امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کمبود کامیون تهدیدی برای چغندرکاران دزفول/محصول درآستانه فاسد شدن

دزفول- چغندرکاران دزفولی از نبود وسایل نقلیه لازم برای جابه‌جایی محصول خود گلایه‌مند هستند و این امر بی شک ضربه سنگینی به مزارع و معیشت آنان وارد می‌کند.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مریم اسدی عیسوند: شهرستان دزفول یکی از شهرهای مهم در زمینه تولیدات محصولات کشاورزی در کشور و استان خوزستان به شمار می‌رود؛ یکی از این محصولات چغندر است که در سال زراعی امسال پیش‌بینی شده حدود ۳۵۰ هزار تن چغندر از مزارع دزفول برداشت شود.

اکنون ۱.۵ میلیون تن شکر در کشور تولید می‌شود و با توجه به مصرف ۲.۲ میلیون تن مجبوریم سالانه حدود ۷۰۰ هزار تن شکر وارد کنیم. اگر چهار کارخانه قند دیگر احداث کنیم، نیازی به واردات شکر به کشور نخواهیم داشت و می‌توانیم محصول تولیدی خود را صادر هم کنیم.

چغندرقند به دلیل پاییزه بودن نسبت به نیشکر به صرفه‌تر است. هر هکتار چغندرقند به طور عادی ۱۸ هزار مترمکعب آب مصرف می‌کند ولی چون در استان خوزستان پاییزه کشت می‌شود حدود هشت تا ۹ هزار مترمکعب آب مورد نیاز آن از باران تأمین می‌شود.

این در حالی است که چغندر کاران دزفولی همه ساله هنگام برداشت محصول خود با مشکل کمبود کامیون مواجه می‌شوند و در پی آن بخشی از مزارع چغندر آنها از بین می‌رود.

کشاورزان دزفولی در حالی برای برداشت محصول خود نگران و چشم به راه کامیون هستند که هر لحظه امکان از بین رفتن محصولاتشان وجود دارد.

نظر زاده یکی از کشاورزان دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: به دلیل کمبود کامیون، امکان برداشت چغندر و ارسال آن به کارخانه‌ها وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: اگر با وجود شرایط آب و هوا نتوانیم چغندر خود را به موقع برداشت کنیم، این محصول دچار گندیدگی خواهد شد و در پی آن ضربه سنگین دیگری به کشاورزان وارد می‌شود، بنابراین در خواست ما از متولیان مربوطه توجه جدی به این مساله و تلاش برای حل آن است.

کمبود کامیون تهدیدی برای چغندرکاران دزفول/محصول درآستانه فاسد شدن

این کشاورز دزفولی با اشاره به اینکه ما تولیدکنندگان برتر کشور هستیم اما همواره با کمبود کامیون و کمباین مواجه هستیم، می‌گوید: بی توجهی مسؤولان به این معضل موجب ضرر دوباره به کشاورزان خواهد شد و شایسته نیست که تولیدکنندگان کشت مرغوب و کم نظیر چغندر به دلیل کمبود امکانات و بی توجهی مسؤولان دچار خسارت شوند.

راه اندازی کارخانه قند شهدای دزفول

مدیر جهاد کشاورزی دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: کشاورزان ما هر ساله به دلیل برداشت همزمان محصولات کشاورزی و حمل صادرات به بنادر، با چالش کمبود کامیون مواجه می‌شوند.

بهروز قمر زاده با اشاره به اینکه امسال تمهیداتی برای حمل محصولات کشاورزی از مزارع اندیشیده‌ایم که برخی عملیاتی شده و برخی به کندی پیش رود، اضافه می‌کند: در راستای رفع مشکل کمبود کامیون مکاتبه‌هایی با استان‌های دیگر داشته‌ایم که در این میان رایزنی‌های ویژه‌ای با استاندار فارس انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول عنوان می‌کند: هم اکنون مشوق‌های بیشتری برای کشاورزان وجود دارد که در این باره می‌توان به کمک کرایه توسط کارخانه‌های قند اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه اگر چغندر به موقع برداشت نشود، خسارتی به کشاورزان تحمیل خواهد شد، می‌گوید: راه اندازی کارخانه قند شهدای دزفول کمک شایانی به رفع مشکلات چغندرکاران دزفول و منطقه خواهد کرد، بنابراین در تلاش هستیم تا ۲ سال آینده کارخانه قند شهدای دزفول را راه اندازی کنیم.

دزفول قطب کشاورزی کشور

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مزیت‌هایی مانند وجود کشاورزانی دارای دانش بالای بومی، وجود مراکز تحقیقاتی و علمی مختص کشاورزی، وجود شبکه آبیاری مدرن در سطح شهرستان و مهم‌تر از همه وجود خاک حاصلخیز باعث شده که محصولات کشاورزی متنوعی در سطح شهرستان کشت و برداشت شود.

کمبود کامیون تهدیدی برای چغندرکاران دزفول/محصول درآستانه فاسد شدن

حدود ۱۰۰ هزار هکتار اراضی آبی و دیم در سطح شهرستان وجود دارد و بیش از ۶۳ نوع از انواع مختلف محصولات کشاورزی کشت می‌شود که وجود این تنوع کشت در دنیا بی نظیر است.

کشاورزی شهرستان دزفول دارای رتبه‌های زیادی در سطح کشور است. به عنوان مثال رتبه اول کلزای بذری در کشور در اختیار دزفول است و در سال‌های اخیر بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آبی و دیم کشاورزی شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافته است. همچنین شهرستان دزفول سهم عمده‌ای در تولید بذر شبدر کشور دارد و دزفول اولین تولید کننده بذر شبدر در کشور است.

تولید گل و گیاهان زینتی شهرستان دزفول جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور دارد. در تولید گل مریم رتبه اول کشور و در تولید گل رز معمولاً رتبه دوم یا سوم کشور در اختیار دزفول است.

گندم، چغندر قند، کلزا، برنج و همچنین نیشکر و ذرت دانه‌ای جز کشت‌های استراتژیک شهرستان هستند که سطوح قابل ملاحظه‌ای از این نوع کشت‌ها در قالب کشت‌های زمستانه و تابستانه انجام می‌شود. سالیانه بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی آبی و ۱۷ هزار هکتار اراضی دیم شهرستان زیر کشت گندم می‌رود و به طور معمول هر سال بیش از ۱۳۰ هزار تن گندم از مزارع شهرستان برداشت می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا