بین الملل

چین در واردات سنگ آهن رکورد زد

واردات سنگ آهن چین در سال جاری به بالاترین حد خود رسید. این کشور تاکنون ۴۱۱.۸۲ میلیون تن سنگ آهن وارد کرده که بیش از ۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.​

یه گزارش آرمان اقتصادی به نقل از اویل پرایس؛ براساس گزارش اخیر رویترز و طبق ارزیابی تحلیلگران، واردات سنگ معدن چین در سال جاری احتمالاً به بالاترین حد خود برسد. بر اساس برخی برآوردها، واردات که بیشتر آن از استرالیا، برزیل، اوکراین و هند بوده، بین ۱۵ تا ۵۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت. این پیش‌بینی خوش‌بینانه از این واقعیت ناشی می‌شود که در چهار ماهه سال ۲۰۲۴، چین تاکنون ۴۱۱.۸۲ میلیون تن سنگ آهن خریداری کرده که ۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

همچنین بخوانید

افزایش واردات سنگ آهن چه معنایی برای چین دارد؟ آیا این امر نشانه‌های جدیدی از رشد اقتصاد است؟ به باور ناظران چینی زیرساخت‌ها روند صعودی از خود نشان می‌دهند، همانطور که تولید نیز روندی افزایشی دارد. با این حال، بازار ملک همچنان در رکود است.

از همین روی، مصرف فولاد خام چین هنوز افزایش نیافته است. تولید فولاد در سه ماهه نخست ۱.۹ درصد کاهش یافت. بر اساس اظهارات ادواردو ملو فرانکو، مدیر بازاریابی در شرکت معدنی برزیل Vale، انعطاف‌پذیری قوی در آینده نزدیک وجود دارد. با این حال، بازار ملک احتمالاً در سال‌های آینده حتی بیشتر از این کاهش خواهد یافت.

همسویی با قیمت سنگ آهن

دوشنبه هفته گذشته، وزارت دارایی چین از آغاز فروش اوراق قرضه خزانه ویژه بلندمدت خبر داد. هدف پکن از این اوراق قرضه در راستای تقویت بخش‌های کلیدی اقتصاد کُند خود است.

در همان روز، قیمت‌های آتی سنگ‌آهن به دلیل این گزارش‌ها مبنی بر افزایش انتشار اوراق قرضه توسط مقامات چینی، روند افزایشی به خود گرفت. این خبر مثبت باعث تأثیرگذاری بر داده‌های اعتباری در بازار مصرف کننده شد. در واقع، پرمعامله‌ترین قرارداد سنگ آهن در ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان چین با غلبه بر زیان‌های اولیه، تقریباً ۲.۴۲ درصد افزایش یافت و در حدود ۱۲۳ دلار آمریکا (۸۸۸ یوان) در هر تن معامله شد.

تقاضای ناگهانی برای سنگ معدن هند

به نظر می‌رسد، اخیراً علاقه چینی‌ها به سنگ معدن کم عیار هند، افزایش یافته است. در همین راستا، هند رکورد جدیدی را در صادرات سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ به ثبت رساند. اکنون خبر می‌رسد که حدود ۹۲ درصد از صادرات سنگ آهن هند در ۱۱ ماه سال مالی ۲۰۲۴، یعنی حدود ۴۰ میلیون تن مستقیماً به چین صادر شده است.

بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط شرکت تحلیل بازار BigMint، بازار سنگ آهن هند افزایش قابل توجهی را در صادرات سنگ آهن ریزه و کلوخه برای سال مالی ۲۴ تجربه کرد و به اوج سه ساله اخیر رسید. این امر نشان دهنده افزایش قابل توجه تقریباً ۱۴۵ درصدی در مقایسه با سال مالی ۲۳ است.

بر اساس این گزارش، صادرات گندله سنگ آهن نیز شاهد رشد قابل توجهی بوده که نسبت به سال گذشته نزدیک به ۸۰ درصد افزایش یافته و به ۱۱.۳ تن در سال مالی ۲۴ رسیده است. این رقم در سال گذشته ۶.۳ میلیون تن بوده است.

به باور کارشناسان، عوامل متعددی در علاقه مجدد چین به سنگ آهن هند نقش داشته است، از جمله آنها فعالیت شدید ذخیره سازی قبل از سال نو چینی بود. همچنین، هزینه سنگین خرید سنگ آهن با عیار بالا از منابع جایگزین همراه با حاشیه سود ناچیز کارخانه‌های چینی، نقش مهمی در حرکت کارخانه‌های فولاد چینی به سمت سنگ معدن هندی با عیار پایین داشت که به نظر می‌رسد منطقی است. چین به دنبال افزایش واردات خود است، به همین دلیل قیمت سنگ آهن همچنان عامل مهمی خواهد بود.

هند دارای سنگ معدنی با عیار بالا و کم است. به باور کارشناسان، سنگ معدن کم عیار معمولاً ناخالص‌تر است و درصد آهن کمتری در مقایسه با سنگ معدن‌های با عیار بالا دارد. با این حال، چیزی که آن را برای کارخانه‌های فولاد چین بسیار جذاب می‌کند، هزینه پایین آن است.

یکی دیگر از عواملی که به نفع سنگ معدن هند بوده، حذف ۵۰ درصدی عوارض صادراتی سنگ آهن، ۴۵ درصدی برای گندله و ۱۵ درصدی بر محصولات تمام شده فولادی است که حدود دو سال پیش اعمال شد. بطوریکه پس از رفع این محدودیت‌ها، صادرات هند با رشد مواجه شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا