انرژی

صعود محتاطانه قیمت نفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا که معامله‌گران منتظر نشست دوم ژوئن تولیدکنندگان اوپک پلاس و روشن شدن تصمیم این گروه بودند، تغییر چندانی نداشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئیه، با ۱۸ سنت افزایش، به ۸۲ دلار و ۳۰ سنت در هر بشکه رسید. قرارداد اوت با ۲۵ سنت افزایش، به ۸۲ دلار و ۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۴ سنت افزایش، به ۷۷ دلار و ۹۶ سنت در هر بشکه رسید.

همچنین بخوانید

هفته گذشته، پس از این که مقامات بانک مرکزی آمریکا برای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره به منظور کنترل تورم بالا، ابراز تمایل کردند، نفت برنت حدود ۲ درصد کاهش هفتگی و شاخص نفت آمریکا، حدود سه درصد کاهش هفتگی، به ثبت رساند. انتظار می‌رود به دلیل تعطیلات عمومی روز دوشنبه در آمریکا و انگلیس، حجم معاملات بازار اندک باشد.

اوپک روز جمعه اعلام کرد نشست آتی وزیران اوپک پلاس، با یک روز تاخیر و به صورت آنلاین برگزار می‌شود. این تولیدکنندگان درباره تمدید یا عدم تمدید محدودیت عرضه به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، مذاکره خواهند کرد. سه منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتند: احتمال تمدید محدودیت عرضه وجود دارد.

سوگاندها ساچدوا، موسس شرکت تحقیقاتی «اس اس ولث استریت» اظهار کرد: انتظار می‌رود بهای معاملات نفت رشد امروز را با این انتظار که محدودیت عرضه اوپک پلاس ادامه پیدا خواهد کرد، حفظ کند. با این حال، جهت حرکت قیمت نفت تحت تاثیر آمار شاخص قیمت تولیدکننده آمریکا قرار خواهد گرفت که هفته جاری قرار است منتشر شود و بر رویکرد فدرال رزرو در اصلاح احتمالی نرخ‌های بهره، تاثیرگذار است.

این کاهش تولید به همراه ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز محدودیت عرضه که تا پایان سال ادامه خواهد داشت، معادل حدود ۶ درصد از تقاضای جهانی برای نفت است.

اوپک اعلام کرده است یک سال دیگر رشد نسبتا قوی تقاضا برای نفت به میزان ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز را پیش‌بینی می‌کند در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی، رشد بسیار کمتر تقاضا به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز را انتظار دارد.

تحلیلگران گروه ANZ در یادداشتی نوشتند: با ورود نیمکره شمالی به فصل تابستان، به نظاره مصرف بنزین خواهند داشت که معمولا در فصل تعطیلات، افزایش پیدا میکند.

به گفته تحلیلگران، در حالی که انتظار می‌رود سفرهای تعطیلات آمریکا به رکورد بالای پساکرونایی صعود کند، بهبود بهره وری در مصرف سوخت و استفاده از خودروهای برقی، ممکن است باعث شود تقاضا برای نفت ملایم شود اما این افت، ممکن است با افزایش سفرهای هوایی، جبران شود.

بازارها، منتظر انتشار شاخص مخارج مصرف شخصی آمریکا در هفته جاری هستند تا سیگنال‌های بیشتری درباره سیاست نرخ بهره داشته باشند. این شاخص در ۳۱ مه منتشر می‌شود و معیار مورد ترجیح بانک مرکزی آمریکا برای ارزیابی تورم است.

بر اساس گزارش رویترز، بانک آمریکایی گلدمن ساکس، پیش‌بینی خود از تقاضا برای نفت در سال ۲۰۳۰ را از ۱۰۶ میلیون بشکه در روز، به ۱۰۸.۵ میلیون بشکه در روز بالا برد و اعلام کرد انتظار دارد تقاضا برای نفت تا سال ۲۰۳۴، اوج گرفته و به ۱۱۰ میلیون بشکه در روز برسد و پس از آن، تا سال ۲۰۴۰، وضعیت یکنواختی پیدا کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا