صنعت، معدن، تجارت

صرفه جویی ارزی ۵۰ میلیون دلاری با چاپ کتب درسی از کاغذ ایرانی

عضو سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا گفت: با تولید کتب درسی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری با کاغذ تولید داخل از خروج ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امید نیک نژاد عضو سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا امروز در نشست خبری صنعت کاغذ با محورهای تأمین کاغذ و وضعیت واردات و صادرات کاغذ، ضمن عرض تسلیت شهادت رئیس جمهور و همراهان وی در حادثه سقوط بالگرد اظهار کرد: رئیس جمهور شهید در روز ۲۷ اردیبهشت از یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید کاغذ و مقوا کشور بازدید کردند. در سال ۹۹ نیز رئیس جمهور شهید در کسوت رئیس قوه قضائیه از این واحد صنعتی بازدید کردند که در آن زمان یکی از خطوط تولید این کارخانه تعطیل بود اما در بازدید اخیر، کارخانه راکد و تعطیل به کمک دولت احیا شده بود و لذا آیت‌الله رئیسی از این موضوع بسیار خوشحال شدند.

وی با اشاره به بی‌توجهی‌های دولت‌های گذشته نسبت به تولید کاغذ، گفت: سال‌ها در دولت‌های مختلف و مدیریت‌های مختلف به موضوع توجه به تولید کاغذ تاکید شده و مورد غفلت قرار گرفته بود اما در خصوص تولید کاغذ و مقوا مدیون دولت سیزدهم و اهتمام رئیس جمهور شهید هستیم.

نیک نژاد تصریح کرد: سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در مجموع ۷۰ درصد کتاب‌های درسی دانش‌آموزان کشور از کاغذ و تولیدات کارخانه داخلی تأمین شد و در سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ تمام کتاب‌های درسی دانش آموزان کشور از کاغذ ایرانی تولید و عرضه شده است. بعد از انقلاب سابقه نداشته که کتاب‌های درسی تمام دانش‌آموزان کشور از کاغذ ایرانی تولید شود اما این اتفاق بی‌سابقه بعد از انقلاب در دولت سیزدهم اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی بر روی کاغذ کتب درسی که خارجی باشد درست نیست، افزود: بر این اساس ۱۵۵ میلیون جلد کتب درسی ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز ایرانی از کاغذ تولید داخل تأمین می‌شود. خوشبختانه با تولید کتاب‌های ایرانی از کاغذ ایرانی این فرهنگ‌سازی را می‌توان از مدارس آغاز کرد.

عضو سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا بیان کرد: بر اساس اعلام وزیر صمت کارخانه‌های دیگر تولید کاغذ و مقوا نیز به زودی به مدار تولید می‌رسند. تولید کتاب‌های درسی سال تحصیلی جاری از کاغذ تولید داخل از خروج ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرد در حالی که در ۳۰ سال اخیر باید بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار از کشور خارج می‌شد تا ۱۵۵ میلیون جلد کتب مورد نیاز دانش‌آموزان تأمین شود.

نیک‌نژاد با بیان اینکه ۳۳۰ ناشر در کشور از کاغذ ایرانی استفاده می‌کنند، درباره تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولید گفت: در صنعت کاغذ سازی همه مواد اولیه مورد نیاز نه در داخل قابل تأمین است و نه وجود دارد. خمیر کاغذ یک ماده وارداتی است و صنایع دیگر نیز از خمیر کاغذ استفاده می‌کنند که این ماده اولیه از کشورهایی مانند روسیه و بلاروس وارد می‌شود. بعضی از مواد شیمیایی مورد نیاز تولید نیز از طریق واردات تأمین می‌شود البته تولیدکنندگانی برای آن اقدام کرده‌اند.

وی در خصوص تولید خمیر کاغذ در کشور اظهار کرد: بعضی از شرکت‌های دانش بنیان برای تولید این محصول اقدام کرده‌اند اما فعلاً نتوانسته‌اند خمیر الیاف بلند را تولید کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا