجه به گستردگی فعالیت‌های این بخش، لزوم ساماندهی و تقویت آن از طریق نظام مالیاتی کشور بیش از پیش احساس می‌شود. هدف اصلی این مقاله، تبیین جایگاه مالیات در اصناف و الزامات قانونی مربوط به محاسبه و پرداخت مالیات در این حوزه است. در ادامه، درباره راهنمای کامل مالیات اصناف صحبت خواهیم کرد.

مالیات اصناف و مشاغل چیست؟

در راستای رعایت قانون مالیات‌های مستقیم، صاحبان مشاغل و اصناف موظف هستند دفاتر و اسناد مربوط به کسب و کار خود را تنظیم کرده و به طور مستمر نگهداری و اظهارنامه مالیاتی خود را بر اساس این اسناد تهیه کنند. این موضوعات از جمله تنظیم دفاتر تجاری و رعایت اصول و ضوابط مربوط به آن‌ها است که در قانون تجارت مورد تنظیم قرار گرفته‌اند. اما یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که مالیات اصناف و مشاغل چیست و چگونه تعیین می‌شود؟ به منظور پاسخ به این سوال، باید به ماده ۹۳ قانون مالیات مستقیم مراجعه کنیم. طبق این ماده، درآمدی که افراد حقیقی از طریق مشاغل و فعالیت‌های دیگر کسب می‌کنند، مشمول مالیات بر درآمد مشاغل است. البته به این معنی که پس از کسر معافیت‌ها و تخفیف‌های مقرر در قانون مالیات مستقیم، مالیات بر درآمد مشاغل محاسبه می‌شود.

همچنین بخوانید

بنابراین، می‌توان گفت که مالیات اصناف و مشاغل، نوعی مالیات بر درآمد است که میزان آن بر اساس درآمد صاحبان مشاغل و اصناف تعیین می‌شود. درآمد مشمول مالیات شامل کل فروش کالا و خدمات به همراه سایر درآمدهای مشمول مالیات است که مالیات دیگری بر روی آنها محاسبه نشده و پس از کسر هزینه‌ها و استهلاکات، طبق مقررات هزینه‌های قابل قبول و استهلاکات محاسبه می‌شود.

مشمولان مالیات اصناف و مشاغل چه کسانی هستند؟

درباره مشمولان پرداخت مالیات اصناف و مشاغل باید بیان کرد که تمام افراد حقیقی که به دلیل اشتغال در مشاغل و کسب درآمد در ایران فعالیت می‌کنند، موظفند مالیات مربوطه را پس از کسر موارد معافیت به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. درآمد شرکت‌های مدنی و همچنین درآمدهای ناشی از فعالیت‌های مضاربه در صورتی که صاحب سرمایه یک فرد حقیقی باشد، مشمول مالیات بر درآمد مشاغل می‌شود. علاوه بر این‌ها، در حال حاضر، تمام تراکنش‌های بانکی مانند واریز و برداشت وجه، گردش حساب و پرداخت قبض‌ها و اعلام موجودی به وسیله درگاه‌های بانکی و همچنین دستگاه‌های پوز ثبت می‌شوند. این اطلاعات به سازمان مالیات کشور ارسال می‌شود و سپس، تراکنش مالی و مقدار مالیات بر گردش حساب محاسبه و از حساب فرد کسر خواهد شد.

مراحل پراخت مالیات مشاغل و اصناف

برای پرداخت مالیات مشاغل و اصناف، مودیان باید در مهلت مقرر، یعنی تا ۳۱ خرداد هر سال، به سایت درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir مراجعه کنند. در ادامه، نحوه و مراحل پراخت مالیات مشاغل و اصناف به صورت راهنمای تصویری توضیح داده شده است:

  1. ابتدا باید نشانی my.tax.gov.ir را در مرورگر خود جستجو کنید و به صفحه اصلی این سایت وارد شوید. در اینجا نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید یا از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند وارد سامانه شوید.
  2. سپس، کدی که به تلفن همراهتان ارسال شده است را وارد کنید و بر روی گزینه ورود کلیک کنید.
  3. در مرحله بعد، بر روی ارسال اظهارنامه عملکرد کلیک کنید.
  4. سپس پرونده مالیاتی خود را در سامانه مالیات بر درآمد انتخاب کنید.
  5. در این قسمت، بعد از مشاهده اطلاعات هویتی، بر روی گزینه سبز رنگ ثبت نام ظهارنامه مالیاتی کلیک کنید.
  6. در گام بعد، گزینه اظهارنامه را انتخاب و بر روی گزینه تایید کلیک کنید.
  7. در نهایت، با تکمیل مراحل و وارد کردن اطلاعات لازم، اظهارنامه درآمد مشاغل و اصناف خود را ثبت کنید. در صورتی که دارای بیش از یک واحد شغلی هستید، مجموع درآمد واحدهای شغلی خود را با کسر یک معافیت محاسبه کنید و مشمول مالیات به نرخ‌های مذکور در قانون شوید.

نرم افزار مالیاتی مگاپی چیست؟

شرکت ارتباطات MegaPay، یکی از بهترین و فعال‌ترین شرکت‌ها در زمینه پرداخت‌های B2B و فناوری‌های مالی است. هدف این شرکت، ارائه یک سیستم کامل و دیجیتال برای فروش شرکت‌ها از مرحله صدور پیش ‌فاکتور و فاکتور تا دریافت و پرداخت مبلغ به صورت الکترونیک است. به همین دلیل مگاپی یک نرم افزار کاربردی در این زمینه دارد. نرم افزار مالیاتی مگاپی یک ابزار قدرتمند است که به شما کمک می‌کند در مسائل مالیاتی خود مطمئن و موثر عمل کنید. با استفاده از این نرم افزار، قادر خواهید بود صورتحساب‌ها و فاکتورهای الکترونیکی خود را به طور ساده و سریع صادر و ارسال کنید. همچنین، می‌توانید تمامی اطلاعات مالیاتی خود را با دقت ثبت کنید و به صورت اتوماتیک محاسبات مالیاتی و گزارش‌های مالیاتی خود را تولید کنید.

مگاپی نه تنها امکان صدور صورتحساب‌های الکترونیکی را فراهم می‌کند، بلکه امنیت بالا و رابط کاربری ساده‌ای نیز به شما ارائه می‌دهد. با استفاده از این نرم افزار، می‌توانید به راحتی با سامانه مودیان مالیاتی ارتباط برقرار کرده و انتقال وجوه بالاتر از سقف مجاز بانکی را به سادگی مدیریت کنید. با استفاده از مگاپی، شما می‌توانید به طور دقیق‌تر و منظم‌تر اطلاعات مالیاتی خود را ثبت کنید و بدون نگرانی از اشتباهات در محاسبات مالیاتی، گزارش‌های مالیاتی خود را تهیه کنید. همچنین، این نرم افزار مالیاتی به شما امکان می‌دهد تا همیشه در جریان آخرین قوانین و مقررات مالیاتی باشید و به طور خودکار آخرین تغییرات را در نرخ‌های مالیاتی و قوانین مالیاتی اعمال کنید.

جمع بندی

پرداخت مالیات اصناف و مشاغل، به عنوان یک وظیفه قانونی و اخلاقی، نه تنها به تأمین منابع مالی دولت کمک می‌کند، بلکه باعث تعادل و پایداری سیستم مالی و اقتصادی نیز می‌شود. با پرداخت مالیات، اصناف و مشاغل نه تنها به پیشرفت خود، بلکه به توسعه جامعه و بهبود شرایط عمومی همکاری می‌کنند. بنابراین، همه افراد باید به عنوان اعضای یک جامعه مسئولیت خود را در پرداخت مالیات به‌ عنوان یک عامل مهم در توسعه و پیشرفت کشور در نظر بگیرند. در پایان لازم است به این نکته اشاره کنیم که برای صدور صورت حساب و اطلاع از امور مالیاتی خود می‌توانید از نرم افزار مگاپی کمک بگیرید.

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا