امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

اختصاص کود یارانه‌ای به کشت پنبه مصوب شد

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی از اختصاص کود یارانه‌دار برای کشت پنبه خبر داد و گفت: طبق مصوبه جدید دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی، کود یارانه‌ای به کشت پنبه هم تعلق می‌گیرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، ابراهیم هزارجریبی، مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی، قطع برق چاه‌های آب کشاورزی برای مناطق گرم پنبه‌کاری را تهدیدی برای اجرای الگوی کشت این محصول دانست و از وزارت نیرو خواست ساعات قطعی برق در این مناطق را کاهش دهد.

وی افزود: ادامه قطع برق چاه‌های آب کشاورزی در مناطق پنبه‌کاری منجر به کاهش سطح زیر کشت پنبه و محقق نشدن برنامه الگوی کشت این محصول، کاهش عملکرد تولید در واحد سطح و کاهش کیفیت پنبه تولیدی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس الگوی کشت، امسال ۱۱۵ هزار و ۵۳۰ هکتار کشت پنبه برنامه‌ریزی شده است، اذعان کرد: پیش‌بینی می‌شود از این سطح ۳۸۳ هزار تن وش به دست آید.

هزارجریبی تاکید کرد: در صورتی که آبیاری در اوج نیاز آبی گیاه، با قطع برق چاه‌های آب کشاورزی کم شود به برنامه الگوی کشت و تولید پنبه در سال جاری دست نخواهیم یافت.

وی درباره تأمین بذر پنبه نیز تصریح کرد: امسال نزدیک به ۲۵۰۰ تن بذر استاندارد داخلی و خارجی برای کشت پنبه تأمین شده است و برای بذر داخلی به ازای هر کیلو گرم ۲۰ هزار تومان، پرداخت یارانه مصوب کرده‌ایم.

تخصیص کود یارانه‌ای

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی همچنین از اختصاص کود یارانه‌دار برای کشت پنبه خبر داد و گفت: طبق مصوبه جدید دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی، کود یارانه‌ای به کشت پنبه هم تعلق می‌گیرد و کشاورزان می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی از این نهاده یارانه‌دار بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه کشت در تمام ۲۰ استان پنبه‌خیز کشور آغاز شده است، اظهار کرد: گلستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، فارس و اردبیل جز استان‌های عمده تولید پنبه کشور هستند.

هزارجریبی ادامه داد: دولت، قیمت تضمینی هر کیلوگرم وش پنبه را ۳۷ هزار تومان مصوب کرده است و امیدواریم قیمت بازار بیش از قیمت تضمینی باشد و نیازی به ورود دولت برای خرید نباشد.

وی سطح کشت پنبه در سال گذشته را نزدیک به ۹۲ هزار هکتار عنوان و خاطرنشان کرد: از این سطح زیرکشت ۲۶۸ هزار تن وش پنبه برداشت شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا