انرژی

حیات آبی سیستان و بلوچستان بر مدار پایداری

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در یاداشتی با اشاره به حیات آبی سیستان و بلوچستان اقدامات دولت سیزدهم برای تامین پایدار آب این استان را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در یادداشت هاشم امینی آمده است: آب، محور توسعه و ضامن حیات و  امنیت اجتماعی است. تجربه تاریخی جوامع و ملل گوناگون، درستی این گزاره را تصدیق می‌کند. به جرات می‌توان گفت که دو مقوله «رشد و توسعه» و «امنیت اجتماعی» هر جامعه وابسته به تامین آب برای مصارف بخش‌های مختلف اعم از شرب، صنعت و کشاورزی است که بحث تامین پایدار آب شرب سالم و بهداشتی اصلی‌ترین نیاز آبی شهروندان است.

کشور پهناور ایران نیز از این امر مستثنی نیست و به همین اعتبار، ضرورت تامین آب همواره یکی از اولویت‌ها و دغدغه‌های متولیان امر بوده و به موازات توسعه کشور در ابعاد مختلف شهری و جمعیتی، ایجاد زیرساخت‌های تامین آب شرب در دستور کار بوده است.

اما در کنار مباحث و ضروریات توسعه آب‌رسانی، یکی از مسائل حائز اهمیت، توجه به ملاحظات اجتماعی و فرهنگی مناطق مختلف است. سرزمین ایران همچون فرش رنگارنگی است که هر گوشه آن طرح و نقش بدیع و زیبای فرهنگی خود را دارد و تلاش در جهت حفظ و پاسداری از میراث فرهنگی و آیین‌ها و آداب اقوام گوناگون آن از طریق توسعه پایدار از اهمیت بسزایی برخوردار است. موضوعی که بدون تردید ضامن و مقوم حیات و شکوفایی فرهنگی کشور از منظر ملی به شمار می‌رود که این مهم تنها از رهگذر تامین نیازها و رفع دغدغه‌های مناطق مختلف میسر می‌شود و کیست که نداند آب، بی‌بدیل‌ترین نیاز جوامع انسانی است. چنانکه یکی از علل مهاجرت‌ها و خالی‌ از سکنه شدن بسیاری از سکونت‌گاه‌ها در نقاط مختلف جهان ناشی از نبود منابع آبی برای تداوم سکونت بوده است.

در این بین یکی از مناطق کشور که در نیم قرن اخیر موضوع کمبود منابع آبی مواجه بوده، استان سیستان و بلوچستان است. این استان به عنوان یکی از پهناورترین استان‌های کشور با فرهنگ دیرینه و خاستگاه تاریخی‌اش به جهت اقلیم خشک و کم بارش با تنش آبی و کمبود منابع مواجه بوده و رفع این مسئله دغدغه مسئولان آب کشور به شمار می‌رفته است.

این استان در کنار جذابیت‌های فرهنگی و گردشگری متنوع خود، به عنوان یکی از استان‌های مرزی کشور همواره مسئولیت خطیر پاسداری از مرزهای شرقی کشور را نیز بر عهده داشته است و ساکنان نجیب و فرهیخته‌اش شایسته این نگاه ویژه به تامین نیازهای‌شان هستند.

خوشبختانه با توجه ویژه دولت سیزدهم به موضوع تامین پایدار آب شرب این استان، طرح‌های متنوعی برای رفع این نگرانی تدوین شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به طرح جامع آب‌رسانی به سیستان و زاهدان و راه‌اندازی سامانه آب‌شیرین‌کن سیستان در منطقه دشتک اشاره کرد. این سامانه با ظرفیت تولید ۱۰۰هزار مترمکعب در شبانه‌روز آب شرب و بهداشت منطقه سیستان و زاهدان را تامین می‌کند و در کنار سایر اقدامات انجام‌شده می‌تواند مشکل دیرینه کمبود آب شرب منطقه را مرتفع سازد.

از مزایای این طرح می‌توان به کاهش وابستگی منطقه به منابع آبی برون‌مرزی (حق‌آبه رودخانه هیرمند) و بهره‌برداری بهینه از منابع در دسترس از طریق شیرین‌سازی منابع آب شور منطقه اشاره کرد که گام بلندی در جهت تامین امنیت آبی استان قلمداد می‌شود.

ارتقای رفاه اجتماعی هم‌میهنان شریف استان، تحقق عدالت آبی، جلوگیری از مهاجرت ساکنان، رونق بیش‌تر کسب‌وکارها و صنایع محلی منطقه و ایجاد انگیزه در روستانشینان منطقه برای تداوم معیشت و زندگی در روستاها از عمده‌ترین پیامدهای مثبت اجتماعی این طرح قلمداد می‌شود که پس از رئیس جمهور شهید به عنوان یادگار ماندگار ایشان به زودی به بهره برداری می رسد.

انتهای پیام 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا