بانکبانک و بیمه

اقدامات بانک مرکزی باعث جریان یافتن منابع ارزی به سمت تولید شد

رئیس اسبق بانک مرکزی گفت: رئیس کل بانک مرکزی با وجود تمامی سختی‌ها توانست به هدف‌گذاری رشد نقدینگی دست یابد.

به گزارش خبرنگار ایبنا؛ اکبر کمیجانی؛ رئیس اسبق بانک مرکزی در سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی بیان کرد: من به رئیس کل بانک مرکزی تبریک میگویم، چون با وجود تمامی سختی‌هایی که در حوزه سیاسی وجود داشت توانست به هدف‌گذاری رشد نقدینگی دست پیدا کند و این در شکستن انتظارات تورمی و در از بین بردن نام اطمینانی‌ها نقش داشته است. ما امیدواریم این بتواند چراغ راهی برای امسال باشد.

وی افزود: در کنار اقدامات خوب بانک مرکزی نباید برخی از اتفاقات مثبتی که در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رخ داد را نادیده بگیریم، چون این اتفاقات به بهبود رشد اقتصادی و کنترل نرخ رشد نقدینگی کمک کرد؛ ولی هنوز دو چالش مهم در حوزه سیاست‌های پولی وجود دارد، یکی از آن مسئله تداوم تحریم است و بانک مرکزی نیز نمی‌تواند به تنهایی کاری در این مورد انجام دهد؛ ولی رئیس کل برای کاهش اثر تحریم‌ها تلاش کرد با بانک‌های مرکزی دنیا ارتباط برقرار کند.

همچنین بخوانید

کمیجانی تاکید کرد: با وجود اشاره وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه بودجه به موضوع انضباط مالی ما هنوز شاهد فشار دولت در این حوزه هستیم، اگر حجم معاملات بازار باز را در کنار اضافه برداشت و خطوط اعتباری در دو سال گذشته برسی کنیم، متوجه افزایش حجم عملیات بازار باز می‌شویم که این ناشی از تمهیدات بودجه و تسهیلات تکلیفی بوده است.

وی گفت: حجم توافق خرید همراه با تسهیلات قاعده‌مند به مرز ۱۴۰ همت رسیده بود، ولی از اواخر بهمن به بالای ۲۰۰ همت رسیده است که این نمادی از بی انضباطی مالی است و مهم است که ارتباط بین سیاست مالی و پولی به آرامش برسد.

کمیجانی تاکید کرد: مجموع اقدامات بانک مرکزی در کنار بهبود شرایط اقتصاد کلان و بهبود درآمد‌های نفتی باعث جریان یافتن بیشتر منابع ارزی به سمت تولید به ویژه بخش صنعت و خدمات شد که این زمینه را برای رشد اقتصادی فراهم کرد.

وی افزود: ما باید به سالم سازی در ساختار مالی دولت توجه کنیم. اقداماتی که بانک مرکزی برای کاهش نرخ ارز تا ۵۶ هزار تومان انجام داد، باتوجه به فراز و نشیب اسفندماه، بسیار اثر گذار بود. همچنین بهتر است تامل بیشتری در مورد شکاف بین نرخ بازار آزاد و نیما صورت بگیرد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا