بانکبانک و بیمه

در شرایط کنونی اقتصاد نمی‌توان ارز را تک نرخی کرد/ آرامش و ثبات اقتصادی، هدف سیاست تثبیت

در این شرایط اقتصادی نمی‌توان ارز را تک نرخی کرد بلکه باید سیاست تثبیت را اجرایی کنیم تا اقتصاد در وضعیت آرامش و ثبات قرار گیرد

به گزارش خبرنگار ایبنا، محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانک مرکزی، در سی و یکمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی، در بخش جمع بندی نشست ارائه مقاله “نظریه‌های تثبیت، از نظریه تا اجرا” ضمن تشکر از ارائه دکتر جلالی نائینی و نظرات سایر اعضای پنل گفت: امروزه ما در کشور با مسئله تامین مالی مواجهیم و تامین مالی یک موضوع عام است؛ در تامین مالی تمرکز بر پول داخلی شده که یکی از آفت‌های اقتصاد کشور ماست. برای توسعه اقتصادی باید به سراغ روش‌های جدید تامین مالی رویم. ما باید بتوانیم رشد اقتصادی را تامین مالی کنیم و همزمان تورم را مدیریت کنیم.

فرزین تصریح کرد: در حال حاضر همچنان نظام تامین مالی مبتنی بر نظام اعتباری و بانکی است. بر اساس محاسبات بالغ بر ۹۲ درصد تامین مالی کشور توسط شبکه بانکی صورت می‌گیرد که رقم بالایی است. به عبارت دیگر کل حجم سرمایه‌گذاری خارجی و بازار سرمایه تنها ۸ درصد تامین مالی کشور را بر عهده دارد و همین امر موضوع را برای بانک مرکزی دشوار می‌کند.

همچنین بخوانید

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به موضوع افزایش نرخ اوراق اخزا در مقطع کنونی گفت: اگر دلایل این اتفاق را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که از فروردین به بعد حجم زیادی از اوراق دولتی عرضه شده است. همچنین زمان‌بندی انتشار اوراق مناسب نیست و اوراق در اختیار پیمانکارانی قرار دارد که دائما در حال رقابت برای نقدکردن اوراق هستند و همین امر منجر به افزایش نرخ اوراق می‌شود. دلیل اصلی این موضوع سیاست مالی است. اگر بنا باشد حجم قابل توجهی از اوراق سال گذشته و سال جاری در یک مقطع به فروش برسد طبیعی است که بر نظام تامین مالی فشار وارد می‌شود و crowding out اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود منابعی که باید در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت؛ بنابراین باید مسئله تامین مالی در کشور را به صورتی جامع نگاه کنیم. اقداماتی در دولت در حال انجام است و در ادامه باید روش‌های تامین مالی در کشور توسعه یابد.

فرزین با اشاره به تاکید برخی کارشناسان نسبت به تک نرخی شدن ارز تشریح کرد: در شرایط تحریم کشور با محدودیت‌هایی روبه‌روست. به عنوان نمونه بانک مرکزی یک حساب در خارج از کشور ندارد. از سوی دیگر کانال‌های متعدد تلگرامی ایجاد کردند و در بازار ارز روزانه نرخ‌سازی صورت می‌گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: همچین انتظارات جامعه دائما در معرض شوک‌های سیاسی است. در ۴، ۵ ماه اخیر بحث تشدید تحریم‌های ایران مطرح شد و حمله ایران به رژیم صهیونیستی انجام گرفت؛ در چنین رخداد‌هایی کانال‌های تلگرامی دائما قیمت ارز را افزایش می‌دهند، در حالی که بانک مرکزی نباید اجازه دهد نرخ تامین ارز نیاز‌های مردم متناسب با آن تغییر کند. طبیعی است که در صورت افزایش مداوم نرخ ارز، بازار کالا دچار تلاطم می‌شود و قابلیت پیش‌بینی‌پذیری خود را از دست می‌دهد.

وی گفت: بنابراین در این شرایط نمی‌توان ارز را تک نرخی کرد بلکه باید سیاست تثبیت را اجرایی کنیم تا اقتصاد در وضعیت آرامش و ثبات و نهایتا تداوم رشد قرار گیرد. در سیاست تثبیت اقتصادی به دنبال کاهش این فاصله هستیم و همزمان به تنظیم‌گری و قاعده‌گذاری اعتقاد داریم. سیاست‌های احتیاطی کلان، سیاست‌های احتیاطی خرد و سیاست اقتصاد کلان سه محور سیاست‌های بانک مرکزی است که در ۲ بخش نخست قانون‌مندی و قاعده‌گذاری را دنبال می‌کنیم.

به گفته فرزین، هنگامی که به سمت قاعده‌گذاری و تنظیم‌گری می‌رویم، مشاهده می‌شود عده‌ای که قانون‌مندی به منفعتشان نباشد کلیت سیاست را رد و تخریب می‌کنند و تلاش می‌کنند نظم ایجاد شده ناشی از قاعده‌گذاری را از بین ببرند و همواره سیاست‌های احتیاطی باید در کنار سیاست‌های اقتصاد کلان باشد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا