امور زیربناییتعاون و اشتغال

اقتصاد کشور دیگر با اخم و لبخند تحت تاثیر قرار نمی گیرد

اهواز – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اقدامات خوبی در دولت سیزدهم صورت گرفته و دیگر اقتصاد کشور با اخم و لبخند تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید صولت مرتضوی عصر امروز سه شنبه در جلسه شورای اشتغال خوزستان که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: اعتقاد دارم رابطه آیت الله سید ابراهیم رئیسی با استان خوزستان رابطه ناگسستنی است. اولین سفر آیت الله رئیسی به استان خوزستان پیش از تشکیل دولت بوده است، زمانی که وی برگشت سفر سرزده را به سفر برنامه ریزی تبدیل کرد و در همان حدود ۱۶ ساعتی که در استان بود با زکاوت و تیزهوشی که داشت نظام مسائل استان را شناسایی کرد.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور مشکلات اهواز را به دغدغه فردی تبدیل کرده بود، تصریح کرد: پیگیر مسأله آب و فاضلاب و دیگر مسائل خوزستان بود، در جلسات خودمانی مطرح می‌کرد که ما دین خود را به این مردم انجام داده‌ایم؟ و می‌گفت اگر ضرورت داشته باشند ماهی یک بار به خوزستان سفر کنم تا مشکلات این استان حل شود، بنده این آمادگی را دارم.

مرتضوی با بیان اینکه گزارش‌های ارائه شده در جلسه شورای اشتغال خوزستان خوب و عالی است، بیان کرد: این گزارش مکتب اقدام و عمل آیت الله رئیسی نیست و اول از همه به خودم می گویم، ما باید در تراز این مکتب برنامه ریزی کنیم و حتماً کار انجام دهیم، البته کارهای بزرگی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: اینکه به رغم افزایش جمعیت فعال، نرخ بیکاری این استان و کشور حدود ۱.۵ تا ۲ درصد در بازه زمانی کوتاه سیر نزولی طی کند بسیار ستودنی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما مستمرا کاهش نرخ بیکاری در کلان کشور داریم و اکنون در معدل سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری ۸.۱ درصد بوده است که کمترین نرخ بیکاری در دهه‌های اخیر است.

کاهش نرخ بیکاری بانوان

مرتضوی یکی از مشکلات را اشتغال فارغ التحصیلان و بانوان اعلام و عنوان کرد: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان، بانوان و جوانان کاهشی است، براساس روایت‌های متعدد در سال گذشته وعده صادقی که آیت الله رئیسی در رابطه با ایجاد سالانه یک میلیون فرصت شغلی داده‌اند، صورت پذیرفته و به لطف الهی بیش از این فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: مرکز آمار ایران اعلام کرده است که خالص اشتغال ۷۷۴ هزار نفر است؛ همچنین سال گذشته ۷۱ هزار و ۶۱۲ نفر در خوزستان بیمه پرداز جدید صندوق تأمین اجتماعی شده‌اند اگرچه این صندوق بزرگی است اما یکی از صندوق‌ها است و در خوزستان حداقل سه صندوق دیگر نفت، فولاد و لشکری به شدت فعال هستند که در آمار ما نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه خوزستان با چند چالش مواجه است، تصریح کرد: یکی از این چالش‌ها فرهنگ کار است که باید این را در متون درسی و آموزش‌های خانواده حل کنیم، چالش دیگر گرایش در حوزه‌های تخصصی است که ریل گذاری در نظام متوسطه تغییر پیدا کرده و تقریباً حسب آخرین گزارش حدود ۴۸ درصد از دانش آموزان مقطع متوسطه اول یا دوم به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گرایش پیدا کرده‌اند اما این کفایت نمی‌کند.

مرتضوی گفت: یکی ایرادی که متأسفانه از قدیم در نظام آموزش عالی وجود داشته، تعریف دانشجو برای استاد است و برای دانشجو، استاد استخدام نمی‌کنیم، که دولت و وزارت علوم در حال تغییر این ریل گذاری هستند و دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای بسیار پررونق شده‌اند.

وی، موضوع دیگر را آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خواند و بیان کرد: بسیاری از مراکز آموزش عالی و هنرستان‌ها در تابستان تعطیل هستند که باید مدیرکل فنی و حرفه‌ای و مدیرکل آموزش و پرورش طرحی نو ایجاد کنند، در جامعه نیازسنجی کنیم، از هوش مصنوعی و دانش بنیان‌ها استفاده کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فرصت‌های شغلی هم در خوزستان و هم در کلان شهرهای کشور ایجاد شده است، اظهار کرد: هدف گذاری کاهش ۲ درصدی شما هدف گذاری خوبی است که امیدواریم عملیاتی شود. علاوه براینکه اشتغال ایجاد شده است، نرخ مستمری بگیران بیمه بیکاری هم کاهشی شده که نشان از انجام یک کار بزرگ در کشور است.

افزایش حقوق و دستمزد

مرتضوی افزود: حقوق و دستمزد نیز آنچه که مصحلت کشور، کارگر و کارفرما است افزایش داده شده و متوسط افزایش در سال در دولت سیزدهم تقریباً ۴۰ درصد بوده و امیدواریم در سال جاری متوسط افزایش حقوق و دستمزد از نرخ تورم سبقت بگیرد.

وی گفت: خوشبختانه کار بزرگی که حضرت آیت الله شهید رئیسی در حوزه تورم برنامه ریزی کرده، در ۲ ماه ابتدایی سال تورم کاهشی بوده و اساساً افزایش تورم در همین بازه زمانی باید صورت بگیرد که نسبت به سال گذشته روند کاهشی بوده، هدف گذاری شده تا به کانال ۲۰ درصد برویم، رشد نقدینگی روی کانال ۲۲ درصد بیاید و نرخ تورم بین ۲۸ تا ۳۰ درصد هدف گذاری شده است و حتماً هم محقق خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: اقدامات خوبی صورت گرفته و دیگر اقتصاد کشور با اخم و لبخند تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

مرتضوی با بیان اینکه به نوبه خودمان در استان خوب سرمایه گذاری کرده‌ایم، عنوان کرد: در مسجدسلیمان ۲ طرح در دستور کار قرار دارد، طرح توسعه سیمان‌ها در خوزستان وجود دارد، طرح توسعه‌ای و طرح‌های جدید پتروشیمی‌ها را در بندرامام داریم و در حوزه فولاد نیز در اکسین و لوله سازی طرح‌های جدید تعریف کرده‌ایم.

وی یکی از دغدغه‌های رئیس جمهور را مسائل حوزه مناطق ایذه، باغملک، مسجدسلیمان، اندیکا و جاهایی که نرخ بیکاری شأن بیش از متوسط است، اعلام و بیان کرد: باید ما در وزارتخانه به عنوان نخ تسبیح اشتغال در تلاش هستیم تا مشکلات مرتفع شود، خوزستان استعدادهای بسیار فراوانی دارد و خوزستان بعد از دفاع مقدس نتوانسته به مؤلفه‌های لازم برسد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از محل منابع سال ۱۴۰۲ تقریباً ۹۰ همت پول و تسهیلات وجود دارد که پیگیری‌های خوبی در این خصوص صورت گرفته شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا