انرژی

وقتی سریلانکا به هشدار آمریکا برای میزبانی از رئیسی اعتنا نکرد

رئیس جمهور فقید کشورمان، اوایل اردیبهشت، در سفری یک روزه به سریلانکا رفت و ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» را که یکی از بزرگترین پروژه‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایرانی است، به همراه «رانیل ویکرمسینگه» رئیس جمهور سریلانکا، افتتاح کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در دولت سیزدهم، تداوم مناسبات سیاسی و تقویت همکاری‌های اقتصادی در عرصه سیاست خارجی به خصوص با کشورهای همسایه و آسیایی، در دستور کار قرار داشت و در همین راستا، اوایل اردیبهشت امسال، پروژه چند منظوره سد و نیروگاه «اومااویا» سریلانکا که مراحل طراحی و ساخت آن توسط شرکت‌های ایرانی انجام شده است، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی-مهندسی کشور در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق با حضور روسای جمهور ایران و سریلانکا، به شکل رسمی افتتاح و بهره‌برداری رسید.

وقتی سریلانکا به هشدار آمریکا برای میزبانی از رئیسی اعتنا نکرد

آیت الله رئیسی و هیأت همراهش در حالی برای افتتاح این ابرپروژه شاهکار مهندسان ایرانی، وارد سریلانکا شدند که چند ساعت قبل از آن، آمریکا هشدار داده بود کشورهایی که به تجارت با ایران می‌پردازند را هدف تحریم قرار خواهد داد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش‌های مربوط به سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان که طی آن دو کشور هشت یادداشت تفاهم را امضا کردند و متعهد شدند تجارت دوجانبه را به ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهند، گفته بود: فقط اجازه دهید به طور کلی بگویم، ما به هر کسی که به معامله تجاری با ایران فکر می‌کند توصیه می‌کنیم از ریسک بالقوه تحریم‌ها مطلع باشد.

رئیسی با افتتاح پروژه برق آبی ۵۱۴ میلیون دلاری، متعهد شد از پروژه‌های توسعه در سریلانکا با ارائه خدمات فنی و مهندسی حمایت کند.

رئیس جمهور فقید در مراسم افتتاح پروژه «اومااویا» سریلانکا، اظهار کرده بود:  شرکت در چنین نمادی از وحدت که پیوند بین ملت‌های ما را عمیق‌تر می‌کند واقعا افتخار بزرگی است. این پروژه گواهی بر دوستی مشترک ایران و سریلانکا است. به شما اطمینان می‌دهم که ایران مشتاق است با سریلانکا یک مشارکت قوی ایجاد کند تا به رشد و توسعه این کشور کمک کند. ایران آماده ارائه خدمات فنی و مهندسی برای ابتکارات توسعه مهم در سریلانکا است.

رانیل ویکرمسینگه، رئیس جمهور سریلانکا، گفت: توانمندی فناوری ایران در همه زمینه‌ها گسترش یافته است. همچنین باید گفت که ایران کشوری است که توسعه فناوری خود را حفظ می‌کند. بنابراین، باید نقاط مشترک دو کشور را تقویت کنیم. ما همه کشورهای جنوب جهانی هستیم. چنین پروژه‌هایی در زمانی که کشورهای جنوب جهانی در حال تثبیت هویت و استقلال خود هستند، بسیار مهم است.

وقتی سریلانکا به هشدار آمریکا برای میزبانی از رئیسی اعتنا نکرد

رئیس جمهور شهید، نخستین رئیس جمهور ایران بود که از سال ۲۰۰۸ به این طرف، به سریلانکا سفر کرد. سریلانکا به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی، محل رقابت چین، هند و آمریکاست و تلاش می‌کند برای حفظ خودش موازنه مثبتی بین هند و چین برقرار کند و لذا از حضور ایران استقبال می‌کند.

این کشور روابط نزدیکی با تهران دارد که  در سال ۲۰۰۵، تنها چند هفته پس از سونامی اقیانوس هند که این جزیره را ویران کرد، ۱۵۰ میلیون دلار تسلیحات به سریلانکا ارسال کرد. سریلانکا، اوایل امسال، ۲۵۱ میلیون دلار بدهی خود به ایران بابت واردات نفت را با صادرات چای به ایران، پرداخت کرد.

سفر رئیس جمهور فقید به سریلانکا چند روز پس از عملیات وعده صادق و پاسخ ایران به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، صورت گرفت و در جریان این سفر، دو طرف، تفاهم نامه‌هایی را امضا کردند که همکاری در حوزه‌های مختلف شامل فرهنگی، علمی و فنی را پوشش می‌داد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا